torsdag 11 november 2021

1869 Utflykt till Perpignan

Den sista utflykten under vår resa till Frankrike för drygt tre veckor sedan, blev en utflykt till Perpignan. En stad med ca 120 000 invånare och med en fästning som byggdes av någon av kungarna av Mallorca under 1200-1300 talet. Jag skulle gissa att det var Sancho 1, eftersom han föddes år 1277 i Perpignan. Vill man läsa om fler kungar av Mallorca kan man titta här.

Bakom porten i den gamla fästningen ligger den gamla staden med sina hus och vindlande gränder. (Bilderna går att klicka större.)

Vägen till Perpignan bjöd på hisnande utsikter. Min käre svärson Jörgen rattade den hyrda bilen elegant på de slingrande serpentinvägarna.

Berömt avsnitt av vägen till Perpignan. Kent, som tagit alla foton från utflykten tog detta genom bilrutan.

Anna som hade ordnat med både flygbiljetter och bilhyrning hade också bokat ett hotell i Perpignan, fem minuters väg från centrum. Ett mycket fint och trevligt hotell och med vidsträckt utsikt från hotellrummet där Anna och Jörgen bodde. Vårt rum låg några våningar ner. Frukosten kostade dock 13 Euro per person så vi föredrog att köpa några croissanter att äta till frukost i stället. Te och kaffe kunde man fixa på rummet.

Utsikt från Anna och Jörgens rumsfönster.

Jag upptäckte till min stora sorg att jag glömt mobilen "hemma" i Limoux. Jag hade tänkt att lyssna till min ljudbok och göra min franskaläxa på Duolingo medan Kent var ute och tog en eftermiddagspromenad genom stan. Eftersom jag sedan i början av oktober haft ont i ljumsken i ena benet har jag svårt att promenera eftersom det gör så ont. Själv kunde jag ju heller inte ta några foton. Men jag får titta på Kents bilder i stället för egna.

Foto från Kents promenad längs kanalen. Trots att det är i slutet av oktober är det mesta grönt som synes. Många buskar blommar också. Svävande fåglar, fjärilar och blommor i träden.

Jag följde förstås med ut på kvällen eftersom vi skulle äta middag. Det var en upplevelse att se staden i skymningen med de rosa strålkastarna som lyste upp några av de medeltida byggnaderna. Även här, som i övriga Frankrike, lyste man upp husen och torgen med rosa ljus under hela oktober för att stödja bröstcancerforskningen.

Jag och Anna framför den gamla fästningen.

Man påminns om att Perpignan inte ligger långt från spanska gränsen. Här är det katalanska gatumusikanter som sjunger om ett fritt Katalonien.

Det blev mörkt ganska snabbt och vi promenerade lite i gamla stan innan vi satte oss ner på en restaurang. Även fast det var svalare på kvällen gick det bra att äta utomhus. Men jag är tacksam att jag tog med mig min tjocka täckjacka.

Fästningen på kvällen.

Jag med min blommiga käpp - Blomman. Täckjackan behövdes.

Middag på en av restaurangerna vid torget. Sitter man ner behöver man inte ha på sig munskydd.

Det här vackra huset i morisk stil med sina gallerier är Hôtel de Ville och byggdes 1318 (!), fick jag veta av min vän Ewa Grönwall som bott 7 år i den lilla byn Maury, som vi åkte igenom på väg till Perpignan. Detta foto får avsluta min frankrikeresa för denna gång. Till höger kan man se restaurangen där vi åt.

Tidigare inlägg om resan till Frankrike i oktober:

Klimakteriehäxan sa...

Men å, du har varit i Frankrike - det hade jag missat! Så roligt! Vi har avstått hittills, men jag längtar.

BP sa...

Perpignan har jag besökt på 1980-talet på en tjänsteresa. Så det var himla kul att se fästningen igen men nu i rosa sken. Läckert.
Perpignan är en rakt igenom sympatisk stad tyckte jag då, å det är den fortfarande här i ditt fina inlägg.

Raj sa...

Hi
So beautiful place. Beautiful all photo I like .

Aina:
Jag vill ju inte lägga ut att vi ska iväg någonstans, varken på FB eller bloggen. Men efteråt kan man ju skriva om det :-).
Önskar dig en skön fortsättning på helgen!

BP:
Tack för din rara kommentar - den värmer som vanligt. Jag är bara ledsen över att jag hade så ont i mitt ben att jag inte kunde följa med Kent på promenaden - ser ju att det var jättefina miljöer även utanför gamla stan. Som väl var fick jag i alla fall se det historiska miljöerna - även i rosa sken.
Ha en trevlig fortsatt helg önskar

Raj:
Thanks for your appreciating comment - it makes me happy! My husband is a good photographer :-).
Wish you a nice weekend!

Karin sa...

Oj vad mycket fint och man lär sig hela tiden något nytt här. Att Mallorca varit ett kungarike hade jag faktiskt ingen aaaning om!

Karin:
Inte heller jag hade det. Men det var tydligen ett stort rike på medeltiden.
Ha det gott önskar Ingrid.