torsdag 12 april 2012

Söderköpingspromenad i början av april


Drothems gamla vackra kyrka, berömd för sin medeltida altartavla, ligger inte långt från kyrkogården där mina föräldrars grav finns. (Bilderna går att klicka större.)

Trots att det duggregnade något i går eftermiddag bestämde vi oss för, MM och jag, att åka in till Söderköping och gå en promenad. Samtidigt kunde vi passa på att tända ett ljus vid mina föräldrars grav. Det var förvånansvärt varmt och skönt efter de senaste dagarnas snö och kyla och när vi kom fram hade regnet helt upphört.


Spirorna på klockstapeln och på Sankt Laurentii kyrka sticker upp bakom Klosterkvarnen. Drothemskvarteren i bakgrunden.

Som vanligt hade vi kamerorna med oss och vi tog många kort på vår lilla stad, som var i det närmaste folktom när vi gick vår runda vid fyratiden på eftermiddagen.  Kaffedags kanske för de många pensionärer som bor här och de som jobbar var väl i full fart med att laga middag eller kanske inte ens hade hunnit hem.  Konstigt att tänka sig att denna övergivna lilla stad i början av april kommer att krylla av turister om bara några månader...


Inget vatten i kanalen på den här sidan ännu.


Inga gäster på Göta Källare heller.


MM med de renoverade kanalmagasinen i bakgrunden.


Här är Bondens Crèperi inrymt, en populär sommarrestaurang. I övriga magasin finns det affärer.


Ramunderberget reser sig mäktigt ovanför kanalen. Det är fin utsikt från lusthuset högst upp. Den lilla vita byggnaden på sluttningen är byggd över Sankt Ragnhilds källa.


De här träden har i alla fall fått en nyans av grönt i sina kronor. Slussvakten jobbar oförtrutet på. Bergaskolan, den gamla realskolan, i bakgrunden. På den här sidan har vattnet i kanalen släppts på.


Inte en kotte på Söderköpings turistmål nummer ett, glassrestaurangen Smultronstället.


Järnbron över Storån repareras. Ska vara färdig i slutet på maj.


I det här gamla vackra huset vid Storån bodde vår gamle landshövding Per Eckerberg efter det att han blev pensionerad.

Stadshotellet, numera omgjort till bostäder, står som ett gigantiskt monument över svunna tider.


Rådhuset från "baksidan" .


Eftertraktat läge på bostadsmarknaden vid Storån.


Så här års är det inget lövverk som skymmer Sankt Laurentii kyrka, byggd på medeltiden i baltisk gotik. 


Mycket vatten i Storån. Här är vi tillbaka till vår utgångspunkt - en lagom promenad en onsdagseftermiddag.

8 kommentarer:

Musikanta sa...

Margit:
Jag har svarat på din rara kommentar om promenaden som hamnade under ostkakeinlägget. Tack för den!
Kram!

Musikanta sa...

Margit:
Det var kommentaren som hamnade under ostkakeinlägget och inte promenaden :-)!

Bloggblad sa...

Och i det vita huset bredvid Stadshotellet bodde min pappa när han träffade mamma - 1944...

Jättefina bilder!

Karin sa...

Söderköping har jag alltid föreställt mig som en mycket idyllisk liten stad. Och det verkar det ju också vara. Tack för trevlig rundvandring och fina bilder!

Musikanta sa...

Bloggblad:
Måste titta...

Karin E:
Roligt att du gjorde oss sällskap på promenaden! Ska försöka gå samma promenad om några månader igen för att visa hur staden lever upp på sommaren.

Ingrid som en vecka framöver förhoppningsvis kommer att vistas i en något större och livligare metropol.

Äventyret framtiden sa...

Nå, nu äntligen har jag tagit mig tid att gå den sköna promenaden med dig och MM genom det vackra Söderköping. Klosterkvarn, bara namnet är så vackert så jag har sagt det högt några gånger för mig själv.

Ha en fin dag!

kramar!
Karin

Äventyret framtiden sa...

Nå, nu äntligen har jag tagit mig tid att gå den sköna promenaden med dig och MM genom det vackra Söderköping. Klosterkvarn, bara namnet är så vackert så jag har sagt det högt några gånger för mig själv.

Ha en fin dag!

kramar!
Karin

Musikanta sa...

Pettaskarin:
Tack för rar kommentar. Den värmer. Tycker också att Klosterkvarn låter fint och så ligger den ju så vackert vid Storån.
Kramar!