torsdag 19 februari 2009

Fredagstema Kaffe

Min 35 år gamla Hackeforsservis som jag aldrig använder eftersom kopparna är så små. (Bilden går att klicka större).

Fredagstemat i februari kommer ursprungligen från Fritt ur Hjärtat.

Mitt förhållande till kaffe är numera ambivalent. Just nu, och under mina graviditeter, luktade det och smakade pyton. Så fort det bebisen hade kommit ut smakade kaffet himmelskt igen! Varför jag inte kan dricka kaffe numera beror i alla händelser inte på att jag är gravid…

Snarare är det kanske kroppens reaktion på att jag tidigare bälgat i mig många tusen liter av denna dryck genom åren...

Redan när jag var i femårsåldern fick jag ”kafeålä” på söndagsmorgonen när mina föräldrar åt frukost på sängen. Även på barnkalas på den tiden serverades det ibland kaffe till bullarna och tårtan. Dock inte hemma hos oss. Där var det choklad med vispgrädde som gällde.

Fram till första graviditeten 1958 drack jag, som alla andra på den tiden, kaffe 4 – 5 gånger om dagen. Höjdpunkten på dagen var kaffet efter skolan vid fyratiden. Man kom hem trött och hungrig och serverades då kaffe med nybakta bullar och flera sorters kakor. Pappa var också med då en liten stund innan han gav sig iväg på sina sjukbesök. På vår och höst satt vi ute i trädgården och ”drack kaffe”, som man sa då. ”Fikade” var inte uppfunnet än.

Min mamma var bestämd. Hembiträdet slutade klockan sex och inte tänkte min mamma stå och laga middag då och diska efter sex på kvällen…

Vi fick klara oss med några smörgåsar till kvällsmat. Gröt slapp vi äta som väl var.
Det var mitt på dagen, som vi åt en rejäl middag med efterrätt. Det fanns ingen skolmat på den tiden, lunchen var en och en halv timme lång, så vi hann precis hem och äta. Och så kaffe på maten förstås!

Kaffe var bra när man tentamenspluggade. Det gjorde att man kunde hålla sig vaken hela natten.Tog man ett och annat bantningspiller samtidigt som man fått av sin snälla pappa, behövde man inte sova på hela nästa dag. Sen att man fick konstiga hallucinationsdrömmar när man väl stöp i säng var förstås obehagligt…

Min pappa hade ett enda recept att ge dem som klagade över sömnsvårigheter. Inget kaffe efter klockan sex på kvällen. Jag kunde ha lagt till ett annat som fungerat på mig själv i alla år. En kopp varm mjölk med honung innan sänggåendet eller om man vaknar och inte kan somna om…

Det konstiga är att jag inte får några fysiska reaktioner av kaffet mer än att jag tycker att det luktar och smakar illa. Ingen halsbränna eller hjärtklappning eller så. Och jag äter med förtjusning moccapraliner och dito glass…

Det är socialt besvärligt att inte dricka kaffe. Något bryggt te serveras aldrig på sammankomster i allmänhet (utom i vår Bifrostkör förstås) utan det är tepåsar i ljumt vatten. Om de inte är slut, vill säga. Man betraktas också som en konstig varelse när man inte vill ha kaffe. Blir sedd med visst medlidande. Och man ställer alltid till besvär…

Man är ”the other”…

27 kommentarer:

Bloggblad sa...

Jag dricker aldrig kaffe på kvällen, och jag har alltid med mig några goda kryddiga tepåsar i väskan. Svart te i Liptonspåse, eller ännu värre Earl Grey... blä. Earl Grey var det enda alternativet till kaffe på den skola jag jobbade under första graviditeten - och jag mådde illa hela tiden, så bara lukten av Earl Grey gör mig lite smågravid.

Anonym sa...

Jajamensan, här är medlidande med dem som inte dricker kaffe, hehe... Men däremot kan kaffe fungerande sövande på mig, om jag lägger mig och vilar direkt efter... skumt men sant..
Men den där servisen, superfin. Jag har länge tänkt att man borde 'fina till' det lite med att använda en kaffekanna åtminstone...
jättekul inlägg :)

Moster Mjölgumpa sa...

Jag har också en sådan Hackeforssevis men med Linnéor på. De är inte alls praktiska, man får ju för sjutton inte in fingret i örat!

Musikanta sa...

Bloggblad:
Earl Grey som jag tycker är så gott. Men jag ska komma ihåg det och inte bjuda dig på det! Bra tips med tepåsar i väskan.

Musikanta sa...

Leopardia:
Välkommen till min blogg! Om du ska 'fina' till det som du säger så köp inte för små koppar bara. Du kan ju läsa vad Moster Mjölgumpa skriver :-D

Musikanta sa...

Moster Mjölgumpa:
Välkommen du också till min blogg! Roligt med nya kontakter! Jag skrattade gott när jag läste din kommentar. Jag har inte tänkt på det - jag ska genast pröva...

Fritt ur hjärtat sa...

Men kära du använd kopparna! Det är ju mockakoppar och ska vara så, servera många koppar istället;-) Lyder din faders recept, aldrig kaffe efter klockan 18.00
Maken är som du en tedrickare. Han tar saft med barnen... ljummet vatten och dåliga tepåsar imponerar inte. Hos släkt och vnner fugerar det där är alla medvetna om hans "brist" :-)))

Om du länkar till mig i inläget hittar nya till "ursprungskällan;-)

Annika sa...

Jag har också dom där kopparna...Undanstoppade ngnstans i Sverige, men jag har Linneor på mina. Det är fina moccakoppar...Borde ta dom med till US, faktiskt!!!
TE är bäst, och det bästa av ALLA tesorter är Earl Grey! men just nu känner jag enormt mkt för Lapsang te!! VILL HA!!
Men visst är det så att det socialt oacceptabelt att inte dricka kaffe. Därför kan jag i sällskap slurpa i mig en del...
HA EN FIN HELG!!

Musikanta sa...

Fritt ur Hjärtat!
Det väl för att jag använt dem så lite som de fortfarande är något så när hela... De går ju heller inte att diska i diskmaskin tror jag, har aldrig försökt.

Länkningen åtgärdad. Förlåt glömskan.

Musikanta sa...

Annika:
Det måste vara väldigt fint med linnéor också. Jag dricker mycket svart te, men på sistone har jag fått överta Mirrens röda te som hon fått i present. Det var en ny bekantskap och det kan jag dricka "rent" d.v.s. utan mjölk och socker. Det påstås vara nyttigt också...

En fin helg önskar jag dig också. Kram/M

Anonym sa...

Vilken vacker servis du visar! Jag har en liknande engelsk - vit med murgröna och vita liljor på (kommer inte på vad den heter nu) som jag aldrig använder, därför att jag tycker som du att kopparna är för små, dessutom går det inte att diska i maskin och jag är så lat...

Trevligt inlägg!
Ha en bra helg, kramar!

Elisabeth sa...

Ett kaffetema med historiska vingslag... det var verkligen roligt att läsa!
En annan miljö, i en annan tid... och med kaffetänket som den röda tråden.

Varm kram..

Musikanta sa...

Kära Marskatt!
Tack för din rara kommentar. en fin helg önskar jag dig också!
Varm kram/Musikanta

Musikanta sa...

Elisabeth:
Ja, det är väl konstigt hur ett sådant här tema får en att tänka på svunna tider...

Då, innan man fått några bekymmer utom en och annan kärlekssorg som snabbt gick över och livet låg framför en fullt av spänning...

En skön helg önskar jag dig och Carolina.
varma kramar/Musikanta

Eleonora sa...

Kul skrivet av dig! Jag älskar såväl kaffe som te - när som helst!
Men på morgonen MÅSTE det vara kaffe - annars vaknar jag inte. Nu postar jag bantningsschemat till dig. Du har det väl på måndag kan jag tro. Det är superhårt, så hoppas du orkar med. Man behöver ju inte hålla på så länge!

Trevlig helg önskar jag dig - kram

Musikanta sa...

Eleonora:
Det var likadant för mig bara tills för några år sedan! Kaffe på morgonen var ett måste, sen kunde det vara...

Man undrar vad som händer med kroppen när man blir äldre. Den kanske vill skydda sig mot gifter, vad vet jag - konstigt är det i alla fall.

Jag ser fram emot schemat och tackar på förhand. Det ska bli spännande...
En trevlig helg önskar jag dig också.
Varm kram/Musikanta

Taina sa...

Mycket intressant läsning! Jag håller med dig, det förutsätts att alla ska dricka kaffe på möten. Tyvärr. Den där servisen skulla jag använda. Ofta.
Ha en bra helg.

Christel sa...

Hej! Vilka kreativa inlägg det blir om allas förhållande till kaffe. Jag har precis som du haft avsmak för kaffe när jag varit gravid, det har kommit innan jag riktigt visste till och med... men sen smakar det gott igen och det är ju tur. Jag dricker både te och kaffe men favoriten är te. Som lärare behöver man dock kaffet också för att orka med. Här hemma är jag ganska kräsen, det ska vara ett särskilt kaffe, bryggt i en bra maskin osv. Följande händer ofta i lärarrummet: Puuh, inget nytt kaffe? Man tar en kopp av det kallnade kaffet som står i kannan uppe på, och mikrar. Ååh vad det smakar gott! Det gör verkligen det, hur kan det komma sig?

Låter spännande med en Bifrostkör, jag vet ju att Bifrost är en skola med alternativ pedagogik i Danmark, men vad är en Bifrostkör? Jag sjunger i kören här i min by, det är roligt! Det bor ca 400 i byn och 30-35 är med i kören, från 15 till 80 år, det är kul!

Jag tycker dina småkoppar är söta, jag har adopterat moccakoppar från min svärmor, har dem till glögg och espresso.

Tycker mycket om din blogg och återkommer snart, kram!

Musikanta sa...

Taina:
Tack för rar kommentar! Kopparna är så små och sköra (tror jag) att jag har undvikit att ta fram dem. Men kanske nästa gång jag ska ha lite fest...
En fin helg önskar jag dig också!

Musikanta sa...

Christel:
Tack för den rara kommentaren - den inpirerar till fortsatt inläggande!

Jag har ju varit lärare sen 1964 - först obehörig till 1974 och sen behörig mellanstadie- och specialläre till 2001 när jag gick i pension. Jag minns kafferasten vid 10-tiden som ett ljust minne...

Om du vill maila mig och berätta lite mer om dig själv är min mailadress ikanta@telia.com/ Jag ska lägga in adressen i min blogg men jag vet inte hur man gör än.

Bifrosts damsällskap är en ärevördig förening som startades någon gång i början på förra seklet - långt innan Bifrostpedagogiken och motorcykelklubben var uppfunna... Symbolen för sällskapet är en regnbåge vilket har skapat en viss förvirring bland de yngre...

Detta sällskap har en damkör, som också varit med från början - inte de nuvarande körmedlemmarna även om några varit med i 50 år(!)Denna damkör är jag körledare för jut nu.

Om du tittar på mitt inlägg från den 16 december 2008 kan du läsa om vår jubileumsfest på Stadshuset i Norrköping.

Roligt att höra att du sjunger kör - vi har mycket gemensamt! Fantastiskt att så många är med i din kör!

Tipset med kopparna till glöggen ska jag ta till mig.

Ha en bra helg och varm kram från Musikanta

Kristallena sa...

Precis så var det för mig också att jag inte kunde dricka kaffe när jag blev gravid. Stört omöjligt! Nu är en kopp espresso eller helst en kaffe latte det första jag inmundigar varje dag innan frukost.

Marianne sa...

Jaha, jag får väl skämmas, för vi har bara tepåsar här hemma. Men vi har många olika sorter, så om du hälsar på kanske vi har något du tycker om : ) Själv älskar jag Earl Grey med socker och mjölk. Fast jag brukar inte tycka att det är besvärligt med tedrickare, det förstår jag inte. Det är väl nästan självklart att det alltid finns någon i sällskapet som inte dricker kaffe?

Kram och ha en skön helg!

Musikanta sa...

Hej Kristallena och välkommen till min blogg! Det är roligt med nya bloggvänner!

Jag har läst ditt inlägg om kaffet och förstår att du är en riktig kaffemoster.

Jag kan faktiskt dricka kaffe latte med mycket mjölk och socker om det kniper...

Mia sa...

Håller till fullo med om att man betraktas som lite konstig när man inte dricker kaffe, det blir lite bökigt liksom. Men jag struntar i det och fortsätter med mitt te!ha en fortsatt trevlig helg!

Musikanta sa...

Mia:
Jag sitter just och dricker en stor, god kopp Earl Grey-te innan jag ska rusa iväg till Östra Ed (ca 5 mil härifrån) och ha mässa kl. 18. Har haft en tidigare idag och ett dop. Det är verkligen ett omväxlande jobb...

Ingen mässa eller orgel är den andra lik! Och på barndopet var det ett tiotal barn mellan 6 månader och tre år. Helt underbart...

Sen jag fick det senaste barnbarnet - Lillmirren - är jag helt besatt av bebisar, jag som alltid har tyckt att det varit jobbigt med småbarn...

En fortsatt skön helg önskar jag dig och alla dina pojkar!

Västmanländskan sa...

Vilket trevligt kaffeinlägg :)

Musikanta sa...

Västmanländskan:
Hej och välkommen till min blogg. Tack för rar kommentar!