måndag 23 juni 2014

950 Rätt svar på blomsterquiz

Min vän Olgakatt med bloggen Rund plugg i fyrkantigt hål gav samma svar på mitt (min?) blomsterquiz som jag hade tänkt mig. Här kan du se bilderna igen.  Bild nr 1- älggräs, bild nr 3- nyponros, bild nr 4 - humleblomster och bild nr 5 - smultron hör alla till familjen Rosväxter.  Bild nr 2 är på en fläderbuske, som tillhör familjen Kaprifolväxter och ska således bort. Det fanns, som jag upptäckte, också många andra svar på frågan som naturligtvis också var tänkbara.

Blommorna på bilderna var vita utom en gissade Annelie. Ronny tyckte att nyponrosen skulle bort eftersom det var den enda som hade taggar! PettasKarin tyckte helt rätt att det var flädern som skulle bort eftersom det var ett träd. Annika tyckte att älggräset skulle bort eftersom det var ett "vidrigt ogräs" :-).  Kul att det var så många som gissade, tyckte jag! 


Fläderbuske i full blom

Det var nämligen så här att jag hade sett dessa stora buskar fulla med vita blommor som jag, skam till sägandes, inte riktigt visste vad det var när jag var ute och promenerade. Jag gissade på olvon - jag har aldrig plockat fläderbär eller gjort fläderbärssaft - och slog upp min fältflora meddetsamma jag kom hem för att kolla. Jag försökte först med familjen Rosväxter men här fanns flädern inte med. Den tillhör istället familjen Kaprifolväxter. 

Men jag blev väldigt förvånad över att växter som älggräs och humleblomster tillhörde rosväxterna - de har ju inte så mycket gemensamt med övriga rosväxter skulle man kunna tänka. Nyponrosor och smultron visste jag naturligtvis att de tillhörde denna familj eftersom vi hade ett spel som hette blomsterspelet, som jag spelade tillsamman med min lillebror när jag växte upp.

Uppdatering:
Olgakatt, som gissade helt rätt eller kanske rättare sagt som jag själv hade tänkt skriver så här:  

Alla växterna kan ju användas till ät-och drickbara ting och just nu har jag en burk rosenbladsmarmelad i kylskåpet!
Liksom fläderblomssaft och syltade nypon. Marmeladen har jag köpt, det andra är hemlagat. Älggräs är inte så vanligt just här men vi hade en del på ett hästbete förr.
Humleblomster ser jag ofta häromkring men har inte använt till något. Vilda smultron, inte månadssmultron, växer som ogräs i min trädgård och har nu massor med bär. En näve i munnen då och då piggar upp ogräsrensningen (smultronen får stå kvar, förstås).

Och Karin har en annan lösning på problemet:
Håller med Pettas-karin att det är en väldigt bra idé att göra saft på älggräs. Och fläderblom förstås. Och smultron. Och så nyponté. Så jag hade nog gissat på ett drickbart tema och plockat bort humleblomstret – för det tror jag inte man kan göra något drickbart av. Eller?

19 kommentarer:

Bloggblad sa...

Jag såg bara bilderna i litet format, och såg fel på flädern, trodde att det var hundkäx, och tänkte på djur: humleblomster, älggräs, hundkäx... men fick ju ta bort två då...

Äventyret framtiden sa...

Kul tema att göra så som du gjorde nu. Älggräs är en utmärkt ört att göra saft på också....nyttig dessutom. Så det ogräset gillar jag i motsats till vad Annika gör:).

Ronny sa...

Det där med rosfamiljen hade jag förstås ingen aning om. :) Trevlig bloggaktivitet! Det får du gärna göra om.

Första året i Hjo sa...

Jaha ja, där ser man. Ingen aning om rossläktet. Kunde bar ha gissat att smultronen skulle bort i så fall. För smultron går att äta och är gott. Kommer taggad! till nästa quiz.

Eleonora sa...

O kära söta - vad man får lära sig!

Veiken sa...

Jag kunde blommorna utom älggräs. Vilka familjer dom tillhörde hade jag inte en susning om! Man lär sig något hela tiden! :) Kram

Annika sa...

HIH där ser man!!
KUL quiz!!
Men ja, ditt svar var ju såklart det mest logiska. Men älggräs!!??? bara väck med dem!! :-)
Kramar!

Musikanta sa...

Bloggblad:
Väldigt kreativt tycker jag. Kanske något tips till något annat quiz någon annan gång - fast inte med blommor då förstås :-)!

Anledningen till att jag tog en närbild av flädern var förstås för att det inte skulle bli så tydligt. Du har ju vanan inne med saft och sånt, eller?

Musikanta sa...

PettasKarin:
Du är fantastisk när det gäller örter och växter som man kan ha till matlagning! För mig är det bara persilja och dill som gäller :-)! Ska tänka på dig nästa gång jag går förbi älggräset.
Kram

Musikanta sa...

Ronny:
Det är alltid kul med litet klurighet bara det inte blir för svårt. Här var det ju många som hade olika bra lösningar till problemet. Kul!
Ingrid

Musikanta sa...

Hans:
Ja, det hade ju faktiskt också varit en lösning om nu inte PettasKarin hade talat om att det gick att göra saft på älggräs. Fläder kan man ju också använda till saft...

Du har tydligen aldrig spelat blomsterspelet?
Ingrid

Musikanta sa...

Eleonora:
Ja, det fick ju jag också. Hade ingen aning om att humleblomstret och älggräset hörde till rosfamiljen!
Kramar

Musikanta sa...

Veiken:
Som jag skrev i föregående kommentar, jag lärde mig en hel del också!
Kram tillbaka

Musikanta sa...

Annika:
Tack, det var roligt att du uppskattade det.
Läste du inte vad Karin på Åland skrev :-)?
Kramar tillbaka

Karin sa...

Oj här går det undan! Jag missade din kviss, men kan ta del av svaren i stället. Håller med Pettas-karin att det är en väldigt bra idé att göra saft på älggräs. Och fläderblom förstås. Och smultron. Och så nyponté. Så jag hade nog gissat på ett drickbart tema och plockat bort humleblomstret – för det tror jag inte man kan göra något drickbart av. Eller?

olgakatt sa...

Alla växterna kan ju användas till ät-och drickbara ting och just nu har jag en burk rosenbladsmarmelad i kylskåpet!
Liksom fläderblomssaft och syltade nypon. Marmeladen har jag köpt, det andra är hemlagat. Älggräs är inte så vaniigt just här men vi hade en del på ett hästbete förr.
Humleblomster ser jag ofta häromkring men har inte använt till något. Vilda smultron, inte månadssmultron, växer som ogräs i min trädgård och har nu massor med bär. En näve i munnen då och då piggar upp ogräsrensningen (smultronen får stå kvar, förstås).

Musikanta sa...

Karin:
Din gissning är lika rätt som någon annans. Om jag ska göra fler kvissar (din utmärkta stavning) så får jag nog tänka mig för och kanske pröva på någon närstående först, haha.
Ingrid

Musikanta sa...

Olgakatt:
Rosenbladsmarmelad var något nytt. Det hade kanske varit roligare om jag hade frågat. "Vad har de här växterna gemensamt?". (Fast det visste jag ju själv inte då förstås.)Att man kunde göra saft på älggräs var det nog inte någon annan än Karin på Åland som hade kunnat då, eller kanske du visste det också?
Ingrid

Annika sa...

Jodå jag såg :-)
Men jag tänker inte försöka. Sorry Karin!!
Vi har så mkt vid våra sommarstugor att man vill gråta åt det. De tar över allt om man inte håller efter dem.
:-)))