lördag 2 mars 2013

755 Lördagstema Show&Tell – Upphittat

Gnuttan har bestämt lördagstemana  för mars. Övriga lördagsbloggare finns i högra spalten på bloggen om man scrollar ner en bit.

Mycket av min vakna tid går åt att leta efter stora saker eller små saker. Jag borde följa min käre ordningssamme svärsons devis som lyder: ”Var sak på sin plats och en plats för var sak”. Jag försöker för det mesta att följa detta råd – men det funkar inte alltid.
T.ex. var min öppnare till vattenkranen utomhus spårlöst försvunnen sedan tidigt förra våren. Det finns ingen kran egentligen, utan det är öppnaren som fungerar som en sådan. Det går till nöds att öppna ”kranen” med en stor skruvmejsel, så det fick vi göra under hela sommarhalvåret och en bra bit in på hösten. Jag hade naturligtvis letat igenom alla byx- och jackfickor och kökslådor utan framgång, eftersom den inte låg på sin vanliga plats bredvid tallrikarna i köksskåpet.

 
Saker som ofta försvinner men har upphittats igen.

När Mirren i januari i år fick låna min tjocka dunjacka som jag bara använder då det är rejäla minusgrader, undrade hon vad det var för en konstig sak som låg i fickan. Det var naturligtvis kranöppnaren…
 
Min tjocka dunjacka som jag för mitt liv inte kan begripa varför jag hade på mig i samband med trädgårdsarbete förra våren.
Vissa saker, som brukar försvinna titt som tätt, som t.ex. linsskyddet till kameran, bryr jag mig numera inte om att leta efter. Jag tänker att rätt som det är kryper det fram – i synnerhet som jag vet att grejen måste finnas kvar i huset. Det var bl.a. frånvaron av detta linsskydd som gjorde att jag bestämde mig för en grundlig genomstädning av mitt arbetsrum i går.
Linsskyddet återfanns naturligtvis inte under alla papper och böcker som jag hade hoppats. Det upphittades senare när jag skulle ta fram en näsduk ur mina termobyxor, som jag ibland använder inomhus när jag är frusen.

16 kommentarer:

Karin sa...

Det är en livslång kamp! Och även om man med tiden har lyckats leva upp till det där med en plats för varje sak osv, så använder man sakerna då och då, stoppar dem i fickan, eller lägger dem på verandaräcket eller...

Jag har alltid varit disträ och har tack vare det utvecklat en bra förmåga att tänka baklänges tills jag (oftast) kommer på var jag ska leta.

Musikanta sa...

Karin:
Jag har blivit ganska bra på det också med tiden - att tänka baklänges. Men dunjackan och pälsen som också hänger på samma ställe hade jag tydligen förbigått i mitt metodiska letande...

Pysseliten sa...

Min kamera har senilsnöre och linsskyddet ploppar bort automatiskt när jag startar den. En perfekt lösning tycker jag. Sedan är det ju alla andra saker ...

Bloggblad sa...

Jag försöker att se det som en krydda i livet, att leta...

Musikanta sa...

Pysseliten:
Välkommen till min blogg - kul att du tittade in. Så utmärkt med senilsnöre. Hade verkligen behövt ett sådant. När kameran var ny trodde jag att det var fel på den eftersom jag ingenting såg på displayen. Efter ett tag kom jag på att jag inte tagit bort linsskyddet...

Musikanta sa...

Bloggblad:
Jag undrar hur många timmar, dagar eller t.o.m.månader som jag tillbringat med att leta efter saker i mitt långa liv. Och hur många gånger jag glömt saker på bussen eller spårvagnen eller orgelglasögonen i någon kyrka någonstans och fått åka tillbaka för att i bästa fall få igen dessa saker.

Jag drömmer ständigt mardrömmar om att jag glömmer väskan någonstans och inte har pengar till buss eller tåg. Bilen finns aldrig med i mina drömmar. Så någon krydda i tillvaron har jag svårt att se det som...

Äventyret framtiden sa...

Tänka bakåt har jag också fått göra hela livet. Redan som barn var jag litet av professor Kalkyl, gick i helt andra tankar än dem jag borde vara i.
Jag håller gärna med Bloggblad om att det egentligen är rätt så roligt att leta försvunna saker...oftast händer det ju att man hittar något man har saknat redan tidigare.
Men det kan ju vara väldigt jobbigt om man inte vet var man har lagt bilnycklarna, plånboken osv när man har bråttom och ska iväg. Glasögonen sitter alltid på min näsa, så dem har jag inte problem med längre och linsskyddet sitter fast i kameran med ett snöre.
Trevlig helg Ingrid!
Kramar
Karin

HeLena sa...

Jag gillar inte att leta för att det oftast händer när jag har bråttom och redan är stressad... då förvandlas jag (som är så lugn;))till en galning som jag inte känner.
Kram!

Musikanta sa...

PettasKarin:
Min mamma försökte alltid att få mig att lägga tillbaka saker som jag använt på sin plats, men med föga framgång. MM är fantastiskt noggrann med det så jag har lärt mig lite av honom genom åren. Bilnyckeln lägger jag alltid tillbaka där den ska ligga, husnycklarna hänger jag alltid upp meddetsamma jag kommer hem på en krok innanför dörren.

Handväskan är fortfarande ett orosmoment om den inte återfinns på en av stolarna vid köksbordet där den har sin plats. Då grips jag av panik eftersom jag tror att jag glömt den i kundvagnen på supermarknaden (vilket har hänt) eller någon annanstans...

Musikanta sa...

HeLena:
Jag gillar inte heller att leta om jag ska iväg och har bråttom. Lite skillnad är det om man ska leta efter något som inte är så viktigt, men ändå vill hitta. Då brukar man, som PettasKarin skriver, ofta hitta andra saker som har varit försvunna länge eller som man helt glömt bort att man hade.
Kram

Musikanta sa...

PettasKarin:
Glömde att önska dig en skön söndag och ge dig en kram.
Den får du nu istället!
KRAM!

olgakatt sa...

Jo, baklänges får jag också gå -ofta. Senast i går satte jag chilisåsen i vardagsrummet när jag svarade i telefon medan jag lagade mat.
Ibland skyller jag på poltergeisten.

Gnuttan sa...

Intet ont som inte har något gott med sig; du fick ju storstädat i alla fall. Men visst är det så; vissa saker är det bara spill av tid att leta efter för plötsigt dyker de bara upp igen. Att vara utan kranmojängen är dock kanske inte fullt så praktiskt. Hoppas ni kan hålla bättre koll på den under den snart kommande vattningssäsogen.

Musikanta sa...

Olgakatt:
Jag börjar bli rädd för att det är något allvarligt fel på mig eftersom jag ofta glömmer vad jag gjorde för två sekunder sedan. Häller på vatten två gånger i kaffebryggaren eller glömmer att jag just har satt in en kopp te i Mikronesien... Kanske jag borde gå till doktorn?

Musikanta sa...

Gnuttan:
Du må tro att jag är noga med att lägga tillbaka kranmojängen (bra ord för denna sak) varje gång jag har använt den. Och visst är det skönt att få storstädat ibland!
Kramar från Ingrid

Musikanta sa...

Olgakatt:
Min padda fyllde själv i resten av mikron :-)...