onsdag 27 september 2017

1475 Gems Weekly Photo Challenge - DÖRR

Den här veckan är det dags för DÖRREN att göra entré eller sorti om man nu så vill på Gems Weekly Photo Challenge.  En dörr går man ju som bekant både in och ut ur. Fast just den här dörren är alltid stängd vad jag vet.

Fler dörrar kan man få se om man går in och tittar på hemsidan. Våra kyrkor har ett förnämligt förråd av gamla - ibland medeltida - dörrar. Den här vackra dörren från från 1200-talet finns i Skönberga kyrka i Söderköping. Om man kommer norrifrån och ska åka söderut på E 22-an ligger Skönberga kyrka till vänster precis före avtagsvägen - 210 - till Sankt Anna.


En vacker medeltida dörr som vetter mot kyrkogården i Skönberga kyrka i Söderköping. (Bilden går att klicka större.)

30 kommentarer:

KajsaLisa sa...

Jäätefin ornamentik, påminner mig om Highgate Cementary i London som jag besökt ett par gånger. Sen var det bra att du påminde om att klicka upp den större eftersom det är så lätt att man bara scrollar förbi.
Appropå din kommentar, så behöver jag inte köpa nytt, det var inte så farligt. Jag hade den här på mig http://kajsalisa.com/2016/08/08/posering-i-regnrock-och-marimekko/
Anledningen till att jag såg ut så här återkommer jag till i ett inlägg i morgon med fler bilder från Gamla Stan.

Anki sa...

Verkligen en vacker gammal dörr! Jag har bara varit i Skönberga kyrka en enda gång och det är nog minst 30 år sedan. Då hade jag inte samma intresse av kyrkor som jag har nu så jag får nog åka dit en dag. Tack för påminnelsen - gamla kyrkor är så intressanta.
Ha det gott!

Gunnel sa...

Mycket vacker dörr. Det stämmer att kyrkor alltid har så vackra dörrar. Tror aldrig jag besökt en kyrka med en helt vanlig dörr. Alltid är det så utsirat och fint. Kram

Violen sa...

Otroligt vacker gammal kyrkdörr! Vilket fint hantverk!

Musikanta sa...

KajsaLisa:
Jag ser på fotot att det är en mycket elegant regnrock. Det var tydligen fodret på ärmen som färgade av sig.
Kram

Musikanta sa...

Anki:
Då får du ta en utflykt dit nästa sommar. Tror att den är stängd förutom när det är gudstjänster och förrättningar där.
Kram

Musikanta sa...

Gunnel:
De moderna kyrkorna har väl dörrar som inte är särskilt utsirade - men dörrarna kan väl vara vackra ändå.
Kram tillbaka

Musikanta sa...

Violen:
Ja, de kunde förr också! Tänka sig att göra sådant med bara sin händer utan tillgång till några som helst maskiner.
Kram

Carita Liljendahl sa...

Åååh! Det är en otroligt vacker dörr!

Ditte sa...

Vilken vacker kyrkodörr! Och undrar vad den skulle berätta om den kunde.
Kram!

Maria sa...

Dörrar kan som allt annat vara vackra på olika sätt ibland lite beroende på när de tillverkades men oftast är de äldre charmigast. De har en själ liksom precis som gamla nötta möbler kan ha. Allt gott till dig!

Musikanta sa...

Carita:
Ja, visst är dörren vacker! Sådana gör man inte idag.
Kram

Musikanta sa...

Ditte:
Ja, den har sett mycket och förmodligen även hört en hel del :-).
Kram

Musikanta sa...

Maria:
Ja, det är verkligen något speciellt med gamla dörrar och portar. Jag brukar gå en runda i Gamla Stan när jag är i Stockholm och kika och fotografera.
Kram

BP sa...

Vilken vacker kyrkdörr!!! Har inte varit inne i en kyrka på decennier. Senast jag försökte besöka en kyrka var i Vaxholm för sisådär 10 år sedan. Å den dörren var stängd precis som din. Å det var "huvuddörren"...

PS. Ett toppen bidrag till temat såklart:-) DS.

Bevare mig väl sa...

Vacker kyrkodörr, fint arbete nedlagd och dörren leder i ett speciellt rum, så kan en gå ut därifrån och betrakta dörren en gång till :-)
kram

Musikanta sa...

BP:
Tack för din rara och uppmuntrande kommentar!
De flesta kyrkor är stängda utom på sommaren. Det har varit väldigt många stölder eftersom kyrkorna innehåller så otroligt många värdefulla föremål. Men de är alltid öppna när det är gudstjänst :-). Sen, om det är någon kyrka som man speciellt gärna vill se hur den ser ut inuti, kan man bara ringa till expeditionen. Det finns säker någon där som kan öppna.
Kram

Musikanta sa...

Tove:
Haha, jag undrar om inte just den här dörren alltid är stängd. Men visst skulle man kunna öppna den om man var tvungen.
Jag önskar dig en trevlig helg!
Kram tillbaka

Paula i pörtet sa...

Det var en vacker och stämningsfull dörr!

amo sin blogg sa...

Spesielt flott dør med ornamenter.

Anonym sa...

WOW!

Birgitta Malmstedt sa...

En sådan vacker dörr och så gammal!
Vill passa på att berätta att jag tar paus från Veckans rubrik hela hösten och skall precis som du pröva på Gems weekly photo challenge.
Hälsningar
Birgitta

Klimakteriehäxan sa...

Mycket vacker dörr!

Susanne ❤️ sa...

Vilken magisk dörr !!! bara älskar den !! Tack för att du är med och tack för din länk
KRAM

Musikanta sa...

Paula:
De var skickliga, hantverkarna förr i tiden!
Kram

Musikanta sa...

amo sin blog:
Javisst är den vacker!
Kram

Musikanta sa...

entomtastankar:
Håller med dig :-)!
Kram

Musikanta sa...

Birgitta:
Tar också ledigt från veckans rubrik - har så mycket annat att skriva om. Gems weekly är roligt att vara med på eftersom det är mer konkret och inte behövs någon text om man inte har lust att skriva. Det tar inte så mycket tid heller.
Ingrid

Musikanta sa...

Aina:
Fantastiskt med en dörr som hållit många hundra år.
Ingrid

Musikanta sa...

Sanna:
Det är bara roligt att vara med - trevliga ämnen och ganska lätta att hitta på något om, både vad gäller text och bild. Tack för denna trevliga utmaning!
Varm kram tillbaka från Ingrid