måndag 4 oktober 2010

Fredagstema Show and Tell - Med öppet sinne tar jag emot...

Fredagstemat har denna gång blivit till ett måndagsdito eftersom jag inte varit hemma på en vecka. Pettas på Åland står för denna månads fredagsteman. Övriga fredagsbloggare återfinns hos henne.

Bilden av Gunilla Dahlgren, en av mina stora favoriter. Bilderna går att klicka större.

Med öppet sinne tar jag emot andra människors åsikter om saker och ting
- ifall de stämmer något så när med min egen uppfattning om dessa. Man kan ju inte acceptera att folk tycker vad som helst i viktiga frågor…

Med öppet sinne tar jag emot kritik från vänner och mina närmaste
- förutsatt att kritiken är befogad, och det är den ju sällan. Obefogad kritik gör mig arg och ledsen…

Med öppet sinne tar jag emot traditioner och seder från främmande länder
- fast jul, påsk och midsommar tycker jag förstås alltid ska firas på som vi alltid har gjort. Julklappar ska man ha på julafton och absolut inte på juldagen t.ex…

Med öppet sinne tar jag emot uppfattningen om att alla människor har lika värde
- men det är klart att jag är tacksam för att mina svärsöner och min svärdotter har hederliga gamla svenska namn, både som för- och efternamn…

Med öppet sinne tar jag emot förändringar i klädmodet
- med undantag av att jag tycker det är förfärligt när man ser halva baken på killar med nedhasade byxor och hela på tjejer ibland när de böjer sig framåt…

Med öppet sinne tar jag emot nya spännande lukulliska anrättningar från andra länder
- men jag måste erkänna att jag tycker allra bäst om vällagad svensk husmanskost. Nyttigast för hälsan är den också…

Med öppet sinne tar jag emot åsikten om att man ska dela på allt hushållsarbete
- men eftersom MM är dålig på att stryka skjortor, tvätta och städa, så brukar jag ta hand om det. Viss matlagning och gräsklippning och snöskottning står han däremot för…

Med öppet sinne tar jag emot förslaget om delad föräldraledighet
- åtminstone om det inte inverkar på familjens ekonomi. Man måste ju också ta i beaktande att mamman kanske är lite mer van att ta hand om sitt barn om hon har ammat under en tid…

Med öppet sinne tar jag emot den nygamla sexuella frigörelsen
- men skulle jag hitta en porrtidning hemma skulle jag bli helt galen. Sexscener på film och TV gillar jag heller inte, så då stänger jag av…

Med öppet sinne tar jag emot kommentarer om mitt utseende
- om det är positiva sådana vill säga. Annars kan folk låta bli att tycka något, som t.ex. att jag borde banta eller klippa håret etc.etc…
Även denna bild av Gunilla Dahlgren

PS. När det gäller traditionerna är jag inte helt ärlig eftersom MM är vegetarian och vi varken har skinka, köttbullar, revbensspjäll, korv eller leverpastej på vårt julbord och vi heller inte ger varandra julklappar…

16 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Ditt öppna sinne gillas skarpt, humorfyllt som det är, hahaha...
Du är för härlig helt enkelt!

Kramar!!

Karin som gillar din lilla sarkasm, om ditt öppna sinne gillar det eller inte:D

Musikanta sa...

Karin:
Vad jag blir glad att du uppfattade mitt inlägg som en sarkasm - och kanske lite ironiskt om mig själv i någon mån. Jag var rädd för att någon skulle ta allt på fullaste allvar...

Men det ligger ändå lite allvar bakom, man är så snar om att hålla med om allting som är politiskt korrekt men när det kommer till kritan så...
Många kramar från Ingrid

Fritt ur hjärtat sa...

Tror jag skrattar ihjäl mig!! Tack:-)) Underbar tolkning.

Musikanta sa...

Simone:
Tack för den snälla kommentaren!
Kramar!

Miss Gillette sa...

En mycket träffsäker illustration av mångas, kanske de flestas inställning när man klämmer dem på pulsen. Vet du: den här texten kunde ha varit hämtad ur Svenska Mad på den tiden så jag lusläste den, mellan tio och fjorton ungefär. Där fanns ofta den sortens humor som byggde på självbetraktan och som fick en att upptäcka motsägelser och hyckleri hos en själv.

olgakatt sa...

Underbart!
Och säkert ett och annat korn av sanning i ironin också...

Musikanta sa...

Miss Gilllette:
Jag har nog mer att tacka Gunilla Dahlgren för - hon förde faktiskt in mig på spåret med sin kritikbild. Men du har rätt i att det finns många fördomar kvar hos många, inklusive mig själv, trots att man försöker jobba så gott man kan för att få bort dem.

Olgakatt:
Tack för uppskattande ord! Tyvärr finns det ganska många korn av sanning i det här inlägget. Men det är ju alltid något om man är medveten om sina brister...

Lotta sa...

Tjoho! Jag tror ju inte att detta är riktigt överensstämmande med sanningen vad gäller dig...För visst är du väl ironisk? Ett gott skratt har jag fått i alla fall!

Musikanta sa...

Lotta:
Ja, det var väl meningen från början att det bara skulle vara ironiskt och lite roligt. Men vid närmare eftertanke är det tyvärr en del saker som stämmer när det gäller mig...

Margit sa...

Roliga bilderocg trevlig text!!!
Kramiz!!!

Musikanta sa...

Margit:
Tack snälla du för rar kommentar. Det värmer!
Kramar tillbaka

Musikanta sa...

Margit:
Tack snälla du för rar kommentar. Det värmer!
Kramar tillbaka

Evatina-beth sa...

Så kul du skrivit. Vi tänker nog ofta så även om vi låtsas ha så öppna sinnen.
Kram

Musikanta sa...

Eva:
Skönt att du tog det på det sättet. Fast jag har många fördomar att slåss mot fortfarande. Tatueringar, tuggummituggande etc.etc. Att man bildar sig en uppfattning om en människa redan första gången man träffar henne som är svår att att ändra...
Kramar!

Eleonora sa...

Haha detvar rolig läsning!

Musikanta sa...

Eleonora:
Tack för den uppskattande kommentaren - den värmer som vanligt!
Varm kram från Musikanta-Ingrid.