måndag 26 november 2012

702 Avslutad akrylkurs.




Min allra första tavla inspirerad av Skällviks gamla vackra medeltidskyrka vid Stegeborg. (Bilderna går att klicka större.)

Det har varit väldigt roligt och lärorikt att delta i akrylkurserna i konsthandeln Gredelin i Norrköping under hösten. Dessutom har jag lärt känna snälla och trevliga människor som har akryl/oljemåleriet som gemensamt intresse.

När jag började visste jag ingenting utom att akrylfärger gick att blanda med vatten och att det torkade fort. Jag har fått massor av tips av min handledare Jacqui, själv duktig konstnär. Framför allt att det finns ett utmärkt medel – Gesso – som man kan använda för att måla över motiv som man inte är nöjd med. Jag har använt det flitigt. Jag har inte riktigt hittat ”min stil” än, utan har experimenterat med olika motiv och sätt att måla som framgår av bilderna i inlägget.


Här har mina orkidéer fått stå modell. De som blommat om så snällt.

Att först limma duken med ett speciellt lim och sedan klistra fast silkespapper, bitar av wellpapp eller vad man nu kan hitta – jag har fått en ny användning av gamla lappar och bortklippta spetsar – och sen lägga på färg när det har torkat är väldigt roligt. Sprejar man på det med vatten sen rinner färgen och lägger sig i veck och skrymslen.


Ny variant av Skällviks kyrka - det blir nog fler, fast med andra färger och utan konturer...

Sen får man ta fantasin till hjälp och hitta på något som det eventuellt kan betyda och måla dit figurer eller saker som man kanske tycker sig upptäcka.


Ett exempel på hur det kan bli om man klistrar på lite grejor här och där och sen målar och sprayar.

Det vore roligt om man kunde träffas några stycken privat i fortsättningen och måla ibland. Svårt hemma eftersom det fordrar mycket plats. Man lär sig mycket bara genom att se hur andra gör och får dessutom inspiration av varandra.

De minsta barnbarnens julklappar är i alla fall färdiga. Molly Mus kräver ett speciellt inlägg så småningom. Lucy Cousins, som har skapat denna älskade barnboksfigur är ett geni precis som Tove Jansson, fast på lite olika sätt!


Casimirs favorit - den farliga Mårran...


...och den snälla och glada Molly Mus som är Caspars favorit. 

10 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Härligt Ingrid!
Jag säger bara det:)
och är glad av att titta på dina konstverk

kram
Karin

olgakatt sa...

Vilka fina resultat av första kursen. Nog fortsätter du nästa termin!

Karin sa...

Åh, vad roligt ni har haft! Och vilket lysande resultat! Klart du ska fortsätta på något sätt. Och jag med. Efter jul åker färgerna fram igen... tror jag.

Eleonora sa...

Du har då verkligen tagit till dig råd och tips - du är på god väg att bli riktigt duktig! Man måste våga experimentera, det ger massor med energi och kunskap. Förstår att ni alla blivit goda vänner och att det är lärorikt att titta på när andra jobbar med sina motiv. Klart du ska fortsätta vid nästa kurs - nu har du ju funnit ditt gebit och är dessutom duktig, då kan det ju inte bli annat än roligt.

Här är regn o rusk och jag har just avverkat min morgonprommis. Det ska snart bli lunch med tomatsoppa + hårdkokt ägg. Sparsamt som du hör! Ha det gott min kära vän och stor stor kram!

Musikanta sa...

PettasKarin:
Tack snälla för rar kommentar. Det behövs lite uppmuntran - MM är mycket skeptisk till det mesta...
Kram från Ingrid

Musikanta sa...

Olgakatt:
Tack! Jag funderar nog på att göra det - ska måla lite själv först innan nästa och samla på mig sånt jag behöver fråga om. Vi får ju bara individuell hjälp så det är ingen kurs i egentlig mening - man lär sig bara genom att måla själv. Men jag är sugen på att eventuellt gå en sommarkurs på Öland också - det finns en nära Mirrens sommarhus.
Ingrid

Musikanta sa...

Karin E:
Kul om jag kan inspirera dig att börja måla igen! Du är ju så jätteduktig redan. Men man behöver lite push och framför allt träffa andra med samma intresse och utbyta erfarenheter och få inspiration. I Stockholm finns det väl hur mycket kurser som helst...
Ingrid

Musikanta sa...

Eleonora:
Precis som du säger - man måste experimentera och våga göra sina misstag. Det här med gessofärgen som det går att måla över tavlorna med när man inte är nöjd, är ju en sak som jag fått tips om på kursen t.ex. Och som du påpekar får man tips av andra och inspiration också.

Idag har jag varit på gym på VC i Söderköping - har fått övningar av en sjukgymnast för min rygg, som krånglar av och till. Utmärkt att komma iväg - det hade inte blivit av annars. Jättebra gym för såna i min ålder och som har mottot "kom som du är" och där man inte behöver skämmas för sin kalaskula. Dessutom kostar det bara 750 kr för ett halvår och då får man träna hur mycket man vill!
Många kramar tillbaka från vännen Ingrid

Annika sa...

Jag tycker att du ÄR så duktig.
Gillar verkligen dina kyrkmålningar. SÅ FINA!!!!
OCH Mårran!
Hoppas du fortsätter att måla nästa termin också! Får lust att själv ta en kurs när jag ser hur fint du målar!
Kram!!

Musikanta sa...

ANnika:
TACK!!! Du är verkligen snäll - jag behöver lite uppmuntran eftersom MM är så skeptisk till allt vad jag målar - utom kyrkorna. Kanske är det den stilen som är lite min egen och som jag ska fortsätta att utveckla.
Jag förstår att du gillar Mårran, hon är ju från dina hemtrakter! Och gillar snö som du :-).

Kul om jag kan inspirera dig att börja måla - det är ju en relativ billig hobby, färgerna räcker ganska länge och dukar och penslar är inte så dyra heller. Sen är det ju allra roligast att träffa likasinnade och få inspiration av dem. Akvarellkurser är ju också väldigt vanliga och säkert lika trevliga.
Ha det gott!
Kram från Ingrid