söndag 8 juni 2014

937 Ölands folkhögskola - here we come!


Nu har jag packat färdigt för att resa på målarkurs till Ölands folkhögskola. Förra sommaren när jag var på målarkurs på norra Öland glömde jag färgerna hemma. Nu är de med! Och penslarna och färgburkarna och kameran och laddaren och oömma kläder och solhatt och solstol och...


Ni kommer väl ihåg Povel Ramels Ut i skogen ska vi gå. Tyvärr hittar jag ingen inspelning på Youtube. Men någon korkskruv behöver jag inte eftersom det är alkoholförbud på skolan.

10 kommentarer:

Första året i Hjo sa...

Trevlig målarkurs! Men korkskruv? Nuförtiden är det skruvkrk på nästan alla systemets viner.

Musikanta sa...

Hans:
I sången räknar Povel upp alla hundra saker som de ska ha med sig på picknicken ett flertal gånger. I slutet är det farfar (Martin Ljung tror jag) som frågar om korkskruven är med...
Och den hade de ju förstås glömt. Det var många år sen sången skrevs och på den tiden var varken lådan eller skruvkorkar på vinflaskor uppfunna.
I mitt fall var det ju det allra viktigaste jag glömt förra gången - färgerna! Som väl var hade jag stoppat ner en sådan där liten billig låda som man får med om man köper en akryllåda. Tyvärr saknades en blå - men jag fick låna av min snälla målarkompis.
Ingrid

Gunnel sa...

Det låter kul med målarkurs. Hoppas du visar upp lite av vad du gjort och att vi får höra mer om kursen. Ha så trevligt!

Musikanta sa...

Gunnel:
Tack! Jag kan nog inte låta bli att skriva om kursen på bloggen. Det ser fint och trevligt ut i alla fall - vi har redan varit nere och rekognoscerat (svårt ord att stava till :-)). Något ska jag väl ha med mig hem...
Kram

Annika sa...

Den sången minns jag!!
Gillade den!
Hoppas du har jättemysigt på Öland och att du känner kreativiteten flöda.
OCH du glömde ju inte färgerna denna gång :-)))
Kramar!

Bevare mig väl sa...

Ha det fint på "måleri målera", väntar på blogginlägg och bilder!

Veiken sa...

Underbare Povel Ramel och hans knäppuppisar! Hoppas du får en härlig vecka på Öland!Hoppas att du orkade bära allt! KRam

Musikanta sa...

Annika:
Nej, jag glömde inte färgerna den här gången. Men en halvfärdig tavla försvann mystiskt. Jag trodde jag glömt kvar den på målarplatsen vid havet, men där fanns den inte...
Härligt med den här gamla sången som fortfarande lever kvar, t.o.m. bland de yngsta.
Kram från Ingrid

Musikanta sa...

Tove:
Det kommer lite vartefter!
Kram

Musikanta sa...

Veiken:
Ja, det blev en fantastiskt fin vecka med strålande (varmt!) väder. Nästa gång (om det blir någon) ska jag köpa en tantväska på hjul att stoppa ner alla grejer i. Med tanke på att du undrade om jag orkade bära allt.
Roligt att i alla fall någon minns Pover Ramel och hans sånger.
Kram