fredag 20 mars 2020

1743 Fem en fredag vecka vecka 12 2020 - VÄNTAN


En tavla som jag målade för fyra år sen. Nu är det dags att ta upp måleriet igen när man måste vara hemma hela dagarna. Det har varit dåligt med målandet på sistone. 

Det är ElisaMatilda som varje fredag kommer med fem frågor som hon tycker vi ska svara på. Vecka 12 är rubriken - VÄNTAN. Fler som antagit utmaningen hittar man på hennes hemsida. Här frågorna:



  1. Vad väntade du senast på?
  2. Är du den som får vänta eller blir väntad på?
  3. Vad gör du vid ett tomt övergångsställe när det är rött?
  4. Låter du folk gå före dig i en kö?
  5. Hur är ditt tålamod gällande telefonköer?
1. Vad väntade du senast på?
Jag väntar varje dag på att få höra att man har lyckats få fram ett vaccin för detta hemska virus som vi nu har över oss. 

2. Är du den som får vänta eller blir väntad på?
Punktlighet för min mamma innebar att man alltid skulle vara minst fem minuter tidigare på ett besök eller en plats så det är jag uppfostrad till. Därför får sällan någon vänta på mig. 

3. Vad gör du vid ett tomt övergångsställe när det är rött?
Väntar alltid tills det blir grönt eftersom jag går sakta nu för tiden. 

4. Låter du folk gå före dig i en kö?
Självklart om min vagn är full av varor och det står någon bakom med en eller två saker i sin korg.

5. Hur är ditt tålamod gällande telefonköer?

Oändligt eftersom jag brukar lägga patiens på datorn medan jag väntar. 

24 kommentarer:

Geddfish ♥ sa...

Då tycker vi rätt lika.
Ha det så bra i dessa tider.
Trevlig fredag och kram!

BP sa...

Hahaha! Guuuu så jag skrattade åt ditt sista svar! Det har jag inte ens tänkt på att man skulle kunna göra. Åt andra sidan har jag inte spelat patience på år och då. Undrar om jag skulle komma ihåg...

Resten är vi i stort sätt lika, men jag går faktiskt över gatan om det är röd gubbe, fast aldrig om det finns barn som väntar. Vill ju inte föregå med dåligt exempel;-)

Musikanta sa...

Gerd:
Ha det gott själv!
Kram från Ingrid

Musikanta sa...

BP:
Ladda ner ett patiensprogram på datorn så kommer du nog ihåg. Lite träning för hjärncellerna också ibland.
Jag tar det säkra för det osäkra när det gäller trafikljus. Man är ju inte så van vid dem som ni är i Stockholm.
Ingrid

Lillian "sognafaret" sa...

Har du egentlig tenkt over hvor mye av livet vi bruker på å vente på andre, vente på at ting skal skje? Vente på at det blir kveld så en får lagt seg, vente på at det skal bli morgen og på tide å stå opp...

Ingrid sa...

Så roligt att läsa dina svar och de överensstämmer väl ganska bra med mina. Att man ska komma i tid tycker jag är en självklar sak. Det är respektlöst att låta andra vänta.
Ha en fin helg!
Kram, Ingrid

Musikanta sa...

Lillian:
Jag har nog tillbringat mer tid med att leta efter saker än att vänta, haha. Men visst är det så som du skriver. Bäst att inte tänka efter...
Ingrid

Musikanta sa...

Ingrid:
Min mamma trodde att vi råkat ut för en olycka om vi kom fem minuter för sent någon gång. Jag tycker vi svenskar är bra på att passa tider i allmänhet. Punktlighet är ju också något av det första som kommer upp i en anställningsintervju.
Önskar dig en fortsatt skön lördag - här lyser solen även om det är lite snö kvar sen i går.
Kram från Ingrid

Åsa sa...

Vaccin kan nog dröja, men förhoppningsvis kan de kanske åtminstone få fram någon ny bra behandlande medicin innan dess. Det är bara att hoppas och vänta på det bästa, som med allt annat.

Musikanta sa...

Åsa:
Ja, man kan inte göra mycket utom att hålla sig hemma. Det finns ju mycket som man kan ta itu med och som inte har blivit gjort. Är man pensionär som jag blir livet inte så mycket annorlunda - värre för dem som jobbar.
Ingrid

Klimakteriehäxan sa...

Ja patiens kanske kan göra väntan mindre trist - men helt övertygad är jag inte ...

Hanneles bokparadis på Hisingen sa...

fem/tio minuter tidigare på middagskalas är inte alltid lyckat heller... när värden öppnar oklädd :)

Paula sa...

Det var ju ett bra tips, att lägga patiens! Ordet kommer väl också från patience, tålamod, hihi
Kanske ska jag härma dig (nästan) och spela några partier Mahjong på datorn? Ha en fortsatt fin helg

Mrs Calloway sa...

ja, visst, alla väntar vi väl på vaccin! och ett så utmärkt sätt att genomlida en telefonkö på. det tar jag till mig

Karoleen sa...

Smart lärdom från din mamma! Kan aldrig vara fel att vara några minuter tidigare till alla möten/besök.

Musikanta sa...

Aina:
Självklart väntar jag inte om det är hundra i kö före mig. Så länge räcker inte patienserna :-).
Ingrid

Musikanta sa...

Hannele:
Håller helt med dig. Brukar sitta i bilen och vänta tills klockan är exakt tid innan jag knackar på.
Ingrid

Musikanta sa...

Paula:
Jag brukar också spela Mahjong när alla patienserna gått ut - jag har en fem stycken. Visst kommer ordet från patience eller t.ex. från patientia från latinet (tror jag). Bra ord för kortspelet också!
Ingrid som också önskar dig en fortsatt skön söndag. Här skiner solen från en blå himmel.

Musikanta sa...

Mrs Calloway:
Just nu är det ju en oändlig väntan på att denna pandemi ska gå över. Jag har också Mahjong på datorn så den tar jag till när patienserna gått ut alla.
Ingrid

Musikanta sa...

Karoleen:
Ja, det var från mamma det kom. Min pappa var inte så noga. Däremot brukar jag vänta med att ringa på om jag är bortbjuden tills klockan är exakt tid. Du kan ju läsa vad Hannele skriver ovan :-).
Ingrid

tanthuset.blogg.se sa...

Vi tänker så lika i det där, ja i alla frågorna :) Vilka fantastiska tavlor du målar, för headern är väl också målad av dig?? Ta upp målandet igen, det tycker jag absolut! Ha en fin söndag nu <3

Susie på Stjärnarve... sa...

Du har så rätt - det är klart att man först och främst väntar på ett vaccin! Men tyvärr är det ju så att ibland väntar man förgäves och risken finns väl den här gången också.
KRAM/Susie

Musikanta sa...

tanthuset:
Tack för den rara och uppskattande kommentaren. Det behövs lite push ibland för att komma igång att måla. Men det går lättare att ge sig in i "ateljén" nu när det är ljusare. Man får lite fler timmar på sig innan det är dags att rengöra alla penslar. Förmiddagarna är ägnade till pianoövning - annars blir inte det heller av.
Ha det gott önskar
Ingrid

Musikanta sa...

Susie:
Jag har gott hopp om att man snart lyckas framställa ett vaccin. I det här fallet måste väl det vara enorma summor pengar som är involverade. Och kanske ett nobelpris? Det har väl inte varit särskilt lönande eller intressant tidigare att försöka få fram ett vaccin mot vanlig förkylning och influensa.
Ingrid