fredag 25 mars 2022

1892 Quiz i mars 1922

Här har jag gjort ett litet quiz med inspiration från det mycket trevliga och lärorika programmet Kulturfrågan Kontrapunkt som går i SVT varje onsdag kväll. Det gäller att kombinera kompositörerna med en bild på landet som är mest förknippat med dem. Alltså en siffra med en bokstav. Lösningen kommer om ett par dagar. Bilder från nätet. Bilderna går att klicka större.












    












Uppdatering: Här kommer lösningen till quizet.

1 - C    Schubert - Österrike
2 - E     Beethoven - Tyskland - Neuschwanstein
3 - A     Debussy - Frankrike - Menton
4 - F     Verdi - Italien - Manarola
5 - B     Grieg - Norge 
6 - D     Händel - England

Min bloggvän Ronny hade nästan alla rätt! 

17 kommentarer:

BP sa...

Det quizet riktar sig till personer som har något som heter allmänbildning. Kan tyvärr inte skryta med den, inte med en högre IQ heller.
Slottet på bild E. tror jag är Neuschwanstein.

Kunde du para ihop personerna med landskapen?

Ronny sa...

Roligt men klurigt som vanligt. Har jag något rätt får jag vara nöjd.

1. Schubert C. Österrikisk idyll?
2. Beethoven E. NeuSwanstein ligger nog i Tyskland.
3. Debussy F. Frankrike, någonstans i söder?
4. Verdi A. Detta ser nog mest italienskt ut.
5. Grieg B. Vilken av fjordarna? Geiranger?
6. Händel D. Dovers klippor är England i alla fall.

Ronny :)

Musikanta sa...

BP
Haha! Allmänbildning kan se lite olika ut. Hade det gällt sport hade jag inte kunnat något alls. För att inte tala om musik efter 1960. Min äldsta dotter blev arg när jag inte visste vem Freddy Mercury var! Kan inte en enda musikfråga i På Spåret t.ex. trots att jag är musiker.
Visst är det slottet NS.
Något fel på din IQ kan jag inte se när jag läser dina inlägg. Jag tycker i stället att du verkar väldigt alert, om man ska ta ett ord från korsordet som jag löste nyss.
Det är ju jag själv som har gjort quizet så det är klart jag kan para ihop dem :-).
Önskar dig en fortsatt trevlig helg.
Ingrid



Musikanta sa...

Ronny:
Du får vänta på svar tills på söndag.
Ha en skön fredagskväll önskar
Ingrid

Ingrid sa...

Det här var alldeles för knepigt för mig.
Ha en fin helg!
Kram, Ingrid

Bloggblad sa...

Jag har inte en chans! Jag spelade en massa klassisk musik när jag var ung och tog pianolektioner och ansågs lovande - men inte sjutton talade någon om var gubbarna bodde.

Jag tittar inte på Kontrapunkt eftersom jag inte blir glad av att känna mig så obildad som jag faktiskt är.

Musikanta sa...

Ingrid:
Roligt att du var inne och kikade i alla fall.
Önskar dig också en fin helg!
Kram tillbaka från Ingrid

Musikanta sa...

Bloggblad:
Alla gubbarna är faktiskt väldigt förknippade med just det landet som jag har bild på. Kanske man kan vända på det och ta bilderna först? Och sen kan man ju googla (om man ids) på landets mest berömda kompositörer.
Jag tycker det är så fascinerande att lyssna till Kontrapunkt och de tävlande som har sådana fantastiska kunskaper. Inte fasen känner jag mig obildad för att jag inte kan så mycket som de. Det är ju deras jobb.

Bloggblad sa...

Fast ett frågeprogram där man inte kan någonting är inte kul. Det är lika tråkigt som att titta på fotboll eller ishockey och inte förstå något.

På spåret är rätt kul, där har jag fått en och annan poäng även om jag inte är så berest.

Musikanta sa...

Bloggblad:
Jag tittar ibland på Let's Dance även om jag inte begriper ett dugg av juryns utläggningar. Men det är kul ändå att se programmet med musiken och alla färger. Som i KP där jag nästan aldrig kan svara på någon av frågorna. Men härligt att lyssna på musiken och se de gamla tavlorna som visas och analyseras. Musik som jag gillar i kontrast till den (hemska i mitt tycke) musik som i allmänhet spelas på På Spåret. Och en del böcker har jag faktiskt klämt fast jag sällan kommit ihåg titeln.

Lena i Wales sa...

Oj, oj. Platserna kan jag och de flesta kompositörerna, men vem som är vem på bilderna är svårare.
Jag behöver betänketid.

Musikanta sa...

Lena i Wales:
Jag lovade att publicera lösningen på quizet på söndagskvällen. Så jag har uppdaterat inlägget med denna. Synd att du inte fick chansen. Hade du alla platserna rätt var det ju bara att googla på berömda kompositörer i landet.
Men jag gör nog ett nytt quiz med konstnärsfokus snart. Det var så kul.
Ha det gott önskar
Ingrid

Bloggblad sa...

Men i Let’s dance behöver man inte veta vilken fot man ska hit eller dit med. Dansa är jag rätt bra på, så jag ser om de är duktiga eller ej. Fast folk röstar ju på popularitet. Minns när Peppe Eng och galningen från Gtbg i stort sett stod stilla och röstades fram vecka efter vecka.
Kläderna är fina också.

Ronny sa...

Oj! Då gick det ovanligt skapligt alltså. :) Ett livs musiklyssnande kanske ger lite sidokunskaper på köpet? Dina quiz är hur som helst alltid roliga att försöka sig på.

Lena i Wales sa...

Tack för svaren!

Musikanta sa...

Ronny:
Tack för uppmuntrande kommentar. Vad gäller popmusik kan jag ingenting. Men det är naturligtvis en fråga om intresse...
Ingrid

Musikanta sa...

Lena i Wales:
Klart jag måste skriva ur svaren :-). Kul att du tittade.
Ingrid