fredag 1 maj 2020

1754 Fem en fredag - vecka 18 2020 - UTRYMME

Det är ElisaMatilda som varje fredag kommer med fem frågor som hon tycker vi ska svara på. Vecka 18 är rubriken - UTRYMME. Fler som antagit utmaningen hittar man på hennes hemsida. Här är frågorna:

1. Vad skulle du göra med mer förvaringsutrymme? 
Vi bor i ett ganska stort hus med rejäla förvaringsutrymmen så några fler inomhus behöver vi inte. Men det skulle vara fint med en friggebod i trädgården där man kunde förvara cyklar, trädgårdsredskap och trädgårdsmaskiner. De står nämligen i vårt garage som innehåller det mesta utom en bil.

2. Vad skulle du göra med en större bostad? 
Om jag fick ett rum till skulle jag göra det till en ateljé. Som det nu är, är "ateljén" samtidigt gästrum och varje gång barn och barnbarn kommer och hälsar på får jag utrymma alla målargrejor och mitt staffli och be Kent flytta allt till garaget. Där är det överhuvudtaget svårt att komma in i vanliga fall.


Kombinerad ateljé och gästrum.

3. Skulle du hellre ha större kök eller badrum.
Jag är väldigt nöjd med vår köksavdelning som är öppen mot matplats och hall. Själva köket är avskilt från det övriga genom en stor bänkskiva så det är lite trångt där om man är mer än en person. Men några större tillställningar har vi aldrig numera så det går bra ändå. Vårt badrum är precis lagom stort.

4. Vad skulle du göra med ett större sovrum.
Sätta in riktiga garderober i stället för dem jag har med skjutdörrar.

5. I vilket rum tillbringar du helst din tid hemma. 
Det blir köksavdelningen men framför allt mitt älskade arbetsrum.



Här behöver rensas.

17 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

svårt att få till det där med utrensningar, tyvärr. lyxigt med ett eget arbetsrum

BP sa...

Kan lugnt säga att ditt arbetsrum är nästan en kopia på vårt. Å det där med att rensa... ja, mañana, mañana. Det får man säga när man är pensionär;-) Dessutom brukar min man säga att rummet har karaktär, vilket ditt definitivt har.
Karaktär har även din ateljé, även om sängen är aningen svårt att nå;-)
Gillar ditt inlägg skarpt:-)

Hanneles bokparadis sa...

du behöver verkligen ett arbetsrum, skönt att ha plats.

Ingrid sa...

Jag skulle också vilja ha ett arbetsrum och få befria vardagsrum och sovrum från bokhyllor, datorbord och skrivare.
Ha en fin start på maj!
Kram, Ingrid

Bokdamen sa...

Vad trevligt med arbetsrum. Det där med rensning är en akilleshäl kan jag känna. Skulle behöva göra det oftare än det blir.

Lena i Wales sa...

Roligt med dessa frågor och svar. Man lär känna bloggerskan bättre.
Trevlig fortsatt helg!

Musikanta sa...

Mrs Calloway:
Ja, visst är det lyxigt. Men det finns plats till ett nu när barnen är utflugna. Tidigare yngsta dotterns rum. Både maken och jag har var sitt.
Ingrid

Musikanta sa...

BP:
Jag får ta ett foto någon gång när allt som har med måleriet är bortplockat så får du se att det är lättare att nå sängen då :-). Men det dröjer väl tyvärr innan någon kommer hit och hälsar på och sover över?
Ingrid som är glad över att du gillar inlägget.

Musikanta sa...

Hannele:
Jag fick ett gott skratt av din kommentar. Ja, var skulle jag ställt min dator, mina två skrivare och mina bokhyllor annars? Den ena skrivaren använder jag när jag scannar och den andra när jag drar ut något från datorn.
Sen är det ju skönt att kunna sitta härinne och lyssna på SvT Play i lugn och ro.
Ingrid

Musikanta sa...

Ingrid:
Har aldrig haft ett eget arbetsrum innan jag flyttade hit och bara sen Mirren flyttade hemifrån. Tidigare hade jag som du allt i sovrum och vardagsrum. Satt och rättade skrivningar eller förberedde lektioner gjorde jag vid köksbordet.
Önskar dig en skön fortsättning på helgen.
Kram tillbaka från Ingrid

Musikanta sa...

Bokdamen:
Vad gäller böcker är det helt hopplöst. När jag bestämmer mig för att slänga de allra äldsta och ibland trasiga böcker hittar jag alltid någon ny och intressant bok, sen blir det ingenting av med rensningen.
Ingrid

Musikanta sa...

Lena:
Ja, för att svara på sådana här frågor behöver man inte tumma på integriteten. Visserligen kanske svaren säger lite om vem man är men inte mer.
Ha det gott önskar
Ingrid

Geddfish ♥ sa...

Egentligen borde alla ha ett arbetsrum. Få förunnat. Du har det ju hur mysigt som helst!
Kram

Karoleen sa...

Vilket härligt arbetsrum och ”låtsas ateljén” ser väldigt kreativt ut! Jag har tyvärr inget ställe att måla just nu men det kanske kommer. Jag känner att jag behöver något ställe att vara kreativ, just nu mer än någonsin!

Geddfish ♥ sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Musikanta sa...

Geddfish:
Ja, det är underbart att ha sitt eget krypin. Men då, när jag jobbade och behövde det som mest hade jag inget. En av anledningarna till att jag aldrig någonsin vill flytta ifrån huset trots att det ligger avigt till när det gäller kommunikationer.
Kram tillbaka från Ingrid

Musikanta sa...

Karoleen:
Det går bra att måla vid köksbordet, men man får passa på efter middagen :-). Jag målar alltid där hela eftermiddagarna med barnbarnen när de är här. Gammal vaxduk som jag lägger över bordet bara. Sen måste man förstås ha något ställe att förvara målargrejorna på. Men det finns bra stora målarlådor som man också kan ställa upp och ha en mindre canvas på. Lycka till med ditt måleri.
Ingrid