lördag 29 februari 2020

1735 Fem en fredag vecka 9 2020 - AVSLUT

Det är ElisaMatilda som varje fredag kommer med fem frågor som hon tycker vi ska svara på. Fler som antagit utmaningen hittar man på hennes hemsida.

Här är veckans fem frågor:

  1. När var senast du gjorde ett avslut?
  2. Vilken film/tv-serie tycker du slutat på bästa sätt?
  3. Vad är något du vill säga tack och hej till?
  4. Hur avslutar du helst en lång vecka?
  5. Vad kommer du aldrig göra igen?
1. När var senast du gjorde ett avslut?
Det var när jag bestämde mig för att sluta som körledare i härliga Sankt Ragnhildskören i Söderköping. Jag skulle fylla 80 på sommaren och tyckte att det var dags att sluta när det kändes som bäst. Till all lycka tog en kollega till mig över kören och den lever fortfarande i högönsklig välmåga.


Sankt Ragnhildskören på avslutningsfesten i Sankt Laurentii församlingshem. (Bilden går att klicka större.)

Här kan man höra hör vi lät i En röd liten stuga. Yvonne och Åke är solister. Lite extra kul är det att de två fann varandra just under min tid i kören.



2. Vilken film/tv-serie tycker du slutar på bästa sätt. 
Alla filmer som slutar lyckligt tycker jag är bra. Slutet på Vår tid är nu var helt OK enligt min mening.

3. Vad är något du vill säga tack och hej till?
Det vore allting som var onyttigt att äta som t.ex. kakor och glass och annat som ökar trivselvikten. Anden är villig men köttet är svagt.

4. Hur avslutar du helst en lång vecka?
Eftersom jag är pensionär sedan länge är alla dagar i princip lika långa. Och alla veckorna lika långa eller korta. Det värsta är att de går fortare för varje år. Men vi kanske äter lite extra gott på helgen.

5. Vad kommer du aldrig att göra igen?
Tyvärr kommer jag aldrig att åka skidor igen. För ett par år sedan skulle jag ge mig ut och åka skidor, men ramlade och kunde inte ta mig upp igen utan att ta av mig skidorna. Då insåg jag att det var dags att lägga av.

16 kommentarer:

BP sa...

Alltså först en komplimang till dig. Du ser minst 20 år yngre ut. Att du skulle vara "så gammal" hade jag inte kunnat gissa mig till.

Å en komplimang till - din nya header är otroligt fin!

Skrattade gott åt ditt svar till fråga 5. Skrev nämligen precis samma sak. Dumt att riskera att bryta en vital kroppsdel, eller hur!?

Ingrid sa...

Kul att läsa dina svar och visst är det så att man faktiskt får inse sina begränsningar, även om man har svårt att inse att man är så gammal som man är.
Kram, Ingrid

Musikanta sa...

BP:
Tack för din rara kommentar! Roligt att du uppskattade min blomtavla. Jag tyckte blommorna var så vackra där de växte mitt i berget att jag inte kunde låta bli att fota dem. Det blev en liten tavla så småningom.
Det är många fler saker som jag aldrig mer kan göra, men man får gilla läget och vara glad att både huvud och fingrar funkar som de ska :-).
Ingrid

Musikanta sa...

Ingrid:
I mitt fall är det inte frågan om att inse sina begränsningar - vissa saker klarar jag helt enkelt inte av att göra längre. Och att i stället för att gräma sig över det får man vara glad över det som fungerar och acceptera att man är så gammal som man är :-).
Kram tillbaka från Ingrid

midtlivskrise sa...

Er du over 80 år?? Nå ble jeg imponert altså. Så utrolig kult å blogge i den alderen, og jeg som synes svigermor er flink som er på facebook, ho er 77. Ski har jeg sluttet med for 20 år siden. Har aldri vært noe for meg, selv om det sies at nordmenn er født med ski på beina! God søndag til deg. :)

tanthuset.blogg.se sa...

Vilket fint avslut på kör-tiden <3 Fin sång och så roligt att det dessutom blev en kärlekshistoria av det gemensamma intresset, där ser man , kärleken går att finna överallt och på de mest oväntade platser :)
Härliga svar på frågorna, så önskar jag dig en fin söndag <3

Geddfish ♥ sa...

Jag har inte förstått förrän på sista tiden att du slutat som körledare. Det var nog rätt tänkt, var tid har sitt.
Men det har jag sagt förr, inte ser du ut som 80! Nej, jag blev så snopen, du ser väldigt fräsch och ung ut och det är tacksamt!
Jag åker inte heller skidor längre, det är tio år sen sist.
Kram!

Musikanta sa...

midtlivskrise:
Jag fyller 84 i sommar men jag har bloggat sen 2007. Det är roligt att ha kontakt med bloggvänner, även om jag bara träffat några av dem i verkligheten. Ungefär som när man hade brevvänner i sin ungdom. Sen dokumenterar jag ju vad som hänt under åren, särskilt barnbarnen som det är roligt att följa.
Ni är ju duktiga på skidor i Norge, fyrdubbelt i Vasaloppet idag :-)!
Ingrid

Musikanta sa...

tanthuset:
Kul att du lyssnade på sången. Ja, kören sjöng rent och fint även om vi som mest bara hade två stämmor. Vi hade en härlig gemenskap också som jag saknar. En kör är en väldigt bra plats om man vill träffa vänner. Det gemensamma intresset finns där ju redan från början.
Önskar dig en skön avslutning på söndagen.
Ingrid

Musikanta sa...

Geddfish:
Jag tyckte att det var lagom att sluta innan jag fyllde 80 och när det dessutom gick så bra för kören och vi hade så trevligt. Jag la dessutom ner väldigt mycket arbete på att skaffa noter och ha ett program att följa varje gång. Det tog hela måndagen - vi hade körövning på tisdagsmorgonen. Tack för rar kommentar men åldern tar ut sin rätt, gäller både balans och ork...
Kram tillbaka från Ingrid

Geddfish ♥ sa...

Jag måste tillägga, att jag lyssnade på kören i ditt inlägg, självklart, så fint. Och så vill jag säga att du har ju sådana fantastiskt duktiga och musikaliska barnbarn, en sådan fröjd att glädjas åt!

Jag förstår att en körledare har mycket jobb. Jag är ju sedan gammalt med i gospelkören och det gäller att förnya sig där och körledaren är suverän, en "ungdom" i mina ögon sett. Sedan har jag faktiskt gått med i en liten kyrklig kör "In Chorus". Vi är 4 sopraner, 3 altar och 1 tenor. Fanns en bas tidigare. Ser på den kvinnliga körledaren vilket arbete hon lägger ner, men så uppskattat. Så roligt att vara med i ett brett perspektiv!

Hanneles bokparadis sa...

jag testade att åka skridskor igen för någon vecka sedan, jätteroligt!

Musikanta sa...

Gerd:
Jag såg inte din kommentar förrän nu när jag gick tillbaka i mina inlägg. Här kommer i alla fall ett svar.
Jag de yngsta barnbarnen är ständigt en källa till lycka och glädje. Även mitt äldsta barnbarn sjunger och dansar och är med i en grupp som åker runt och uppträder.
Som körledare måste man ju ha helkoll på noter och program. När jag var körledare för kyrkokören i Mogata-Skällvik under många år var ja ju dessutom tvungen att öva in sånger som passade in till de olika kyrkliga högtiderna. Här i Sankt Ragnhildskören var det mest fråga om sånger som passade årstiderna något så när.
Varm kram från Ingrid
Sen är det väl så att ju mer arbete man lägger ner, ju mer uppskattad blir man.
Så underbart att du gått med i en liten kyrkokör. Det blir väl trestämmigt för det mesta då. En härlig gemenskap när ni är så få.

Musikanta sa...

Hannele:
Lyckost som fortfarande kan åka skridskor. Nu kan jag inte ens stå på ett ben på golvet och sträcka det andra i luften bakom mig som jag ofta gjorde när jag åkte skridskor som ung. :-)
Ha det gott önskar
Ingrid

Musikanta sa...

Gerd:
Jag glömde kramen. Den kommer här <3
Ingrid

KajsaLisa sa...

Kul barnbild vissa vuxenaktiviteter är roligare än vi tror.