fredag 1 januari 2021

1806 - Fem en fredag vecka 53 2021 - GOTT NYTT 2021

Det är ElisaMatilda som varje fredag kommer med fem frågor som hon tycker vi ska svara på. Vecka 53 är rubriken - GOTT NYTT 2021. Fler som antagit utmaningen hittar man på hennes hemsida. 

Den här amaryllisen fick Kent i julklapp av församlingen. Fyra klockor är utslagna och fyra till är på gång. Livet är fantastiskt! 

1. Vad var det bästa med det här året?
Att Kent och jag har varit friska. 

2. Vad ser du fram emot med ett nytt år?
Att få bli vaccinerade mot Covid-19 och sedan träffa mina barn och barnbarn igen. Och att få åka upp till Stockholm och hälsa på dem och kanske gå på Operan eller någon teater. 

3. Vad var din största upptäckt under året.
Att det går alldeles utmärkt att leva utan att gå omkring i affärer och handla sådant som man egentligen inte behöver. Att det lönar sig att öva och att man aldrig är för gammal för det.
 
4. Hur blev det ett kärleksfullt år?
Man uppskattar ju varandra extra mycket när man är tillsammans hela dagarna utan att träffa andra. Vi har faktiskt inte grälat någon gång under året vad jag kommer ihåg. 

5. Vad tar du med dig från 2020 in i 2021?
Jag började öva på flygeln två timmar om dagen istället för en som tidigare. Ibland även dessutom en timme på orgeln. Det kommer jag att fortsätta med eftersom pianotekniken har förbättrats avsevärt sedan dess. 

18 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

grälat har vi ju gjort under året, varit osams i alla fall ❤️ tråkigt annars... god fortsättning!

BP sa...

Visst är det märkligt! Jag menar att pandemin har medfört ett antal mera eller mindre stora begränsningar är vi ju alla överens om. I ditt fall kunde du inte träffa familjen och inte gå på opera/teater. Samtidigt har man gjort många saker som man annars inte hade gjort. I ditt fall utökad tid på dina instrument. Och så hann din man ju måla delar av huset också.
Inget ont som inte har nåt gott med sig.

Mrs Calloway sa...

jag är också glad för att vi varit friska. hoppas att vi fortsätter med det tills vi blir vaccinerade. jag vill också åka till Stockholm och träffa barn och barnbarn. klart att det lönar sig att öva! jag gick igenom två av de japanska alfabetena idag och tänkte fortsätta repetera eftersom jag hoppas på den japanska resan till hösten i stället för den som inte blev av 2020. god fortsättning på det nya och - får vi hoppas - bättre året!

Ingrid sa...

Visst finns det stor anledning att vara tacksam över att man fått vara frisk och kommer bara väl vaccineringen igång ska väl livet så sakteliga återgå till det normala igen.
Ha en god fortsättning på 2021!
Kram, Ingrid

Kina sa...

Dina svar är så positiva och det gör mig glad. För mycket har ju faktiskt varit bra också, t.ex. att man fått vara frisk så här långt. Ha ett gott år 2021!

Musikanta sa...

Hannele:
Haha. Kanske har vi gjort det också - fast jag har glömt det. Jag är ju så gammal...
Kram från Ingrid som önskar dig en god fortsättning på 2021

Musikanta sa...

BP:
För vår del har ju livet pågått ungefär som vanligt. Men jag har fått mer tid för mig själv eftersom jag inte har åkt på några resor eller utflykter utan varit hemma nästan hela tiden. Så det har varit roligt att se att övningen gett resultat.
Önskar dig en god fortsättning på det nya året!
Ingrid

Musikanta sa...

Mrs Calloway:
Jag beundrar dig som håller på att lära dig japanska! Vi började läsa lite kinesiska när Mirren bodde och jobbade i Kina ett år men för mig var det fullkomligt hopplöst. Jag kunde läxan när vi gick till universitetet men nästa dag hade jag glömt allt.

Ingenting att hänga upp något på. Kan man t.ex. engelska och franska är det lättare att förstå och lära sig italienska och spanska t.ex. Men spännande för dig att resa till Japan och förhoppningsvis blir det av i år. Vaccinationen är ju på gång i alla fall.
Ingrid som önskar dig en god fortsättning på det nya året.

Musikanta sa...

Ingrid:
Ja, det får vi verkligen hoppas. Men jag tror nog att man kommer att sätta mer värde på vissa saker än tidigare. Som att bara kunna åka på en resa eller en utflykt utan rädsla för att bli smittad. Eller kunna krama om sina barnbarn igen.

Kram tillbaka från Ingrid som också önskar dig en god fortsättning på det nya året.

Musikanta sa...

Roligt att du uppskattade mitt inlägg! När man ser allt elände som pandemin förorsakat många människor så är man ju innerligt tacksam för att man kunnat leva nästan helt som vanligt. Enda skillnaden när jag får träffa de yngsta barnbarnen igen är väl att någon har växt om mig...
Ingrid, som önskar dig en god fortsättning på det nya året.

Paula sa...

Så roligt att du filat på pianotekniken! Jag har börjat kludda med målningar, mycket enkelt men ack så roligt! Jag har ingen att träta med här, jo katterna får sig av avhyvling ibland när de busar för mycket.
Jag har redan gått steget längre och har tre barnbarnsbarn! Alla tre barnbarn jag har är nu förälder till ett eget barn, livets magi!
God fortsättning, hoppas som du på en snar vaccination!

Klimakteriehäxan sa...

Flitigt övande ger ökad färdighet - så bra att du påpekar att det inte bara gäller barn (och idrottsmän)! Sprutan väntar vi alla på.
God forts!

Klimakteriehäxan sa...

PS och vilken fantastisk amaryllis!

Musikanta sa...

Paula:
Jag är också gammelfarmor till en liten pojke på snart två år. Men mina yngsta barnbarn är i skolåldern alla så att det är dem som jag mest längtar efter. Kul att du börjat måla, som jag har sagt - det är aldrig för sent. Jag målar ju också ibland men nu har det varit så grått och mörkt så jag har inte haft någon lust. För pianoövning spelar det ingen roll om det är ljust eller inte.
Ha det gott och god fortsättning på året!
Ingrid

Karin sa...

En strålande idé att öva upp pianospelandet (ännu mer)! Det är ju ett väldigt bra sätt att ta tillvara den extratid som "blir över" när man i stort sett befinna sig i karantän.

För min det blev det akvarellmålandet i stället. Och kanske lite mer målande för dig också?

Musikanta sa...

Karin:
Det är ju lika bra att passa på nu så länge inte artrosen har slagit till. Och när man har en massa extra tid. Visserligen borde jag ju ta itu med andra tråkiga saker men numera går ju allt bra att skjuta upp till morgondagen. Målandet får vänta lite till, tills det blir ljusare. Om jag inte spelar mitt pass på förmiddagen så blir det inte av. Sen är det inte så mycket kvar av dagen...
Önskar dig en god fortsättning på det nya året.
Ingrid

Lena i Wales sa...

Trevliga frågor och svar, som ger hopp för det nya året.
God fortsättning!

Signe sa...

Vill gärna ha kontakt ang minnen från den kompis du nämnde som var på Teleborgs flickpension.Jag finns på Facebook /Messenger på Signe Rudberg Selin.Jätteglad om du hör av dig.Eller sms på 0738284499