lördag 30 maj 2020

1762 Pingstnytt från Bonniers Veckotidning nr 22 1926


Omslagsbilden är skapad  av Kurt Jungstedt. Här kan man läsa mer om denna intressanta konstnär. (Bilderna går att klicka större.)

Det enda i detta nummer  av tidningen som anknyter till pingsthelgen är menyn på "Var dags meny"-sidan. Om man undantar bröllopsfotona. De förekommer dock i nästan alla upplagor av Bonniers Veckotidningar.


Här är det skeppsredaren Einar Banks hustru, fröken Eva Tillberg som porträtteras på det stora fotot. Det är noga med titlarna och vem som är brudens föräldrar. Brudparet uppvaktades både av kyrkomarskalkar och fem tärnor och fem andra marskalkar, så det var säkert ett ståtligt bröllop i Jakobs kyrka i Stockholm, som det står i texten. Efter middagen på Grand Hôtel åkte brudparet på wedding-trip till utlandet.

Namnen på paret till höger kan man båda hitta i adelskalendern. Sådana namn är för övrigt flitigt förekommande i tidningarna, i synnerhet på sidan med BVT:s Porträttgalleri där damer från överklassen eller maka till någon känd man porträtteras. Tidningen är noga med att skriva ut i vilket namn hon är född.


Men man är också med och bevakar politiska händelser i omvärlden som exempelvis storstrejken inom den allmänna trafiksektorn (vad jag förstår eftersom det inte står utsatt). Bussar och spårvagnar var i alla fall försvunna från The Embankment och folk fick ta sig till jobbet med bil eller som på bilden nedan på rullskridskor.



Översta bilden är intressant så till vida att det är en kvinnlig "brandman" som instrueras av en äldre, manlig kollega. Det har nämligen bildats en kvinnlig brandkår på den kemisk-tekniska firman Achille Serre C:y. Den undre bilden visar konstnären Einar Nerman i sitt hem i London medan han ritar av sin fru Kajsa. Nerman är en flitig medarbetare i Bonniers Veckotidning och en av mina absoluta favoriter bland illustratörer. I slutet av inlägget kan man läsa några inlägg jag skrivit om honom.

Tidningen innehåller alltid artiklar om konst, litteratur, musik, opera eller teater. Även hemma-hos reportage är vanliga. Frank Heller förekommer ofta med berättelser från Rivieran och även noveller och följetonger från dåtidens kända författare finns med. Med dagens ögon sett skruvade kåserier blandas med reseberättelser från främmande länder.


Ballerinan till höger har jag aldrig hört talas om men den övre bilden visar Greta Garbo. Som det står i texten: "Ett nytt och förtjusande porträtt av vår unga landsmaninna Greta Garbo, som via filmen redan hunnit bli världsberömd."


I slutet av tidningen finns som alltid modesidorna. Tyvärr är upplösningen så dålig på fotona att det inte går att visa de svenska mannekängerna som visar kläder utan jag får nöja mig med att visa tecknade bilder av senaste modet. Frisyrerna nedan går dock att se ganska bra.


Inga hästsvansar här inte.

Har man besvär med att hitta på för mat till helgen kan man ju kika på den här menyn.


Av rubrikerna Pingstdagen och Annandag Pingst förstår man att tidningen kommit ut just lagom till denna helg. 

Man måste ha bakat nästan allt hemma på den tiden, annars hade väl aldrig en annons om bakpulver fått en helsidesannons i färg på omslagets sista sida. 



8 kommentarer:

Monet sa...

Lika roligt att se varje gång! Så vansinnigt snyggt mode! Min mormor, född 1903 såg ut sådär - vilka klänningar och vilka frisyrer! Och maten sen! Gud så gott man åt i beställda kretsar. Trots mellankrigstid och uppseglande depression känns det som en nostalgisk tid att längta efter!

Musikanta sa...

Monet:
Tack för din uppskattande kommentar - den värmer och inspirerar till fler inlägg med BVT.(Jag har ju många tidningar...) Ja, nog såg damerna snyggare ut i de formklippta frisyrerna i jämförelse med dagens åldrande politier t.ex. med stripigt hår hängande ner på rygg och axlar.
Det ville nog till att man både hade hembiträde och kokerska i de familjer där denna meny kunde realiseras i sin helhet. Men man kunde naturligtvis plocka russinen ur kakan. Och recept till många av rätterna finns med.
Önskar dig en fortsatt skön pingstdag.
Ingrid

Hanneles bokparadis sa...

alltid kul att se lite äldre mode

Musikanta sa...

Hannele:
Visst är det :-).
Ingrid

Karin sa...

Härligt inlägg med många spännande infallsvinklar. Som till exempel pepparkakor på pingstmenyn! Man baxnar.

Musikanta sa...

Karin:
Haha, det såg jag inte. Kul att menyn gick att läsa.
Ingrid

Klimakteriehäxan sa...

Så många fina flickor! Gillar översta bruden till vänster, vilken häftig blomsterkrans! Och Rumford bakpulver minns jag tydligt, det finns alltså inte längre? (jag bakar inte särskilt ofta ...)

Bektesh Jehona Sjostrom sa...

Mitt namn är Jehonna Bekteshi, en läkare av yrket vid Stockholm Teaching Hospital Sweden. Sedan den 21 mars 2019 var mitt kärleksförhållande stort kärleksfullt och förtroende, strax efter utbrottet av Covid-19 har min man agerat så fruktansvärt fusk mot mig, det finns ingen öppenhet och sanning i äktenskapet från min kärlekspartner lurar och ser några andra kvinnor där ute, jag älskade honom så dyrt och jag vill att han ska älska mig på samma sätt, men han fortsätter att fuska, han är inte konsekvent och tar ansvar som hemman, inget barnstöd, vi har två barn tillsammans, Jane och Terry är så härliga barn, de frågar mig hela tiden när kommer pappa att återvända hem, jag måste övertyga dem om att deras far gudar ett jobb i västra länder och de har velat se sin far igen, Jag försökte allt mitt bästa för att söka hjälp för att få honom hem, min man lämnade hemmet för cirka 11 månader sedan, inga textmeddelanden och inga telefonsamtal från honom och han blockerade mig, jag kan inte kontakta honom igen, jag trodde aldrig på kärleksförtryck med ljus och ljus material kan föra tillbaka min man hem, tills min mycket goda vän presenterade mig för en stor man som heter Dr.Oduduwa kärlek stavkanal, jag kontaktade honom och inom några minuter fick jag svar och han berättade för mig allt som är krävs och procedur för att delta i kärlek stavning framgångsrikt. Jag följde noggrant alla hans instruktioner och vägledning under bönprocessen för förtrollning av kärlek. det var enkelt och enkelt att förstå snabba svar är säkra. inom några timmar är det gjort och jag fick ett telefonsamtal från min kärleksman som har så länge inte kunde ringa mig på telefon och han ringde mig direkt omedelbart efter att all kärlek stavaktivering är framgångsrik. detta kan hända med någon om du tror att prova idag. Jag är väldigt nöjd med min familj tillsammans eftersom jag gör alla åtgärder för att få honom tillbaka. Jag älskar min man så mycket, jag var redo att göra allt mänskligt möjligt för att få honom tillbaka till mig. vi har båda framtiden tillsammans och jag kan inte släppa honom. Idag är jag väldigt glad att jag har honom väldigt nära mig just nu med mer kärlek och förtroende för vårt kärleksförhållande mer än någonsin tidigare. Allt tack till Dr.oduduwa kärlekstempel för brådskande lösning för att få tillbaka ex kärlekspartner. han hjälper dig att lära dig och utveckla bättre sätt att hantera de frågor som står i vägen för dina kärlekslivsmål.
kommunicera e-postmeddelande till Dr.Oduduwa nu (dr.oduduwaspellcaster@gmail. com)
Endast WhatsApp-meddelande: +79268011965