måndag 11 juli 2011

Välkommen lilla Clarissa!

Clarissa, fyra dagar gammal med mormor. (Bilderna går att klicka större).

Äntligen är den långa väntan över och jag har blivit mormor igen till en liten Clarissa – syster till Casimir och Caspar. Det är därför det har blivit lite si och så med både bloggande och bloggläsande den senaste tiden.

Midsommarhelgen firade vi ju på Öland, långt från Huddinge sjukhus där Mirrens alla journaler fanns. Den lilla flickan var planerad att födas i mitten av juli, men man kan ju aldrig veta när bebisar behagar infinna sig. Fyraåringen Casimir kom tre veckor tidigare än beräknat och tvååringen två veckor. Och fort gick det!


Lilla Clarissa är vaken för ovanlighetens skull

Så den sista natten, söndagen efter midsommardagen, när Mirren, jag och pojkarna var ensamma i sommarhuset på Öland var jag riktigt orolig. Mirrmaken var i Afrika och MM hade åkt hem till Mogata. Såg framför mig olika scenarier: dra upp pojkarna ur sängen, rusa ut till bilen, öppna tre kogrindar medan Mirren hade värkar, få tag i ambulansen stationerad en halvmil därifrån…

Tänk om ambulansen var någon annanstans, eller hade fått punktering eller att ambulanspersonalen hade semester. Jag låg vaken flera timmar på natten innan jag kunde somna. Som väl var hände ingenting den natten, utan vi kunde i lugn och ro lämna sommarhuset dagen därpå och åka hem till Mogata för vidarebefordran till Stockholm.

Lördagen den andre juli fyllde Casimir fyra år och då var jag i Stockholm sedan några dagar. På lördagen åkte MM och jag hem eftersom jag hade en gudstjänst på söndagen. På tisdagskvällen veckan därpå kände Mirren att det var dags att åka till sjukhuset och 2.58 på natten till onsdagen den 5 juli föddes lilla Clarissa.


En liten musketör i riddardräkt och med svärd (av mjukplast) vid sidan - födelsedagspresenter


Musketören njuter sin födelsdagsyoghurt

Mirren på Casimirs födelsedag tre dagar innan Clarissa föddes.

Casimir blev lite generad när vi sjöng och hurrade för honom...

Ett litet tält och en vattenspridare som man kan hoppa över och skutta igenom hörde också till födelsedagspresenterna


Fördelsedagsbuffé som bl.a. bestod av tre sorters pajer som Mirren lagat själv, ost, skinka och rostbiff. Dessutom hade hon gjort två tårtor... 
Jag åkte upp till Stockholm igen på torsdagen för att träffa den lilla flickan och för att fira Caspar, som fyllde två år på fredagen. Clarissa är redan en liten skönhet med massor av brunt, mjukt hår och vackra blå ögon, om hon någon gång tittar upp. Hon sover mest hela dagarna och piggnar till först på nätterna. I alla fall är hon ett underverk, som man aldrig tröttnar på att titta på eller hålla i famnen.


Morfar med den sovande Clarissa i famnen. Hon vaknar så fort man lägger ner henne i barnvagnen och gnyr eller skriker...

Mirren är lycklig att det hela är över och att allt har gått bra...

När jag gick på University College i London vårterminen 1957 var jag med på föreläsningarna i engelsk litteraturhistoria för en känd professor, som jag tyvärr glömt namnet på idag. Han hade en serie föreläsningar om Samuel Richardson och hans brevromaner (epistolary novels), Pamela och Clarissa. Pamela anses vara den första riktiga romanen i England. Hade jag för femtiofyra år sen vetat att jag skulle få ett litet barnbarn som skulle heta Clarissa, kanske jag hade hört på och antecknat lite bättre...

Clarissa kom ut 1748 och handlar om en mycket vacker och ädel flicka vars liv tyvärr slutar tragiskt, som så många andra romanfigurers på den tiden. Här kan man läsa mer om den. Så det är ett namn med gamla anor tvärtemot vad man kanske kunde tro.

Ännu äldre är benämningen ”Clarissor” som uppstod under 1200-talet. Det var ”de fattiga damerna” som omgav Clara, grundare av II Franciskanska orden. Här kan man läsa om ”Clarissorna” och den heliga Clara när hon mötte Franciskus.

Vi firade inte Caspar förrän på lördagen, då MM kom upp för att vara med och för att skjutsa hem mig. Då var det stort tårtkalas med farmor Ingrid, farfar Bosse och farbror Anders. Vädret var varmt och soligt och vi kunde sitta ute i trädgården hela eftermiddagen. På lördagen åkte vi hemåt igen, MM och jag, eftersom jag hade en friluftsgudstjänst att spela på även på söndagen.

Caspars födelsedagspresent - en helikopter, som både kunde snurra och ta sig framåt. På födelsedagsbrickan yoghurt och bulle.

Ytterligare presenter på lördagen...
...ett "Thomas-tåg" lok.
Här hjälper farmor Ingrid Caspar att blåsa ut ljusen på tårtan.

Hela Mirrfamiljen samlad vid gungan i trädgården.
Födelsedagsbarnet hann också med att laga mat mellan uppvaktningarna.

21 kommentarer:

Anna, Fair and True sa...

Grattis till barnbarnet! Och grattis till din dotter och hennes familj!

Musikanta sa...

Anna, Fair and True:
Tack för Grattis - det har blivit många gratulationer på sistone :-)! Men visst är det härligt med små bebisar, du vet ju...
Kramar från Ingrid

Maggan sa...

Grattis, mormor! Vilken söt liten Clarissa. Det blir tätt med födelsedagarna.

Kram

Eleonora sa...

Men Ingrid min käraste vän - så underbart att den sötaste lilla flickan har anlänt!! Vilka underbara bilder du visar av de vackra barnen. Ett varmt grattis till ytterligare ett litet barnbarn. Kram kram

Bloggblad sa...

Grattat har jag ju gjort för länge sen, men det var jättekul att få se bilder på de vackra barnen.

Äventyret framtiden sa...

Hela famnen full av glada kramar från mig till dig!
Så härligt när allt går bra!!!!

kramar
Karin

Musikanta sa...

Maggan:
Ja, verkligen. Tur att lilla Clarissa åtminstone inte kom samma dag som någon av de andra.

Samtidigt är det ju bra att man vet i förväg vilken vecka på året man absolut inte ska åka bort!
Kram!

Musikanta sa...

Eleonora:
Ja, jag tycker att fotona av den lilla flickan redan nu bådar gott för framtiden. Men man är ju inte precis opartisk förstås!

Jag har fått lov av Mirren att visa bilder på barnen på min blogg och som du förstår gör jag det med glädje!
Många kramar tillbaka!

Musikanta sa...

Bloggblad:
Roligt att det inte är bara jag som tycker att barnbarnen är väldigt söta! En mormor är ju aldrig opartisk...

Karin:
Tack Karin! Ja, det är underbart att kunna andas ut. Även om de på BVC etc. försäkrar att allting är OK kan man ju aldrig vara säker förrän allt är över. Nu är det bara en fråga om att få Clarissa att äta lite oftare.
Kramar tillbaka!

Ailas sa...

Hej! Ett jättegrattis till er alla! Vilken sötnos, så underbart fin. Det är så underbart med barnbarn! Hade själv besök av min underbara Olivia i söndags.
Vi är lyckliga vi!
Tack för alla underbara bilder!
Fortsatt härlig sommar!

Grekland nu sa...

Åh, så roligt! Nu förstår jag varför det varit lite tyst på din blogg ett tag. Stort grattis till både dej och hela Mirrfamiljen (och extra roligt att det blev en flicka den här gången...). Och alla tre är sommarbarn!

Musikanta sa...

Ailas:
Tack för jätterar kommentar - det värmer. Visst är det en stor lycka att få barnbarn - i synnerhet nu när jag är pensionär och har tid med dem på ett helt annat sätt än tidigare.

Jag önskar dig också en fortsatt varm och skön sommar!
Ingrid, som väntar Mirrfamiljen på besök i kväll på genomresa till Öland.

Musikanta sa...

Ingabritt:
Ja, inte har jag haft tid att sitta vid datorn nu när jag har rest upp och ner till Stockholm de senaste veckorna. Det är bara synd att man inte hinner med att läsa hos sina bloggvänner också - jag ska ta skadan igen senare när allt ståhej lagt sig.

Det är den första flickan på Mirrmakens släkt på väldigt länge, så därför är det också extra roligt! Mina barnbarn består av fem pojkar och bara en flicka tidigare, så den lilla Clarissa var extra välkommen!

Kramar från Ingrid

Klimakteriehäxan sa...

Grattis mormor - och alla andra berörda!

Musikanta sa...

Klimakterihäxan:
Tack min kära häxa! Jag ska hälsa alla de andra från dig.

✿Ewa sa...

Ett stort och varmt grattis till mormor och till dotter med familj. Så underbart med en ny liten familjemedlem. :)

Musikanta sa...

*Ewa:
Tack för grattishälsning! Det är helt fantastiskt att man får uppleva så små barnbarn vid min ålder - mitt äldsta barnbarn är redan 21 år! Men härligt är det - man blir ung på nytt!

Miss Gillette sa...

Clarissa -- fint namn trots att det är ovanligt (annars känns ovanliga namn nästan alltid krystade). Grattis till utökningen av mormödraskapet -- Mirren och Mirrmaken är ju också hänsynsfulla som prickar in födelsedagarna så tätt. :-)

Fast det var synd att jag missade dig på Öland! Nu har jag också hängt en del i Löttorpstrakten, trots att det namnet sa mig noll när du midsommarrapporterade därifrån.

Musikanta sa...

Miss Gillette:
Ja, det är ovanligt i alla fall i Sverige - i USA och England är det vanligare tror jag. Mirren ville att hon skulle ha ett ovanligt namn, ett som helst började på C, och ett som var internationellt gångbart. Det är dessutom gammalt, vad jag förstår.

Har just fått hem Samuel Richardsons Clarissa från antikvariat i Danmark idag som jag ska läsa. Den är på 516 mycket tättskrivna sidor och liten text, så den kommer att räcka länge. Dessutom på 1700-talsengelska...

Sen ska den lilla tösen heta Ingrid efter sin far-och mormor och Margaretha efter Mirren, som har det som andranamn. Det första är Åsa och det har alltid varit besvärligt att säga och skriva för folk som inte har svenska som modersmål...

Jag åker förhoppningsvis ner till Öland sista veckan i juli, men då är ni väl hemma för länge sen, antar jag. Hoppas att ni hade några soliga och varma dagar i alla fall!

Västmanländskan sa...

Så mycket att fira! Stort grattis till lilla Clarissa. Hon ser ljuvlig ut!

Musikanta sa...

Västmanländskan:
Tack för grattishälsning! Ja, hon är ljuvlig - underbart med en liten flicka denna gång!
Många kramar från Ingrid