måndag 19 september 2016

1327 Fest i Sankt Laurentii kyrka

Så har jag då äntligen fått skåda en biskop i full ornat i verkligheten. Träffat biskopar har jag gjort tidigare men då har de varit klädda i den traditionella dräkten, rödlila skjorta till kaftanen eller vardagskostymen och med ett stort rejält kors om halsen. Det var nämligen kyrkoherdeinstallation i Sankt Laurentii kyrka igår och det var vår nya kyrkoherde - Ola Linderoth - som skulle installeras i sitt ämbete.


Processionen med Ola till höger i bild på väg in i kyrkan. Av biskopen ser man bara kräklan. (Bilderna går att klicka större.)

Kyrkan var välfylld när kyrkklockorna hade ringt färdig och processionen med korset i spetsen tågade in till pampiga orgeltoner. Tre körer fanns på plats vid denna högtid - Sankt Laurentii kyrkokör, Gospelkören och Sankt Anna vokalensemble.


Kyrkokören och vokalensemblen före mässans början. Varje barn som döps i kyrkan får en fisk med sitt namn att sätta upp i nätet till höger.

Biskopen, som var var ståtlig i sin vackra röda biskopskåpa med mitran på huvudet och med kräklan vid sin sida, höll ett varmt och tänkvärt tal till Ola och välkomnade honom i det nya ämbetet. Sedan följde välkomsttal av olika grupper i kyrkan. Själv höll Ola ett tacktal och efter det tog biskopen av sig mitran och satte sig på stolen bredvid församlingens övriga präster och präster som bjudits in att närvara.


Min bror Gunnar, som är kyrkorådets ordförande, läste upp tillkännagivandet att man utsett Ola som kyrkoherde och välkomnade honom som kyrkoherde i Söderköping Sankt Anna församling. (Kent tog kortet från orgelläktaren.)


Biskopen lyssnar medan Ola tackar alla för förtroendet att få bli kyrkoherde i Söderköping Sankt Anna församling. Gospelkören syns till vänster i bilden.


Bilden av vokalensemblen och kyrkokören tog jag innan gudstjänsten började.


Min vän Marianne, alias Bloggblad är aktiv i både kyrkokören och vokalensemblen. Hon syns i bild längst till höger. Så är även min bror Gunnar och min svägerska Anne Sophie. Jag fotar eftersom Marianne bett mig att ta några kort. (Även det här kortet tog Kent från orgelläktaren.)

Ola höll en predikan från  predikstolen och efter det delades nattvarden ut under sång av körerna. Efter mässans slut var alla inbjudna till buffé i församlingshemmet. Jag föredrog att åka hem i stillhet eftersom jag kände att jag hade fått nog av både tal, predikan och körsång. Kent åkte däremot tillbaka för att ta bilder till Kyrkklockan - församlingsbladet.

9 kommentarer:

Bloggblad sa...

Det kändes ganska mörkt där framme, men på alla foton ser det så ljust och färgglatt ut. Det var en jättefin mässa med en massa (!) härliga sånger. Väldigt roligt att sjunga då!

Hoppas att jag får låna fotot på vokalensemblen till min blogg, med angivande av källan.

Musikanta sa...

Bloggblad:
Jag redigerar alla bilderna och ljusar upp dem så att det syns bättre. Jag förstår att ni tyckte det var roligt att sjunga - det märktes mycket väl i utgångsmusiken i alla fall.
Kent säger att du gärna får lägga ut hans bild på din blogg. Han tog ju den från orgelläktaren.

Geddfish ♥ sa...

Fint reportage och vackra bilder!
Kram, Gerd

Musikanta sa...

Gerd:
Tack för rar kommentar!
Kram tillbaka från Ingrid

Ditte sa...

Vad trevligt att vara med på detta och jag förstår att det blev en hel del vacker sång och musik under ceremonien.
Kram!

Ölandsvindar sa...

Härligt med lite högtidligheter utöver det vanliga! Här övar kyrkokören för fullt till en konsert med Py Bäckman om några månader. Själv spurtar jag med det sista till hembygdsboken och förbereder Ölands Skördefest. Ingen konst att fylla dagarna!
Kram /Kerstin

Eleonora sa...

Det är ganska pampigt med kyrkoherdeinstallation. Det var jag med om i Säby Kyrka utanför Tranås - för många år sedan.
Fina bilder som Kent har tagit.
Kram från
Eleonora

Tredje året i Hjo sa...

Man skulle kunna säga att det var bloggartätt i kyrkan!

Musikanta sa...

Hans:
Inte varje dag man skådar en biskop i full ornat så både Bloggblad och jag var tvungna att skriva inlägg om det. Annars kan man väl kanske säga att det var mer släktträff än bloggträff, min bror som kyrkorådets ordförande, min svägerska som kyrkvärd och Kent som kyrkvärd och kyrkofullmäktiges ordförande. Fullt upp för brorsan och svägerskan som dessutom var med i två körer. Jag själv var utsedd av Bloggblad som fotograf.
Ingrid