torsdag 28 april 2016

1269 Riksäpplet i Gröndal

Riksäpplet i Gröndal är titeln på en alldeles ny bok författad av bloggvännen Carin Önnestam med bloggen Carin på Sprätthöken. Det är en liten intressant och spännande bok för den som är intresserad av Stockholms lokalhistoria. I boken har Carin ställt samman krönikor som hon under årens lopp haft införda i stadsdelstidningen för Hägersten och Liljeholmen - Bättre Stadsdel och även en del blogginlägg.


Carin är uppväxt i Göteborg men har bott i Stockholm sedan 1967. I boken berättar hon hur hon arbetade som cirkelledare på ABF i början på 1970-talet. Ett av hennes ämnen var då Stockholms historia. Jag citerar från boken: "Stockholm var för mig då en obekant stad. Jag läste, slog i uppslagsböcker och frågade alla jag mötte om hus, parker och statyer." Intresset för Stockholms historia väcktes genom detta och Carin gör ständigt nya upptäckter som blir till krönikor och blogginlägg. Och nu senast till en bok.


Det här förordet säger mycket om boken och gör att man genast blir nyfiken. Förhoppningsvis går texten att läsa om man klickar bilderna större. 



Jag är speciellt förtjust i de kapitlen som handlar om Carin själv och hennes tankar om det ena och det andra. Ett annat stort intresse har Carin för trädgårdar, både sin egen och andras. Sin barndom har hon inte mycket till övers för - det kommer fram i många kapitel och i synnerhet i det sista. Hon var strängt uppfostrad i ett auktoritärt prästhem där det enda nöjet i praktiken var att läsa böcker. Men det har också gjort att hon ofta avslutar sina kapitel med en gammal psalm eller en dikt.




Tre av kapitlen handlar om kärlekssagan mellan Katarina den stora och vår egen Gustaf III. Andra kungligheter uppträder också både från fordom och nutid. Carin bor i Mälarhöjden - det var så vi fick kontakt eftersom jag ofta är där och hälsar på barnbarnen. Hon skriver mycket om just denna stadsdel och jag kommer att ha med mig boken upp nästa gång jag hälsar på och göra små utflykter med den som guide. Den är mycket lättläst och trevligt skriven.

På söndag 1 maj är det bokutsläpp på företaget Intensic på Skeppsbron 4 med start klockan 14.00. Portkoden kan man få om man kontaktar Carin, dels på Facebook eller på bloggen. Fast jag skulle väl tro att någon är nere vi dörren när klockan är 14.00 och släpper in dem som vill komma - jag vet åtminstone att hon tänker bjuda på sherry...

2 kommentarer:

Bevare mig väl sa...

Tack för tipset - en bok med personlig berörd känsla tilltalar mig.
Lägger på minnet
det som fröjdar sinnet
tar en fatt
kvinna för sin hatt
:-)
Kram o trevlig helg!

Ditte sa...

Detta är en bok jag alldeles säkert skulle uppskatta och särskilt eftersom jag är intressaerad av Stockholm och dess historia. Hoppas att boken går att köpa i en bokhandel så småningom. Eller kanske går den att beställa hos Carin. Passerade faktiskt skeppsbron 4 idag strax efter 14...
Kram och tack för tipset.