torsdag 5 juni 2014

935 Grattis Lennart Hellsing på 95-årsdagen!

Idag fyller en av mina favoritpoeter - Lennart Hellsing - 95 år. I dagens Norrköpings Tidningar är det en stor artikel om honom, men som vanligt går det väl inte att länka till denna förrän i morgon. Där finns också en underbar bild på honom tagen av Henrik Montgomery, samme fotograf som tog kortet på Victoria och Daniel i soffan när de eklaterade sin förlovning. Här uppträder Lennart Hellsing helt klädd i orange. Han tycker det är lättsamt och glatt, står det i artikeln.

Jag utlovade för någon tid sedan en fortsättning på bilder och dikter från Kattbok med dikter av Lennart Hellsing och illustrerad av Ulrica Hydman-Vallien. Här kan man läsa mitt första inlägg om Kattbok.


Kattbok av Lennart Hellsing och Ulrica Hydman.Vallien finns tyvärr bara att köpa antikvariskt numera. Här finns 5 ex. (Bilderna går att klicka större.)

Eftersom boken inte längre finns att köpa annat än antikvariskt vill jag gärna dela med mig av både dikter och bilder. En pärla, även om jag tror att vuxna har roligare av att läsa den än barn. Men jag ska komma ihåg att ta fram den nästa gång barnbarnen är här på besök.




Det besynnerliga djuret människan som sover om natten och jobbar på dagen. Fast det finns förstås de som "rumlar om på natten och ger katten i allt". De är inte populära bland katterna...


Vore roligt om någon från något invandrarfientligt parti läste den här dikten...



Skulle nog kunna ge upphov till en diskussion med barnbarnen.


Den Fina katten får avsluta bildkavalkaden för den här gången. Det finns mer att visa.

6 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Ja, denne unge 95-åring är väl värd att firas. Så mycket han har glatt många med sina finurligheter på många plan. Tack för trevligt inlägg Ingrid!

Kram
Karin

Bloggblad sa...

Som barn läste jag aldrig något av Lennart Hellsing. Förresten hade jag nog inte uppskattat det. Men nu, när jag gillar roliga verser, läser jag honom inte heller.
Så de här verserna var nya för mig.
Det är aldrig försent.

Musikanta sa...

Pettas:
Om artikeln kommer in i NT på webben måste du gå in och läsa den. Det är en mycket trevlig artikel. Jag fick inte lägga ut bilden för chefredaktören på bloggen, för säkerhets skull mejlade jag och frågade. Synd, för det var ett så fint foto!
Kram tillbaka.

Musikanta sa...

bloggblad:
som jag skrev, jag tror nog inte att så många barn uppskattar LH som vad vuxna gör. Å andra sidan var det fullt hus på Junibacken när temat där var Hellsing och teatern handlade om alla hans sjörövare. Han är i alla fall unik!

Första året i Hjo sa...

Köpte Krakel Spektakel-boken när barnen var små, och hade mycket nöje av den. Även barnen. Annars stämmer det nog att vuxna uppskattar honom mer.

Musikanta sa...

Jag har inte börjat uppskatta LH förrän ganska nyligen. Jag hade både sångböcker och annat av honom men intresset från barnen var ganska ljumt. Mina yngsta barnbarn däremot älskar t.ex. hans sjörövarbok. Intresset vaknade när jag började samla på illustratörer...
Ingrid