fredag 3 april 2009

Fredagstema - Show and Tell - GULT

Bilden på påskliljorna har jag hämtat från Laholms kommuns hemsida

Nya fredagsteman för april kommer från Västmanländskan.

Det finns mycket som är gult, solen, kycklingar, korset i vår flagga, håret på prinsessorna som jag ritade och målade när jag var liten...

Jag tittade i min garderob men där fanns inte ett enda gult plagg! Kanske det kan bero på att jag är blondin med ganska bleka färger för övrigt. Jag passar bara inte i rosa eller gult. I rosa påminner jag om en gris och i gult försvinner jag helt.

Så om jag tänker på någonting gult blir det naturligtvis BLOMMOR. Såg en enda liten förskrämd tussilago vid dikeskanten igår när jag var ute och promenerade. Tänker på maskrosorna som snart kommer att översvämma gräsmattan och som man för en ojämn kamp mot.

Men framför allt associerar jag till påskliljor. Här hittade jag en intervju med en påskliljeodlare i Amerika. De verkar ha mycket roligt under denna!

En annan association får jag till en underbar dikt av William Wordsworth som heter just Daffodils. Lyssna till denna här och njut!

28 kommentarer:

Mia sa...

Visst är påskliljor fina, man kan så enkelt få in våren i köket med en bukett. Underbart när små blommor börjar visa sig vid dikeskanten. Trevlig helg!

Grekland nu sa...

Även jag älskar påskliljor, ryser av välbehag när de bärs in i kyrkan på påskdagen...

Musikanta sa...

Mia:
Måste gå en promenad idag för att se om den lilla tussilagon har fått några syskon - det är underbart väder här.

Ha en trevlig helg du också!

Musikanta sa...

Grekland nu:
Vi brukade också dela ut påskliljor till alla i kyrkan på påskdagen. Det är så fint.

Hoppas att de har samma tradition i den församling jag ska spela i på påsken.

En skön helg önskar jag dig!

Annika sa...

Påskliljor är en sådan vacker blomma...
Kom just att tänka på en låt här nu när jag läser ditt inlägg. En gammal Nat King Cole:
en textrad:
Lot's of daffodils were showing off their skills.
Tror låten heter "That Sunday, that summer" och den är UNDERBAR!!! NU måste jag till youtube och leta upp den :-)
Som klädfärg är gul svår, jättesvår.
Men som vårfärg är den perfekt!
Ha en jättefin helg!!!

Fritt ur hjärtat sa...

Påskliljor och tussilago är våren, på riktigt:-)

Musikanta sa...

Annika:
Jag tror man ska vara lite exotisk om man ska klä i gult. Inte vara nordiskt blek med mellanblont hår som de flesta av oss har.

Men det kanske kan vara snyggt på en dam med stålgrått hår och med lite solbränna...
Ha en skön helg själv!

Tack för tipset med Nat King Cole - en av mina favoriter.

Musikanta sa...

Fritt ur hjärtat:
Glömmer aldrig när jag var i London över ett sportlov och parkerna fullkomligt svämmade över av påskliljor. Helt underbart! Förstår att gamle Wordsworth blev betagen...

Men allra gladast blir man i alla fall när man får syn på årets allra första lilla tussilago.
Ha en skön helg!

Taina sa...

Vilket underbart inlägg. Gillade båda videoinslagen!
Måste ut på tussilagojakt. Vill också se en. Kommer inte ihåg om jag såg någon förra året? Finns de här? Hm, don´t know actually...
Hoppas på en solig och trevlig helg!

Musikanta sa...

Taina:
Tack för den uppskattande kommentaren :-)
Det fanns ett tredje Youtubeinslag som var helt bisarrt när jag slog på "Wordsworth" och "Daffodils". Några ungdomar hade klätt ut sig till påskliljor och illustrerade dikten mycket realistiskt...Very funny!
Men jag tyckte det räckte med två snuttar...

Det är ju inte säkert att det finns tussilago i USA - i Skåne är den tydligen sällsynt.
Ha en skön helg du också!Kram/M

Anonym sa...

Är tussilago sällsynt i Skåne? Då måste den ha försvunnit sedan jag var liten för då tyckte jag att det vimlade av dem... tror vi egentligen sa hästhovar oftare än tussilago! På tal om sällsynta blommor så tror jag inte att jag sett maskrosor i Puerto Rico... får ut och kolla gräsmattorna!
Påskliljor får mig alltid att tänka på min engelskbok i 5:an där vi fick lära oss att daffodils växer vilt i England!
Min mamma passar i gult, hon har grått hår och är alltid solbränd!
Trevlig helg!

Musikanta sa...

Petchie:
Jag tror att det var en bloggvän i Skåne som skrev det i sin blogg häromdagen...

Det är möjligt att de inte trivs där det är för varmt. Vad vet jag?

Jag tror att engelsmännen har ett alldeles särskilt varmt förhållande till "daffodils". Fast jag visste inte att de växte vilt där.

Vad var det jag sa? Att en snygg grå färg på håret och lite solbränna skulle gå alldeles utmärkt ihop med gult.

Annars verkar det vara otroligt samstämt bland alla fredagsbloggare att gult är en färg man helst undviker när det gäller kläder.
Ha en skön helg!

Eleonora sa...

Tussilago och påskliljor - fina blommor var och en på sitt sätt. Jag är inte heller så förtjust i gult men färgen finns bla i mitt gästrum. Tillsammans med grönt och vitt. Tack för din långa kommentar hos mig. Du har lika stort utbyte av Lillmirren som jag har av min lilla Guldlock - och större och bättre blir det ju mer de små växer och förstår. Guldlock blev jäteförvånad över att hon och jag hade samma efternamn! Och om jag skulle missa att lystra till "Farmor" så klämmer hon i med mitt förnamn. Gulligt!
Skön helg önskar jag dig Kram

tant lila sa...

Du kanske passar i gult! Jag har heller aldrig haft gult för jag var också mycket blond, men det kanske passar till grått!
Du hade rätt, jag har redan brutit mitt eget löfte att inte skriva på min blogg, för jag hörde något mycket märkligt!!!

Musikanta sa...

Eleonora:
Gult är en underbar färg - bara inte på mina kläder...

När mina andra barnbarn var små hade jag själv ett skolbarn hemma plus att jag hade dubbla jobb. Därför hann jag knappt med dem alls. Därför är det skönt att kunna ta igen lite av det man försummat.
Trevlig helg önskar jag dig också. Själv har jag tre gudstjänster i morgon söndag...

Musikanta sa...

Tant Lila:
Någon av fredagsbloggarna talade om att hennes mamma som hade grått hår och var solbränd passade alldeles utmärkt i gult. Jag själv kan definitivt inte ha någonting gult på mig...

Nu måste jag gå in och kika på vad du hade hört som var så märkligt...
Han en skön helg!

Bloggblad sa...

Jag passar faktiskt i gult om sommaren, inte för att jag blir särskilt brun, men jag trivs i gula tröjor. Mer än så har jag aldrig haft.

Nu är det bäst jag sover, lär bli väckt av en klapp på kinden kl 9 i morgon. Tidigare än så får hon inte komma och väcka...

Musikanta sa...

Bloggblad:
Här har du en som har varit uppe sen 7.30. Ska iväg till Tryserum om en stund, sen hem igen för att åka till Viken kl.15.00 och Ö. Ed kl. 18.00. Kanske träffar jag din bror och svägerska där...
Ha det gott med sångfågeln!

Västmanländskan sa...

Ja, påskliljor är väl härliga! Här i Skåne blommar de för fullt i rabatterna.

Musikanta sa...

Västmanländskan:
Här finns det bara köpepåskliljor än så länge...
Ni har det bra som bor i Skåne!

Saltistjejen sa...

Påskliljorna har börjat blomma här nu. De och tulpanerna. Så fint i alla planeteringar. men jag saknar tussilago! De har jag inte luktat på sedan flera år tillbaks och för mig är de förknippade med vår vår vår!
Kram!

Musikanta sa...

Saltilstjejen:
Roligt att höra från dig igen! Har just kommit in från en promenad i vårsolens glans. Hittade fem tussilago vid dikeskanten - så nu är det vår på riktigt!
Kram/M

Christel sa...

En sen kommentar på ett härligt och välarbetat inlägg: Det är något visst med gula blommor, de känns ofta kraftigare och tåligare än andra färger, iallafall i min trädgård. Gula tulpaner gula krokus och vintergäck... Men jag försöker hålla det till våren. På sommaren tycker jag mer om rosa, vitt och blått. På hösten är det OK med orange (älskar ringblommor). Nu när det har blivit vår och påsklov har det börjat spritta i trädgårdslusten. Igår var jag ute i mitt växthus och rev ut gamla vissna blad och tomatplantor (slarvade i höstas!). Det var riktigt varmt i växthuset, så idag ska jag nog ställa dit ett par stolar och ta kaffet där...och sitta där och spionera på tranor. Vi har sett sådana här hemma nu i över en vecka, de är så stora! Glad påsk! Kram

Musikanta sa...

Christel:
Tack för den vänliga och uppskattande kommentaren! Sånt värmer...

Vi har ett underbart väder här som gör att man gärna vill vistas utomhus som du skriver. Såg de första tussilagona när jag var ute och gick igår.

Åkte förbi två tranor två meter från vägen när vi åkte till kyrkan i söndags. De är verkligen stora på så nära håll!

Mirren sa...

Jag tycker nog att du kunde skrivit ett mer entusiatiskt inlägg om gult än att bara säga att du gillar påskliljor. Tänk bara på att du är uppvuxen i "den gula staden" där det rullar "gula spårvagnar" på gatorna. Lite mer lokalpatriotism - om jag får be ;-). Slutligen - glöm inte att "gula hus med vita spröjsade fönster" är de allra vackraste... Kramar!

Musikanta sa...

Mirren:
Det var precis vad jag tänkte på när jag hade publicerat mitt inlägg. På ert lysande gula hus som jag tycker så mycket om och på de norrköpingsgula husen och spårvagnarna. Men jag hade inte tid att skriva ett nytt inlägg...

Men jag ska lägga in en bild på huset strax i alla fall!

Musikanta sa...

Mirren:
Hittar inte kortet...

Anonym sa...

Underbart vackert tillägg, Musikanta!
Jag känner igen det och ändå inte...