torsdag 28 oktober 2010

Fredagstema Show&Tell – När jag slutade tro på storken och tomten

Karin på Ålands sista tema för oktober är När jag slutade tro på  storken och tomten. Tack Karin för underfundiga och intressanta teman! Fredagstemana för november har jag hittat på och de återfinns här till höger i bloggen.

Storken  är inte aktuell för mig att sluta tro på eftersom aldrig någon överhuvudtaget berättade för mig när jag var liten om storken och dennes insats vad gäller bebisar. Tyvärr talade ingen heller om hur barnen alls kom till – tystnaden om detta livets under var total hemma, trots att pappa var läkare och mamma sjuksköterska.

Så jag fick något av en chock som ung tonåring när min dåvarande pojkvän generat rodnande berättade om själva kärleksakten, när han förstod att jag inte riktigt hade kläm på detta. Oskuldfull som jag var på den tiden gjorde han som väl var aldrig anspråk på att visa det konkret.

Bilden från nätet

Vad beträffar tomten däremot har jag aldrig slutat att tro på honom eller henne. Jag är säker på att min Lisa får liv varje natt och går omkring hemma och ser till att allting är i ordning. Ibland lägger hon t.ex. fram saker på konstiga ställen, så att jag ska hitta dem där jag aldrig tänkt att de kunde finnas. Ibland retas hon och gömmer undan dem…

Pepparkakor bakade på smör gillar hon, har jag lagt märke till. En burk med sådana som vi köpte i förrgår var nästan tom i morse!


Hon är ett litet sällskap när jag sitter vid datorn – hon behöver nämligen aldrig tillbringa tiden gömd i någon garderob och bara tas fram till jul, ett öde som en del av hennes stackars släktingar röner. När det blir vackert vinterväder får hon komma ut på trappan med ett tänt ljus i sin lykta och se sig om. Men på natten får hon komma in i värmen igen...

12 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken gullig tomte du har!

Trevlig helg!
Kram. Kul att du tar över i november. Jag lägger in de nya teman i min blogg också.

Äventyret framtiden sa...

Det är skillnad på tomte och tomte. Jultomten i all ära men hustomten finns förstås på riktigt:D.

Kram
Karin

Musikanta sa...

Maisoui:
Visst är hon söt, Lisa!
Ska bli spännande att se vad ni gör av mina teman...

En trevlig helg önskar jag dig också och kram tillbaka från Ingrid.

Karin:
Har man en sån som Lisa hemma tänker man inte så mycket på andra tomtar. Jag har heller inte firat jul tillsammans med några småbarn på 20 år (har jobbat alla jular) så jultomten är inget stort nummer.
Många kramar och tack för dina oktoberteman än en gång!

olgakatt sa...

Klart att Tomtelisa ska vara med hela året!Vi har en liten grå vadmalsvätte som också får vara med hela tiden. Hans stora familj kommer bara fram till jul.

Musikanta sa...

Olgakatt:
En bild på din lilla grå vadmalstomte hade varit trevligt. Jag trodde att du hade rest iväg redan. Om du inte hinner skriva något om mina fredagsteman nu, kan du ju göra det när du kommer hem. Det hade åtminstone varit roligt att se och läsa om dina synpunkter på det första av mina ämnen...

Lycklig resa önskar Ingrid

Evatina-beth sa...

Så fint att du tar hand om din tomte så väl. Självklart då att hon också känner sig hemma och har koll på läget.
Kram och trevlig helg.

Annika sa...

Lisa är en perfekt tomte. Året runt!
OCh hon trivs ju hos dig. DET syns!!
Kram!!

Musikanta sa...

Eva:
Ja, hon är alltid glad i alla fall!
Ha en skön helg och kram från Ingrid!

Annika:
Jag tycker också att det verkar som om hon trivs. Perfekt så när som på att hon nallar pepparkakor...
Kramar tillbaka!

Anna, Fair and True sa...

Vad söt din Lisa är! En snäll hustomte och inte som den andra som man måste "smöra" för, förutom pepparkakorna då :)

När infördes egentligen sexualundervisning i skolan? När jag var liten och gick i tredje klass fick vi t o m se riktiga fotografier på en förlossning - i vår NO-bok. Fast vi diskuterade inte så mycket i skolan hur barnet kom i magen, det kom i mellanstadiet. Men jag visste ju redan - se mitt inlägg :)

Musikanta sa...

Anna Fair and True:
När jag gick i skolan fick vi ingen som helst sexualundervisning. Inte förrän jag gick i första ringen på gymnasiet hade vi en biologilärare som visade planscher på de manliga och kvinnliga könsorganen och fostret i livmodern. Men HUR det kom dit berörde han inte med ett ord...

Nu har Lisa ätit upp alla pepparkakorna i burken. Fast lite hjälp har hon förstås fått från oss :-)
Trevlig helg!

Lotta sa...

Ja, de där små tomtarna tror jag också på! Och din Lisa är riktigt fin!

Musikanta sa...

Lotta:
Jag ska förmedla din kommentar till Lisa. Hon kommer att bli jätteglad!