onsdag 3 juli 2024

2003 Sagobröllop på Konditori Lyran

Johan och Cecilia efter att de precis blivit man och hustru. (De flesta av bilderna till inlägget har jag fått av maken Kent, sonen Kalle och yngsta dottern Åsa. De går att klicka större).

I lördags gifte sig mitt barnbarn Johan med sin Cecilia på Konditori Lyran i Mälarhöjden i Stockholm. Jag hade nöjet och äran att få spela Mendelsohns bröllopsmarsch och två sommarpsalmer på min synt. Marschen blev något rumphuggen eftersom jag trodde att bröllopsparet skulle komma från ett annat håll i parken och blev förvånad när de plötsligt stod framför prästen. Då hade jag precis börjat på reprisen. Men det verkade som om ingen brydde sig att marschen avslutades lite tvärt med tanke på alla vänliga lovord jag fick efteråt. 

Skulpturen Lyran var belagd med bladguld när huset byggdes. Den förstördes av väder och vind men ersattes av en ny tåligare på 50-talet. 

Villa Lyran byggdes 1850 av Fredrika Limnell, dotter till en av sågverket Vivstavarvs grundare. Hon hade förälskat sig i trakten och utsikten över Mälaren och bestämde sig, tillsammans med sin man, att bygga ett sommarställe här. Namnet Villa Lyran fick huset som hommage till Bellman. Mer om husets intressanta historia kan man läsa här. 

Vädret var perfekt för en utomhusvigsel på kvällen. Lagom varmt och soligt. Före vigseln var det mingel i parken med bubbel och trevlig samvaro. Vi var ett femtiotal gäster som minglade i sommarkvällen.

 Mingel i parken före vigseln.

I väntan på brudparet. Pappa Jörgen och mamma Anna - min äldsta dotter - längst fram på brudgummens bänksida.

Jelena, Douglas vackra fästmö i rosa klänning sitter bredvid Jörgen och Anna. Bakom henne mitt barnbarn Oskar med sin Cajsa i ljusblått. 

Som vanligt när jag är kantor hörde jag inte så mycket av själva vigselakten eftersom jag måste hålla full koll på musiken. Johan och jag hade tidigare kommit överens om fyra verser på sista psalmen och jag tittade inte så noga i programmet. Där fanns det bara med två. Men jag spelade oförtrutet vidare efter andra versen och fick den där känslan som jag fått någon gång i kyrkan att någonting inte stämde. Men Åsa kunde tredje versen utantill så det blev lite solosång där innan jag avslutade psalmen med en rejäl knorr. 

Prästen Christine från Skärholmens församling höll ett mycket fint och personligt tal som värmde hjärtat, Brudnäbb var brudens vän Edwina och bestman Douglas, mångårig vän till familjen.

Anna hade för dagen införskaffat en riktig festblåsa i ljusblått siden och Jörgen var klädd i en ljus sommarkostym inköpt i Frankrike där Anna och Jörgen bor under halva året. 

Jörgen, Johan, Cissi och Anna.

Efter vigseln tog det ett tag innan vi kunde gå in i huset där middagen väntade. Det blev ett ypperligt tillfälle att fotografera. Cissis alla kompisar i sina färgglada klänningar har samlats på gräsmattan. Jag såg till min glädje att det fanns en till bland de kvinnliga gästerna som hade långbyxor som jag.

Bruden med sina kompisar och kollegor.

Christian, Åsas exman och vän, Oscar, son till Kalles Ann-Sofie (längst till höger) Cajsa, Oskar sambo och Ann-Sofie, Kalles sambo i livlig diskussion. 

En läcker buffé hade dukats upp på verandan till Konditori Lyran. Den var rikligt tilltagen med flera vegetariska rätter som uppskattades av Kent och Åsa. Vi övriga kunde även förse oss med lax och kyckling. Trots att det var trångt i matsalen gick det mycket ordnat till med ett bord i taget som tog sig ut på verandan. 

Källarmästaren ser till att allt fungerar. Jag förstår att Fredrika Limnell blev betagen av läget med utsikten över Mälaren. 

Matsalen har renoverats med tanke på det ursprungliga skicket. Vackra dekorationer på väggarna. Åsa och Kajsa i förgrunden. 

Ljudnivån som ackompanjerades av bakgrundsmusik var mycket hög. Trots detta kunde jag delta i en och annan diskussion. 

Annas bästa vän Anette mellan Kalle och Oskar.

Jag hade Kent mitt över bordet med Åsa bredvid.

Under middagen fick brudparet svara på ganska närgångna frågor om varandra till allas förnöjelse. Senare visade Anna och Jörgen bildspel med bilder från Johans uppväxt med många kommentarer både från Anna och Jörgen. 

Johan och Cissi tillsammans med Cissis mamma Berit tar för sig av bröllopstårtorna. 

Festen fortsatte till klockan tre på natten men efter nästan fem timmar var det dags för mig och Kent att dra oss tillbaka. Även Åsa följde med när Christian körde hem oss till Åsa där vi skulle övernatta. 


Tillsammans med mina älskade döttrar.

En bild på de fantastiska bordsdekorationerna får avsluta denna lilla rapport. Kvar är ett fint minne av ett riktigt sagobröllop. 



6 kommentarer:

Anonym sa...


VERKLIGEN ETT VACKERT BROLLOP.


LILLAN I CORNWALL

Ingrid sa...

Det ser ut att ha varit ett helt fantastiskt bröllop och så vacker bruden är.
Kram, Ingrid

Musikanta sa...

Lillan i Cornwall:
Tack för din rara kommentar. Kul att du hittade hit!
Ingrid

Musikanta sa...

Ingrid:
Bruden hade också en oerhört vacker brudklänning i spets. De hade ju enastående tur med vädret - dagen därpå var det ösregn hela dagen.
Önskar dig en fortsatt skön vecka. Själv är jag tacksam över att det inte är så varmt längre.
Kram tillbaka från Ingrid.

BP sa...

Det var verkligen ett sagobröllop med härligt väder och i det fina konditoriet. Väldigt bra val för en fantastisk fin vigsel.
Och så fin du är i mitten där mellan dina fina döttrar:-)

Musikanta sa...

BP:
Kul att du uppskattade inlägget - det är ju väldigt mycket familj i det men jag vill ju gärna dokumentera. Kan vara fint att se tillbaka på. Jag hade med mig rollatorn och jag var glad att ha den med mig. Man vänjer sig väldigt fort och eftersom jag går så bra med den är det ingen som bryr sig.

Önskar dig en trevlig helg så småningom med mycket fotboll. Det blir ingen match förrän på fredag, men då blir det Frankrike som Anna sa i telefon nyss.
Ingrid