onsdag 26 februari 2020

1734 Månadens illustratör februari 2020 - Salon Gahlin alias Thorvald Gahlin

När jag häromdagen gick igenom några av mina äldsta pärmar för att se vad jag kunde slänga, hittade jag de här små urklippen från Dagens Nyheter i en plastficka. Förmodligen är de från 1960-talet någon gång eftersom jag - i mitt tidigare liv innan jag träffade Kent - prenumererade på DN. Gulnade av ålder men fortfarande helt läsbara. (Jag har tagit mig friheten att översätta citaten till engelska eftersom jag har många bloggläsare utanför Sverige.)


Bilderna går att klicka större.

1. - The average length of life has increased since last centuary, I read somewhere. - It's the instalments which forces us to hold on.

2. - Beautiful she is, but hardly clever. Her most powerful side I think it's her outside.  

Det är Thorvald Gahlin som är pappa till de här gubbarna. För det är gubbar för det mesta i hans skämtteckningar har jag förstått. Kvinnor förekommer mer sällan på bilderna, möjligen är de ritade bakifrån som i de här klippen jag har sparat. Däremot pratar gubbarna mycket om dessa. 


1. A sewing cirkle is without doubt the most perfect assembly for those who want to deal out pinpricks.

2. My husband says he sleeps like a log - but  it actually sounds more like a sawmill.

Torvald Gahlin föddes 2010 i Göteborg och dog där 2006. Redan 1933 debuterade han som tidningstecknare och 1934 blev han fast anställd på Dagens Nyheter. På sidan Namn och Nytt medverkade han under 43 år dagligen (!) med sina satiriska och humoristiska skämtteckningar. Han var också verksam som illustratör av böcker. Mer om honom kan man läsa här.

 
1. The truth, perhaps, is somewhere between a woman's intuition and a man's alibi.

2. Nothing makes a car look so old as the sight of a new one. 

Gahlin skapade också en serie om ett litet troll - Klotjohan - som gick som följetong under många år i veckotidningen Vårt Hem. 


1.  - After we had got everything fully automatic in the kitchen my wife gave notice to the maid and employed a mechanic.

2.  - You know we've agreed on not having any secrets to each other. So now I have to confess to you that I wish to have a new furcoat.

En del är inaktuellt for oss idag, som t.ex. den sistnämnda teckningen. Dels för att väldigt få köper pälsar numera och dels för att kvinnan själv skulle kunna köpa en om hon ville.  Men förvånansvärt mycket är aktuellt än i dag. Vill man botanisera lite mer bland hans ofta torroliga aforismer kan man titta här. 

Här är några exempel

Bordsskick: det är det som inte hörs när man äter soppa. 

Det jag beundrar mest hos en politiker är att när han väl har fattat ett beslut finns det ingen makt i världen som kan förmå honom att hålla fast vid det.

Inga kommentarer: