fredag 6 juni 2014

936 Härliga dagar på Öland

Tiden går fort och idag är det precis en vecka sedan vi - Kent och jag - åkte  för att hälsa på Mirrfamiljen i sommarhuset på norra Öland under Kristi Himmelsfärdshelgen. Det har blivit mycket Öland sista tiden, först över första maj och sedan konstresa dit som jag har berättat om här och här och här och här. Nu ska jag ner igen på söndag för att vara med på en kurs i landskapsmålning vid Ölands Folkhögskola i Skogsby.

När vi anlände sent på eftermiddagen var det strålande sol och varmt trots friska vindar. Familjen hade just - till barnbarnens stora lycka - fått besök av hunden Malte med matte. De roade sig med att i tur och ordning kasta pinnar åt Malte som till deras förtjusning hela tiden kom tillbaka och ville att de skulle kasta pinnen igen.


Malte tröttnar aldrig på att springa efter pinnen till barnbarnens stora förtjusning. (Bilderna går att klicka större.)


Vackert med smörblommor när de inte växer i gräsmattan hemma.

Middagen åt vi utomhus och mina medhavda köttbullar uppskattades av alla - utom av Mirren och Kent som båda är vegetarianer (laktodito som väl är). Jag hade också tagit med mig kanelbullar och muffins, som jag bakat dagen innan och som däremot alla gillade. De kom väl till pass vid utflykten dagen därpå.


Att pumpa vatten tycker Lissan alltid är lika roligt. 

Eftersom regnet hängde i luften tillbringades morgonen inomhus med bl.a. trolldeg och tevetittande.


Gudskelov för Bollibompa när tre stycken livliga barn måste vara inomhus.


Caspar i färd med att skapa i trolldeg. 

Efter lunchen drog vi iväg på utflykt till båthamnen för att flyga drake på stranden. När vi just bänkat oss och plockat fram den medhavda matsäcken (bullar och muffins) började det regna så smått. Vi hann i alla fall att sitta en stund innan det började regna så mycket att vi fick ge oss iväg hemåt.


På väg mot båthamnen.


Även om det verkar som om det vore vindstilla, blåser det alltid här ute. Draken är så högt uppe i luften att den inte kom med på bilden.


Mirren och pojkarna.


Täckjackorna kom väl till pass. 


Hundkäxen blommade för fullt. Vackert även om det var mulet och grått.

Jag hade tagit med mig lilla synten och på kvällen blev det musik för hela slanten. Mirren spelar gitarr med Casimir och tvärflöjt med Caspar varje dag ungefär en halvtimme med var och en. Den lille Caspar, som inte fyllt fem än har fått en riktigt fin ton i sin tvärflöjt. Jag har försökt att få ton i den med mycket liten framgång. Men den här kvällen var det sång som gällde efter spelläxorna.



Casimir sjunger "Nu grönskar det" och Caspar dirigerar.

Casimir sjöng först Nu grönskar det i dalens famn som han också har lärt sig att spela på sin gitarr. Sen sjöng alla barnen tillsammans Blinka lilla stjärna där som Mirren också filmade. Förhoppningsvis får jag också den filmen så småningom.

Eftersom jag ska på målarkurs en vecka på Ölands folkhögskola blir det bloggpaus en tid. Vet inte om jag kan skriva något inlägg på min padda - men det är väl inte troligt. Förhoppningsvis kan jag läsa lite bloggar i alla fall på mobilen.

18 kommentarer:

Bloggblad sa...

Fantastisk gosse!
Jag trodde inte att du var så sugen på att åka tillbaka på målarskurs, är det till samma ställe?

Jag ska åka på solosångskurs till samma ställe som förra året. Men inte än på ett par veckor.

Musikanta sa...

Bloggblad:
Han är fin, Casimirren och väldigt musikalisk. Så Lilla Akademien är nog rätt skola för honom i höst.

Nej, som väl är är det inte till Hälludden denna gång utan till Ölands folkhögskola nära Färjestaden. Mycket seriöst och med helinackordering. 15 damer och en herre. Ska bli spännande. Åker ner på söndag och kommer hem nästa fredag kväll.
Ha det så trevligt på din kurs - alltid kul med lite miljöombyte ;-)!


Karin sa...

Härlig miljö, härliga aktiviteter. Och vilken fin pump! Precis en sådan borde vi ha där den gamla pumpen stod en gång.

Kul med kurs – ska bli spännande att läsa rapporter från den!

Ailas sa...

Tack för underbara bilder och så bjöd du även på ett härligt musikinslag, allt helt i hänryckningens anda. Jättefint.

Önskar dig en givande och trevlig kurs på Öland samt fin pingsthelg!

Kram

Musikanta sa...

Karin:
Det finns att köpa nya. Svärsonen ska byta ut den gamla eftersom den läcker.
Det blir nog ingen rapport från Öland förrän jag kommer hem. Klarar inte av att föra över bilder etc. till paddan (än i alla fall).
Ingrid

Musikanta sa...

Aila:
Jag är imponerad över att gossen klarar alla melismer med glans. Men så spelar han också sången på sin gitarr. Och så har han ju hört sin mamma sjunga den många gånger.

Det kommer att bli spännande med kursen - 14 andra damer och en herre är anmälda, så det kanske kan bli nya bekantskaper också med gemensamt målarintresse.
Kram från Ingrid

Ölandsvindar sa...

Oh vad härligt!! Samma sång sjöng Favoritkören igår på nationaldagen vid Skäftekärr under ledning av Mats och Marie Alvhäll.
Nu får du säkert en jättetrevlig och givande vecka på Öland.
Kram /Kerstin

Musikanta sa...

Kerstin:
Visst är sången fin - passar verkligen så här års. Vi sjöng sången i min barnkör också på den tiden.
Jag hoppas att veckan blir trevlig och att jag får lära mig mycket. Det är flera väldigt duktiga konstnärer med på kursen har jag sett.
Kram från Ingrid

Första året i Hjo sa...

Barnbarn kommer väl hit också småningom. Yngsta dotter gifter sig nästa månad, så att.

Veiken sa...

Hej!
Jätteroligt att du hittade min blogg!
Jag har länkat till dig nu.
Det är underbart härliga bilder som du visar från Öland! Man önskar att sommaren ska stanna länge! :) Kramar

olgakatt sa...

Så härligt att du och gossen kan musicera tillsammans!

Ska bli trevligt att få rapport från Ölands Skogsby där jag tillbringade en sommarvecka för över 50 år sedan. Jag var på en biologivecka med min biologilärare från läroverket i Malmö. Vi var inkvarterade på folkhögskolan och jag minns att maten var jättegod. Hoppas den förblivit det!

Musikanta sa...

Hans:
Får hoppas det eftersom det är en stor lycka!
Du har ju hunden så länge, :-)!
Ingrid

Musikanta sa...

Veiken:
Välkommen till bloggen! Visst är det roligt att hitta nya bloggvänner!
Nu blir det dåligt med både bloggande och bloggläsande en vecka framöver, men sen får jag ta igen det. Det blir nog en hel del att rapportera från målarkursen på Öland.
Kram från Ingrid
P.S. Är Veiken ditt förnamn? Var kommer det i så fall ifrån? Som gammal språklärare är jag mycket intresserad. Jag har aldrig hört namnet tidigare.

Musikanta sa...

Olgakatt:
Det var kanske den veckan som la grunden till ditt stora intresse för biologi?

Det är helinackordering på folkhögskolan med frukostbuffé, lunch + kaffe och te och middag + kaffe och te, så det låter lovande. Dessutom finns det ett café som är öppet på kvällen. Lite skillnad mot förra årets målarkurs på Hälludden där det inte gick att få tag på en matbit om man inte hade bil och åkte till Byxelkrok och handlade...

Jag har också ackompanjerat lille Caspar, som spelar tvärflöjt, men än så länge går det ganska långsamt. Men han blir duktigare för varje dag. Mirren är ett under av envishet när det gäller att öva med barnen varje dag, men så går det också framåt.

Ingrid, som inte ska glömma sina färger den här gången!

olgakatt sa...

Ingrid, det var mitt redan då stora intresse för biologi som gjorde att jag anmälde mig till resan som var under sommarlovet. Läraren hade sommarhus på Öland och var en ypperlig pedagog. Han engagerade olika experter för varje dag och man lärde sig massor.

Bevare mig väl sa...

Tack för den casimirska rösten till mormor musikantas komp, och dirigenten är ju för god! Underbart!

Musikanta sa...

Olgakatt:
Lite sent svar på din kommentar :-). Både Kent och jag ser fram emot en sommarkurs på Öland i sommar. Han på en fotokurs och jag på en skrivarkurs. Det var roligt att det fanns två intressanta kurser samtidigt. Det brukar vara duktiga och engagerade lärare som kombinerar semester med undervisning.
Ingrid

Musikanta sa...

Tove:
Nu ska den lille dirigenten pröva in till Lilla Akademien på nästa söndag. Så jag får hålla båda tummarna och fingra på mitt radband under hela veckan. Han spelar ju flöjt så vi får väl hoppas att han kommer in så han får gå i samma skola som brorsan.

Jag hade tydligen missat att skriva svar till din kommentar men här kommer den i alla fall.
Kram från Ingrid