onsdag 18 juni 2014

944 Landskapsmålning på Öland 2

Ett tidigare inlägg handlade om första dagen - måndagen - på Ölands folkhögskola, där jag deltagit i en sommarkurs i landskapsmålning. Här kan man läsa om det.


Vallmoblommor på åkern utanför folkhögskolan. Växer bland jordgubbarna. (Bilderna går att klicka större.)

PÅ tisdagen åkte vi ner till Södra Bruket, ett gammalt nerlagt alunbruk. Historien om industrierna i trakten av Degerhamn kan man läsa om här. Om vandrarhemmen och bostadsrättslägenheterna som finns i de gamla arbetarbostäderna kan man läsa om här.


På väg mot stranden simmade de här svanarna förbi i samlad tropp. 

Strandkålen som stod i full blom på stranden var en upplevelse. Den blev inte något motiv för en tavla förrän dagen därpå. Vi återvände nämligen till Södra Bruket på onsdagen.


Blommande strandkål bland de vackra stenarna.


Det här motivet fastnade jag för först - vilket inte var det lättaste som jag upptäckte efter en stund. Tavlan var knappt halvfärdig när vi skulle ha genomgång klockan tre. Och då hade vi ändå åkt hemifrån klockan nio.

Min uppgift, som jag fick av Bo den dagen var att under dagen därpå måla TVÅ tavlor färdiga. Min kursledare tyckte nämligen att jag inte behövde vara så petig, utan tyckte att jag gott kunde ösa på med färg direkt och inte bara färglägga min skiss, som han uttryckte det.



Det här motivet tyckte jag skulle bli spännande att ge mig på. Jag var inte den enda av kursdeltagarna som fastnade för det. 

Jag lyckades få mina två tavlor - den ena med det här motivet och den andra med strandkål - nästan färdiga tills genomgången. Det var en nyttig upplevelse att tvingas måla snabbare. När kursen var slut hade jag i särklass minst antal målningar att ställa ut i alla fall... 


Tavlan ska redigeras. Det röda till vänster ska dämpas med brunt och det ska bli lite grönt också där. Stenarna och stranden ska fräschas upp. Men jag målade den i alla fall på två timmar...


Den här tavlan målade jag också samma dag. Strandkålen är jag mer nöjd med. Jag ska redigera den med och ta bort det svarta gräset i mitten som jag tycker stör. Kanske måla lite blommande gräs till vänster i stället.

Flera av mina målarkompisar satt också och målade på stranden. Annette närmast och Annelie lite längre bort.


Annette bland strandkålen har några stenar i fokus på son tavla precis som...


...Annelie, som inte alls bryr sig om att försöka efterlikna naturen utan målar efter sitt eget huvud.


Lunch i det gröna med vidunderlig utsikt över Kalmarsund. Förutom  den superba lunchen skickades också med en isbox med Lokaflaskor  plus kaffe med kakor.


Hela målargänget är med på bilden utom Barbro och Toni, som var den ende manlige deltagaren på kursen. Från vänster Annette, Annelie, Inger, Birgitta, Lotta, Solveig och Björg från Norge. 


Här är dagens konstverk uppsatta för gemensam genomgång. Mina "konstverk" på marken längst till vänster.


Bo diskuterar tavlorna med oss. Här syns Toni längst till vänster.

På kvällen intressant bildvisning igen om FÄRG från och med Rubens och Rembrandt till Picasso, Matisse och Nolde och många andra konstnärer som jag inte hört talas om tidigare. Utflykten på torsdagen gick till Bläsingehamn där jag aldrig varit. Jag tyckte det skulle bli spännande att komma dit och kanske måla av någon båt i hamnen. Nästa inlägg på bloggen kommer att handla om den utflykten.

Idag är det sista dagen man kan rösta på min blogg på Besökstoppen. Länk dit finns på bloggens högra sida. Jag ligger ohjälpligt efter, men alla röster är välkomna så att jag kan förlora med flaggan i topp. Man går in på Besökstoppen, scrollar ner en bit, klickar på Musikanta och sen på RÖSTA. Lätt som en plätt. Tack alla ni som röstat tidigare - det värmer!

23 kommentarer:

Ronny sa...

Inte illa, Ingrid! Det är inte helt lätt att skärma av och återge ett utsnitt av verkligheten. Och i gassande sol dessutom (tycker i alla fall jag är värst). Jag kan hålla med "läraren" om att lite mer flykt på bekostnad av detaljerna kunde vara något att öva på. Men du har bra kontrastverkan i bilderna. Man ser och känner att det är sommar!
Trevligt att se dina bilder!

(Förresten; jag röstade några gånger, men vet inte om det funkade. Och ibland fanns knappen att markera - ibland inte.)

Bloggblad sa...

Jag är inte så förvånad att det mest är kvinnor som går på kurser - så har det varit när jag varit på skrivar- och dirigentkurser också. Men faktiskt, på sångkursen i somras var det 6 män mot 4 kvinnor, och i år blir det 5+5.
En teori är att män är fostrade till att tro på sig själva.
På författarkvällen i måndags var det precis som vanligt. 80 platser, och jag räknade till högst 12 män. Undrar om de gick frivilligt. Christinas och min man kom ner efteråt. Alltså, vi har inte samma man... :) Men om jag skriver Christinas och mina män... låter det ännu konstigare.

Ronny sa...

Det är en intressant iakktagelse av Bloggblad, liksom teorin. Vi män "kan själv" (?). Jag har både deltagit i och lett kurser själv och kvinnodominansen är oftast påtaglig. Inte mig emot, faktiskt, för det brukar bli roligare sammankomster då, vad nu det beror på?

Gunnel sa...

Vilken inspirerande miljö kursen har hållits i. Jag tycker väldigt mycket om din tavla med strandkål. Kram

Musikanta sa...

Ronny:
Du ska inte tro att jag är särskilt nöjd med målningarna på kursen. Men jag har ju lovat att visa bloggvännerna någonting därifrån. Jag ska i alla fall försöka att inte fördjupa mig så mycket i detaljerna i fortsättning - jag är ju egentligen inte någon petnoga människa - snarare tvärtom.
Tack för snäll kommentar i alla fall!
Det där med röstningen blev jag heller aldrig klok på, men nu är det sista dagen, så sen kan man ta det lugnt med bloggandet, haha.
Ingrid

Musikanta sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Musikanta sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Musikanta sa...

Jag tycker inte att det är särskilt förvånande heller. Titta bara på alla körer, på teater- och konsertbesökare. 80% kvinnor minst! Och de herrar som är där är oftast medföljande...

Kanske vi har fått för lite stimulans förr om åren med hushållsarbete och småbarn. Eller är män av naturen latare? Jag undrar hur det hade sett likadant ut om det hade varit en kurs i trätäljning eller bilmekning?

Musikanta sa...

Ronny:
Det ligger säkert något i det att män själva kan och kanske inte har samma sociala behov som kvinnor många gånger. Jag åtminstone åkte dit också av den anledningen att det var roligt att komma hemifrån och få lite nya bekantskaper och idéer.
Kul att du gillar att kvinnor är med på kurserna!
Ingrid

Musikanta sa...

Gunnel:
Strandkålstavlan är jag minst missnöjd med :-)! Nästa gång - om det blir någon - så ska jag vara mer noga med motiven. Dvs. inse vad som jag klarar av att måla eller inte.

Kram tillbaka

Musikanta sa...

Bloggblad:
Kommentaren som börjar med "Jag tycker inte..." var förstås till dig.

Veiken sa...

Röstat och klart! :)
Du bjuder på så vackra bilder från Öland att man önskar att sommaren aldrig tar slut! Det är ju en otroligt inspirerande miljö och konstverken blir därefter! :) Jättefina! Kram

Första året i Hjo sa...

Tycker om dina oljor - är det väl? Det röda på den första. Du ligger efter tyvärr, men jag har ju inte röstat än.

Musikanta sa...

Veiken:
Tack för rar kommentar! Visst är hela Öland en stor inspiration för både fotografering och måleri!
Kram tillbaka

Musikanta sa...

Hans:
Nej, det är akrylmålningar. Men jag ska nog försöka mig på olja så småningom. Jag får inte riktigt de klara färger jag vill ha med akrylen. Man måste nästan blanda vitt i alla färger för att de ska täcka.
Roligt att du gillar det röda - då kanske det får vara kvar.
Ingrid

Första året i Hjo sa...

Nu har jag röstat igen. Du går i mål som god tvås, som det verkar. Gott så.

Musikanta sa...

Hans:
Jag är MYCKET nöjd med min silvermedalj. Varmt tack för att du röstat så flitigt! Kunde aldrig ana från början att jag skulle bli tvåa - de andra bloggarna verkade ju så intressanta.

Men det har varit spännande och jag har fått över hundra fler läsare varje dag sen jag började. Dessutom 34 nya från BT. Kul! Nu kan jag ta det lugnt igen med bloggen och pusta ut.
Ingrid

Första året i Hjo sa...

Kul med nya besökare!
Fast jag är visst lite veckovill, var övertygad om att onsdag var torsdag. Det är ju en dag kvar! Vi tar nya tag.

Musikanta sa...

Hans:
Jag är på bettet igen, haha.
Ingrid

Klimakteriehäxan sa...

Vallmobilden är ju i Monet-klass!
Härligt att du målar, utvecklar dej, gör det du gillar - det blir ju fint!

Musikanta sa...

Klimakteriehäxan:
Det var fantastiskt att se ett sådant vallmofält - har aldrig gjort det tidigare.
Jag måste ju passa på medan jag kan...
Ingrid

Karin Kloo sa...

Hej,
Vad härligt det ser ut med målarkurs! Vi bodde en sommar på vandrarhemmet på Södra Bruket, men det regnade mest tyvärr... Inte så långt från Blekinge där vi bodde innan vi flyttade till Languedoc.
Kram Karin

Musikanta sa...

Karin:
Fick inte syn på din kommentar förrän nu när jag kommit hem från min skrivarkurs i år. Lite sent att svara men dock :-).

Nästa år tror jag att jag vill åka på målarkurs igen. Vi hade underbart väder hela tiden som framgår av målningarna med den blå himlen utan några moln. Synd att det regnade när du bodde där, det är verkligen vackert i omgivningarna. I Languedoc har man väl inte det problemet med dåligt väder, åtminstone inte på sommaren.
Sen kram tillbaka från Ingrid