onsdag 25 juni 2014

951 Utställning på Ölands Folkhögskola

På torsdagen hade vi ingen genomgång av våra målningar som vanligt eftersom vi skulle ha utställning i en av folkhögskolans fina ateljéer på kvällen. Tidigare inlägg om målarkursen på Ölands folkhögskola kan man läsa här och här och här.

Jag hade bidragit till målartipsen genom att förevisa mina praktiska akrylpennor, som ingen av kompisarna hade hört talas om. Så när jag stillsamt undrade om vi inte måste göra en liten affisch om utställningen att sätta upp på matsalsdörren tyckte alla naturligtvis att jag, som hade så bra pennor, skulle göra detta. Annelie och Annette hade tagit på sig uppgiften att köpa en avskedspresent till Bo.


Anledningen till den något annorlunda formen på affischen har jag skrivit om i nästa stycke. (Bilderna går att klicka större.)


Besökare på torsdagskvällens vernissage.

För att ha något extra att blanda färgerna på hade jag tagit med mig några kartongbitar, sådana som finns med som underlag när man köper en skjorta t.ex. Dessa använde jag till affischen. I sista stund tänkte jag på att baksidorna på kartongbitarna var prydda med pyjamasklädda herrar och att dessa skulle synas på glasdörrens baksida när jag satte upp affischen. Det var bara att klistra fast ännu en kartongbit på baksidan.


Annelie visar och pratar om sina fina tavlor. Annelie har varit med på många utställningar som man kan se här.


Här är det Björg, som kommit ända från Norge, som kommenterar sina målningar.


Och så jag som bara har tre målningar med. Till vänster ser man några av Tonis målningar och till höger Solveigs.

Det kom en hel del besökare från de andra grupperna för att titta på resultatet av vad vi hade haft för oss på kursen. Tavlorna placerades ut på stafflier runtom i ateljén och sen fick varje konstnär kommentera sina målningar. Jag hade, som jag tidigare berättat, i särklass minst antal målningar att kommentera. Allt som allt var det dock ett imponerande antal målningar som vi hade åstadkommit under de här fyra dagarna.


Här har vi avskedsfest i det fina samlingsrummet i hur nr 6. Från vänster Lotta, Inger, Birgitta och Annette.

När utställningen var slut samlades vi hos Solveig och Björg för att ha avskedsknytkalas. Stämningen var, som under hela veckan, mycket god och blev ännu bättre efter mat och dryck. Bo fick en brassestol som present, vilket uppskattades.


Från vänster Annette, Annelie, Bo, som sitter i sin brassestol, Toni, Solveig och Björg.

På fredagen var det fri målning i parken, men jag hade nog med att packa ihop mina saker och leta efter min försvunna tavla. Kent kom lagom till lunchen, som serverades utomhus. Köket hade flyttat ut med grillar i trädgården. Vädret var strålande och maten som vanligt mycket god.


Jag säger hej till Toni, som fortsätter att måla in i det sista. Toni är en duktig konstnär som man kan se fler tavlor av här


Grillat till lunch i folkhögskolans trädgård sista dagen.

Jag var helt övertygad min tavla fanns kvar i Bläsingehamn, så efter lunchen åkte vi dit, Kent och jag. Ingen tavla hittades dock, som jag berättat om i mitt tidigare inlägg, så förmodligen hade den blåst i sjön. Det var nog meningen, eftersom motivet var väldigt krångligt och jag säkert hade blivit besviken om jag inte kunnat måla tavlan färdig.


Den här tavlan är jag mest nöjd med av de tre som blev färdiga. Den var också med på utställningen, uppställd bakom mig på staffliet. Jag blev helt hänförd när jag fick se alla de här blommande buskarna som jag aldrig sett förut.  På stranden vid Södra Bruket. Jag läste i min Flora sen när jag kom hem att strandkålen är ganska sällsynt.

12 kommentarer:

Veiken sa...

Jag gillar folkhögskolor och den stämning som oftast är där! Dina bilder visar verkligen hur duktiga ni är. Det är inte antal färdiga alster som räknas. Det är hur givande det har varit! Kram på dig!

Första året i Hjo sa...

Tycker om strandkålen du har målat. Folkhögskolor är ofta fina miljöer.

Ronny sa...

Jag håller med i ovanstående; det är inte målad mängd som är viktigt. Men att en tavla bara försvinner, måste ju vara irriterande förstås.
Vilket fint referat! Man blir ju sugen på att åka på kurs.

Klimakteriehäxan sa...

Det verkar helt enkelt urkul att gå målarkurs!!! Kanske nåt att satsa på när man blir pensionär?

Musikanta sa...

Veiken:
Det är första gången jag har gått en kurs på en folkhögskola, men definitivt inte den sista (om jag lever och har hälsan som man alltid får tillägga i min ålder...). Det var oerhört givande, många nya trevliga vänner.
Kram tillbaka!

Musikanta sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Musikanta sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Musikanta sa...

Ronny:
Ja, kursen var en härlig upplevelse - jag har ju aldrig varit med på någon kurs på någon folkhögskola tidigare. Otroligt välarrangerat, god mat och trevliga människor.

Roligt att du gillade inlägget!
Det hade ju klart varit roligt att ha tavlan med sig hem - jag får väl försöka med den andra båten som jag tog fler foton av.
Ingrid

Musikanta sa...

Aina:
Det fanns många andra intressanta kurser också. En som hette Sjung ut tror jag som verkade vara väldigt populär, Natur och kultur på Öland hette en annan. Och så fåglar förstås.
Verkligen något att satsa på för dig så småningom. En mycket trevlig och innehållsrik vecka!
Ingrid

Musikanta sa...

Hans:
Du kan ju läsa vad jag skrev i kommentaren till Veiken om folkhögskolan!
Roligt att du gillade strandkålen - jag fick det här grön-blå intrycket direkt trots att det inte stämmer överens med verkligheten. Men, som sagt, konstnärlig frihet finns ju som begrepp.
Ingrid

Bloggblad sa...

Jag vet ju hur trevligt det är där - fanns det ingen skrivarkurs samtidigt i år?

Förstår att du blev inspirerad. Jag klickade in mig på Tonis sida, jag gillar den lite drömska stilen han målar i, jättefina tavlor.

Musikanta sa...

Bloggblad:
Jo, då. Det fanns en. Och en sångkurs också som var väldigt populär. Här kan du gå in och titta:http://www.olandsfolkhogskola.se/kurser/korta-kurser/sommarkurser