tisdag 16 juni 2015

1125 Skolavslutning i klass 1 på Lilla Akademien

Sent omsider kommer en liten rapport från Casimirs skolavslutning i klass 1 på Lilla Akademien i Stockholm. Den ägde rum i onsdags och jag har inte haft en sekund över att sitta vid datorn sen dess förrän nu. Jag tillbringade återstoden av veckan tillsammans med dottern och barnbarnen och var även bjuden på respektive 70- och 18-årskalas på lördagen innan vi, Kent, Casimir och jag, återvände hem till Mogata.


Casimir och klasskamraterna leker på skolgården innan avslutningen i klassrummet börjar. (Bilderna går att klicka större.)

Vi åkte hem redan på lördagskvällen eftersom jag hade en friluftsgudstjänst ute på en ö i Arkösunds skärgård tidigt på söndagen. Casimir följde också med oss hem för några dagar. Först i kväll, sedan jag läst saga och nattat den unge mannen, har jag äntligen kunnat slå mig mig ner vid datorn för att i någon mån dokumentera föregående veckas stora händelser.

Efter att ha deltagit i ungefär trettio skolavslutningar under min tid som lärare, skulle jag få uppleva ännu en som inte var lik någon jag tidigare hade varit med om. Nämligen Lilla Akademiens skolavslutning i Sankt Matteus kyrka i Stockholm. En fantastisk musikalisk upplevelse. Alla av skolans drygt ca 350 elever - från förskoleklassen till gymnasiet - spelar ett instrument och sjunger bra. Och då kan man ju tänka sig resultatet.

I det här inlägget ska jag berätta lite om själva klassavslutningen i ettan där Casimir har gått under två terminer. Det finns bara en enda klass i varje årskurs med cirka 28 elever i varje klass på skolan så lärarna känner igen nästan alla elever som går där.

Klockan nio på onsdagsförmiddagen hälsade fröken Hanna elever och föräldrar välkomna i ettans klassrum på Lilla Akademien. Barnen ställde upp sig framför whiteboardtavlan, som var dekorerad med fjärilar som barnen hade ritat och målat och alla deras namn. Det märktes att man övat på uppställningen eftersom alla barnen visste exakt vilken plats de skulle stå på.


Casimir var den enda av alla på skolan av pojkarna som hade en rosa skjorta. Så han syntes bra i mängden. 

Man började med en sång som  som barnen själva tog upp utan någon hjälp av piano eller stämgaffel och som började på bokstaven A Helt överraskande började alla på samma ton på samma gång! Sedan man sjungit sången färdigt fick var och en tala om vad han eller hon lärt sig under året. Därefter sjöng man en sång på en annan bokstav och sedan fick alla barn i tur och ordning tala om vad som var bäst med klassen.


Fröken Hanna läser upp vad Casimir skrivit om sommaren på baksidan av medaljen som hon delar ut till varje barn. På framsidan finns en teckning. Hon har klistrat, klippt ut och laminerat alla 28. Det var meningen att den skulle hängas om halsen men bandet räckte inte så det blev bara en liten rosett högst upp...

Fler bokstavssånger följde och däremellan vad som var bäst med att gå på Lilla Akademien och vad ordet sommar hade för betydelse för var och en. En påtagligt rörd fröken Hanna, som barnen visste gillade te, uppvaktades med två biljetter till Afternoon Tea på Grands Veranda och en vacker blomsterbukett av föräldrarna.


När avslutningen i klassrummet var överstökad tågade alla barn och föräldrar i samlad tropp till Sankt Matteus kyrka, som låg några kvarter bort, för att närvara vid den stora skolavslutningen där klockan tio. Om denna ska jag berätta om i nästa inlägg.

Här följer en videosnutt där barnen i ettan sjunger sången som börjar på bokstaven I och berättar om vad det är som är bäst med att gå på Lilla Akademien. Mamma Mirren i kaninjacka filmar hela evenemanget med sin mobil.

13 kommentarer:

Bloggblad sa...

Fina barn!

Musikanta sa...

Bloggblad:
Visst är de underbara!

Gunnel sa...

Det är något visst med den första skolavslutningen.

Annika sa...

Trevligt. Och vackert. Visst är det ngt mkt speciellt med avslutningar.
Kramen!

Musikanta sa...

Gunnel:
Definitivt!

Musikanta sa...

Annika:
Det är rätt fantastiskt att få uppleva det igen när det var 12 år sen jag sist var med på en skolavslutning. Nu lär det väl bli många fler framöver :-)!
Kram tillbaka från Ingrid

Vi i Kasperian sa...

Fina barn och en fin avslutning. Och tänk, nu stundar sommarlovet! :)
Berit E

Bevare mig väl sa...

Fantastisk härligt att få delta Ingrid, du i klassrummet- jag på bloggen!
kram

Musikanta sa...

Berit:
Sommarlovet betyder jobb för mig - många friluftsgudstjänster! Härligt. Men jag kommer ju ihåg hur jag såg fram emot sommarlovet när jag var lärare...
Ingrid

Musikanta sa...

Tove:
Kul att du ville hänga med. Snart får du vara med i kyrkan också och lyssna på fantastisk sång om du vill.
Kram tillbaka från Ingrid

Eleonora sa...

O såå duktiga barn - klart när dom går på A. Men så söta och fina dom är alla!

Musikanta sa...

Eleonora:
Ja, jag tror att det är en väldigt fin klass. Casimir trivs fantastiskt bra och tycker att alla klasskamraterna är snälla.
Kram från Ingrid

Anna/notonmusic sa...

Å vad gulligt Ingrid. Och jag gillar verkligen Casimirs rosa look, ser cool ut! Vad fint de verkar ha det i klassen! Toppen!