onsdag 18 maj 2011

Resa till Frankrike - första dagen till Marseille

Nu ska jag tala om varför det har varit bloggpaus över en vecka här hos mig. MM och jag har varit ute på äventyr, denna gång till franska rivieran eller på franska Côte d’Azur.

Vi reste först med Ryan Air till Marseille där vi hade bokat rum för natten, eftersom vi inte skulle komma fram förrän på kvällen. Dagen därpå skulle vi ta oss med buss eller tåg till Nice. Där skulle vi stanna fem dagar hade vi tänkt och bada och göra utflykter.

Den norska Vaervarsel hemma på datorn visade stora moln med regndroppar alla dagar under vår resa utom den först dan och den sista, då solen tittade fram bakom molnen. Men det gällde att gilla läget och vi stoppade ner paraplyer och regnjackor för säkerhets skull.

Flygresan från Skavsta tog två och en halv timme och transferbussarna till Marseille från flygplatsen gick med tjugo minuters mellanrum. Hotellet skulle ligga mitt emot Gare St Charles, som centralstationen heter. Efter att ha gått ett varv runt stationen hittade vi hotellet till slut sedan MM läst på papperet att det var Holiday Inn vi skulle bo på. Fotot på hotellet som vi fått i och med bokningen, visade nämligen bara den gamla järnvägsstationen. Mycket förvirrande...

Det är den här bilden som Holiday Inn har som bild på sitt hotell. Detta är alltså den gamla järnvägsstationen Gare St Charles. Bilden från nätet. 

Nya delen av Gare St Charles där bussarna går ifrån. (Bilderna går att klicka större.)

Det första vi gjorde sedan vi installerat oss på hotellrummet var att promenera ner till den gamla hamnen Vieux Port, som jag läst så mycket om. Jag var tacksam över mina nyköpta adidasdojor med gott spelrum för tårna, eftersom de närmaste dagarna bjöd på många och långa promenader uppför och nerför backar och branta trappor.

En stilig triumfbåge från 1823 på vår väg ner mot hamnen

Även här i Marseille finns Hennes&Mauritz


Kanske de här killarna drömmer om att bli en ny Zidane. Han föddes ju i Marseille 1972.

Utsikten från hamnen med basilikan Notre-Dame de la Garde i kvällssolen var magnifik och vi tog många kort. Kyrkan är byggd i neo-byzantinsk stil och är belägen på en kulle 162 m över havet läser jag på Wikipedia. Att klättra dit upp hade åtminstone inte jag varken tid eller ork med...

Vieux Port - gamla hamnen - med Notre-Dame de la Garde som övervakar staden på sin kulle.

Supén på Mac Donald’s på Gare St Charles när vi kom tillbaka – vi hittade inga små restauranger som såg trevliga ut i närheten och var väldigt hungriga eftersom vi inte ätit något sedan klockan 11 - var något av en antiklimax. Men vi tog i alla fall reda på att det gick en buss till Nice dagen därpå klockan ett.


Innan sopbilen har kommit på kvällen ser gatorna inte så trevliga ut. Man kan bara tänka sig vilken katastrof det skulle bli om det skulle bli sopstrejk...

Det är cirka tjugo mil mellan Marseille och Nice och med den här bussen skulle det ta fyra timmar eftersom den stannade på så många ställen. Tåget, som bara tog två, var mer än dubbelt så dyrt, så det blev bussen. Är man ute på sightseeing, så är man. Så skulle vi få se lite av Aix-en-Provence och Frejus också…

Bussen till Nice via Aix-en-Provence och Frejus kostade 30 Euro. Skulle bli spännande att få se lite av inlandet också...

14 kommentarer:

Maggan sa...

Hej! Så lustigt! Vi var i Frankrike samtidigt, du och jag. Åkte med Ryan Air, båda två också. I de trakter du besökte var jag som ung, härliga minnen. Bodde bl a i vandrarhem i Marseille, Frejus, och hos en gammal dam i Nice. Ska bli kul att läsa mer om er resa.
Kram, Maggan

Musikanta sa...

Maggan:
Vi åkte på tisdagen den 10 kl. 16 (tror jag det var). Var du med på samma plan också? Hade varit roligt att träffa dig i så fall! Man vill ju inte tala om för alla på nätet att man är hemifrån en hel vecka...

Vi åkte så småningom till Menton där jag tillbringade fyra somrar tillsammmans med familjen när jag var i tonåren. Det såg ungefär likadant ut som då, det var roligt att komma tillbaka efter ca 60 år!

Jag tänker skriva lite då och då om resan - ser fram emot att läsa om dina upplevelser!
Kram från Ingrid

Äventyret framtiden sa...

Tack Ingrid!
Jag har aldrig varit i Frankrike så jag ser fram emot att få vara med på er resa. Verkligen.
Så har jag också varit med till Zidanes hemstad, ett litet fan som jag var när det begav sig.

Kramar!
Karin

olgakatt sa...

Provence på våren har jag upplevt ett par gånger, det är ljuvligt! Ska bli roligt att få fler rapporter!

Musikanta sa...

Karin:
Det blir mer Marseille så småningom. Jag hade heller aldrig varit där, så det var intressant. Ska försöka läsa igen bloggar så fort jag får tid - det är mycket som ligger efter när man varit borta en vecka...
Kramar från Ingrid

Musikanta sa...

Olgakatt:
Ska skriva lite peu om peu om resan. Just nu har jag fullt upp med att sortera och redigera alla hundratals bilder(tusentals när det gäller MM...) och ta bort en massa. Sen är det ju fredagstema också! Dessutom ska jag försöka läsa igen hos mina bloggvänner...
Jag återkommer med mina intryck så småningom.

Grekland nu sa...

Vad kul det låter att åka runt på egen hand och med buss! För visst ser man helt andra saker på det sättet. Jag var i Nice för mycket länge sen, låt se nu... för 35 år sen!! Ska bli roligt att få följa med på er resa.

Musikanta sa...

Ingabritt:
Framför allt är det ju billigare! Kostade bara 1 Euro att åka hit och dit lokalt. Lite dyrare än Swebus att åka sträckan på 20 mil mellan Marseille och Nice. Håller med dig om att man upplever mycket mer än om man bara åker på motorväg eller flyger.

Nice var sig ganska likt i de centrala delarna som jag minns det för ca 40 år sen. De får väl inte riva något eller bygga om antar jag. Jag ska strax berätta med om resan bara jag får ordning på mina bilder...
Kramar från Ingrid

Annika sa...

Å vad härligt!!
Frankrike har jag aldrig varit i heller. Skulle så gärna vilja åka dit.
Kram!!

Musikanta sa...

Annika:
Det var en härlig resa eftersom vi hann med en hel del upplevelser på den korta tiden. Det kommer mer så småningom...
Kramar från Ingrid

Eleonora sa...

Damen har varit ute på riktiga festligheter hör jag. Så härligt att MM och du tog denna resa men något trist att vädret inte kunde visa sig bättre. Du har antagligen fått se väldigt mycket genom att åka bussen.

Skönt att vara hemma igen kanske? Hoppas ni får en trevlig helg med sol och värme.

Kram från
Eleonora

Musikanta sa...

Eleonora:
Så värst festligt kanske det inte var - inga nattklubbar direkt, haha! Jag somnade utmattad efter alla långa promenader vid tio-tiden på kvällen...

Men visst hann vi se och uppleva mycket under veckan, det kommer fler rapporter så småningom när jag får ordning på mina bilder.

Det var nog ganska skönt att det inte var stekhett - hade nog inte orkat gå så mycket i så fall. En skön och trevlig helg önskar jag dig!
Kramar från Ingrid.

Bloggblad sa...

Kul att läsa om resan! Du ser ut som en tonåring på bussluff...

I den delen av Frankrike har jag aldrig varit - och det är rätt länge sen jag var i andra delar.

Musikanta sa...

Bloggblad:
Gud ska veta att jag verkligen inte kände mig som en sådan efter att ha gått i alla backar och trappor med tung ryggsäck på ryggen...

Det var ett tag sen jag var i södra Frankrike också - sisådär 45 år sen...Konstigt nog var det mycket som var sig precis likt!