måndag 6 juli 2020

1768 Musikquiz i karantäntider










Man måste ju roa sig med något när man befinner sig i karantän sedan i början av februari. I och för sig räcker inte tiden till för allt jag hade tänkt göra om dagarna. Efter att jag spelat mitt pianopass på minst en timme, gått promenad, målat lite och ätit frukost, lunch och middag och dessutom fikat vid tretiden, är det inte mycket kvar av dagen. Sen måste man ju städa någon gång emellanåt också. Laga mat behöver jag inte bekymra mig om - Kent fixar det.

Men det var längesen jag satte ihop ett quiz så nu har jag gjort det för att få lite omväxling i tillvaron. Det handlar om några av våra käraste vissångare, de flesta inte längre ibland oss. Men deras visor kommer att leva kvar lång tid framöver.

Det gäller alltså att para ihop rätt sångare med rätt bild som associerar till en av deras sånger. För oss som är lite äldre är personerna lätta att känna igen. Därför har jag inte skrivit ut namnet. För att göra det lite svårare vill jag också ha titeln på visan som de sjungit.  Här kommer de, sex stycken är de och alla är män.


  










Och här kommer bilderna som ska passa ihop med artisterna. Samtliga utom C och E från nätet














Det var allt. Lösningen kommer i övermorgon om inte någon hinner före med en kommentar.

11 kommentarer:

Ingrid sa...

Vilket trevligt quiz och jag klarar givetvis inte alla.

Nr 1 känner jag inte igen, så det är helt kört, men här kommer resten i alla fall.

2F Jag hade en gång en båt
3E Det är måndagmorgon
4A Varmkorv boggie
5B Brev från kolonien
6D Sängen

Och nu det dags för sängen för min del!
Kram, Ingrid

Bloggblad sa...

Jag tänkte
Brev från kolonin - Cornelis (på operamelodi)
Båtar som kölar lite grand - Robert Broberg
Han hade foten i en potta - ?
Varm korv boogie - Owe T

Osäker på gubbe nr1 och sängen

BP sa...

Så duktig du är! Tyvärr är jag kass på musik, men jag känner åtminstone igen Påvel Ramel och Cornelis.

Maggan sa...

Hej Ingrid!
Så här tror jag:
1-D
2-F
3-E
4-A
5-B
6-C
Fast jag kände inte igen mannen på bild 1.
Hälsningar Maggan

Musikanta sa...

Ingrid:
Du hade alla rätt annars!
Kram

Musikanta sa...

BP:
Nej, du tillhör ju den yngre generationen så det är inte så konstigt om du inte känner igen de här gamla gubbarna, haha.
Ha det gott att roligt att du tittade på quizet i alla fall.
Ingrid

Musikanta sa...

Bloggblad:
Tre rätt. Jag tror Robbans låt heter just Båtlåt, eller?

Musikanta sa...

Maggan:
Fyra rätt. Roligt att du försökte lösa quizet.
Ingrid

Ölandsvindar sa...

Jaha ja! Jag tror så här:
A+4
C+1
E+3
D+6
B+5
F+2
Spännande! Kram från Kerstin

Musikanta sa...

Kerstin:
Heja, heja - alla rätt. Det var ju Olrog som var knuten. Vilken låt tror du jag tänkte på i samband med honom?
Kram

Ölandsvindar sa...

Hahaha! Det var förstås Samling vid pumpen, Tunabergare hitåt... En stor del av min släkt kommer från de trakterna, så den kan jag!