lördag 11 juli 2020

1770 Helgfrågan vecka 28

Satt just och funderade på vad jag skulle kunna skriva om på min blogg när jag råkade läsa ett inlägg hos Klimakteriehäxan som hade svarat på Helgfrågan vecka 28. Eftersom jag just läst ut några stycken tegelstenar tyckte jag det skulle vara roligt att hänga på temat. Framför allt får man kanske nya tips på böcker.


Det är Mia på Mias bokhörna som håller i temat. Frågan är: Vad läser du just nu? En bonusfråga är också med. Semestertips, filmtips, recepttips, andra tips. Övriga som deltar i temat hittar man på hemsidan.


Den här boken avslutade jag i går. Den är på 496 sidor och är den första i en serie om Familjen Bridgerton av Julia QuinnEn pastisch på Jane Austen. Fler delar i den serien kommer jag inte att läsa.

Nästa bok på listan är Klockmakarens dotter av Kate Morton. Den har fått många fina recensioner och det ska bli spännande att se om den lever upp till mina förväntningar.


Ett besök i den lilla, för oss närbelägna staden Söderköping är ett semestertips. Där finns två medeltida kyrkor att besöka och Drothemskvarteren där Madickenfilmen spelades in. Man kan promenera längs kajen vid Göta Kanal, titta på båtar som slussas och äta glass på den berömda glassrestaurangen Smultronstället. Om man tar trappan uppför Ramunderberget på andra sidan Slussen har man en fantastisk utsikt över stan. 

15 kommentarer:

BP sa...

Jane Austen gillar jag faktiskt, både hennes böcker och alla filmer som har gjorts. Detta trots att jag är en inbiten läsare av deckare. Men Jane Austen är ju ett måste. Men är tegelstenen bara en pastisch är det ju tråkigt. Annars tycker jag om tegelstenar, för de tar ju lite längre tid att läsa en bara några timmar;-)

Robert W sa...

En pastisch på Jane Austen? Det låter som du gör rätt i att begränsa dig till den första delen i den serien ;)

Söderköping låter som ett trevligt resmål!

Bloggblad sa...

Ja, Söderköping kanske jag ska besöka!
Skämt åsido - jag har inte varit nere i centrum mer än några korta besök på Systembolaget några gånger sedan i mars. Jag saknar att strosa där och titta på turister. Om det nu finns några...

Musikanta sa...

BP:
Vad jag förstår skulle man inte skriva recension på böckerna man läser. Men eftersom jag tycker om JA blev jag besviken på den här. Jag gillar också deckare men nästan bara av kvinnliga författare. Griffiths är en stor idol.
Ingrid

Musikanta sa...

Robert W:
Välkommen till min blogg! Såg på Storytel att den fått lika många goda recensioner som riktigt dåliga. Smaken är ju som bekant delad. Själv kunde jag redan i första kapitlet förutse det lyckliga slutet som visade sig stämma. Men eftersom man aldrig kan vara säker läste jag ut boken.
Ingrid

Musikanta sa...

Bloggblad:
Vi har faktiskt varit inne ett par gånger och promenerat runt - en gång under den värsta hettan. Det var faktiskt en hel del turister och många båtar där senaste gången.

Åsa sa...

Vilket fint omslag på Kate Mortons bok! Tyckte väldigt mycket om hennes Den glömda trädgården.

Hanneles bokparadis på Hisingen sa...

pastischer kan vara kul läsning, fina glasställen har vi,
även en glassbåt mellan öarna:
http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2020/07/triumf.html

Klimakteriehäxan sa...

Länge sen jag var i Söderköping, när jag tänker efter! Vackert omslag på din andra bok.

Musikanta sa...

Åsa:
Klockmakarens dotter är hittills väldigt läsvärd - har väl läst halva ungefär.
Ingrid

Musikanta sa...

Hannele:
Jag gillade inte översättningen heller. När man ofta funderar på vad ordet eller uttrycket hade varit på engelska så blir man störd av det. Sen hör jag till dem som tycker det är tjatigt att läsa ett antal sidor om kärleksakten i detalj. Men det hör kanske till åldern förstås :-).
Ingrid

Musikanta sa...

Aina:
Inte så långt från Stockholm. Håller med dig om att omslaget är vackert.
Ingrid

Mia Eggimann sa...

Kate Morton är bra, den kanske man ska läsa.

Musikanta sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Musikanta sa...

Mia:
Välkommen till min blogg och tack för helgfrågan. Ska bli spännande att se vad du hittar på till denna helg. Jag har läst ungefär hälften av boken och än så länge är den intressant och läsvärd.
Ingrid