torsdag 23 april 2009

Övergivet

Sista fredagstemat för april har Västmanländskan som upphovskvinna.

När man hör ordet ”övergivet” förknippar man det nog ofta med något negativt. Det finns dock saker som blir positiva med detta ord. Som t.ex. att jag övergav ovanan att röka tio cigarretter om dagen för precis 33 år sedan – lika länge som jag varit gift med MM…

Men för det mesta är det negativa känslor man får, när man hör ordet ”övergivet/n”. En övergiven hustru eller make, ett övergivet barn etc. Övergivna drömmar eller förhoppningar…

Något av det mest övergivna jag vet är Gusums bruk, en gång i tiden traktens stolthet. Numera är industribyggnaderna enligt Wikipedia ”stadda i långt gånget förfall” som man kan se på bilden nedan. Jan Jörnmark har tagit fantastiska bilder från det gamla bruket; även intressant att se de förfallna interiörerna som han fotat.





När jag gick i tredje klassen i folkskolan var jag mäkta stolt över att Gusums bruk var nämnt i geografiboken och räknades till en av Östergötlands viktigare industrier. Man gjorde mässingsattiraljer, blixtlås och knappnålar där, lärde jag mig. Detta var nödvändiga saker i ens tillvaro, det visste jag. Mässingstillverkningen lever fortfarande kvar som hantverk, men i andra lokaler.

Byggnaderna står kvar som mäktiga spöksymboler för en svunnen tid. Sen nedläggningen 1988 har man diskuterat om man ska riva byggnaderna eller ej. Fortfarande har man inte kommit fram till något beslut. Men just igår hade Folkbladet i Norrköping en artikel, som jag tyckte var intressant, om arbetet med saneringen av miljön kring Gusums bruk.


Tvärs över vägen hittade jag en parkeringsplats som verkligen passade ihop med rubriken på fredagstemat…







Nya fredagsbloggare idag: Curieux , Minerva

Jag har åtagit mig att vara värdinna för maj månads Show and Tell eller Fredagstema. Här är mina förslag;
1/5
Valborgsmässoafton/Sista/e april/Första Maj (Valborgsmässoafton infaller ju så lägligt kvällen före fredagstemat, så ta med kameran ut… Tiden för inlägget måste naturligtvis utsträckas även till lördagen denna dag om man vill skriva något om Första Maj också, eller kanske både och).

8/5
Gott och lättlagat på buffébordet (Maj och början av juni är ju den tid när man har examensfester och konfirmationshögtider bl.a. Bra med tips till en buffé med enkla och billiga smårätter, gärna med något recept på någon favoriträtt…)

15/5
Apropå språk (Endast din egen fantasi sätter gränser för detta tema…)

22/5
Förnamn (Det finns som bekant många synpunkter på dessa…)

29/5
Inspiration (Se kommentaren till 15/5)

34 kommentarer:

Curieux sa...

Hej.

Jag har också gått med, så länka gärna med mig också

Fritt ur hjärtat sa...

Oj så övergivet bruket var, och parkeringsplatsen... sådana finns det för många av. Skritningspremien som är på tapeten nu behövs nog av flera skäl;-)

Roliga, spännande och inspirerande tema för maj!

Västmanländskan sa...

Ja det var ett synnerligen övergivet bruk. Så sorgligt det ser ut.
Jag kommer själv från ett brukssamhälle, men där ABB har flyttat in i de gamla brukslokalerna så att de fått nytt liv.

Vilka roliga och spännande teman för maj!

Kram!

Musikanta sa...

Curieux:
Kul att du kommer med! Jag har länkat till dig. Skulle gärna vilja veta något lite om vem du är. Att du pratar franska kan man ju förstå...
Ha en skön helg så småningom!

Fritt ur hjärtat:
Så glad jag blir över att du tyckte att mina teman för maj var OK. :-)

Jag förstår inte heller varför de tog bort skrotningspremien. Det måste ju kosta en hel del för kommunerna att forsla bort gamla bilar som folk har dumpat i naturen.
Ha det gott denna (hos oss åtminstone) underbara och soliga fredag!
Kram/M

Musikanta sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Kristallena sa...

Det blir spännande att följa bloggarna i maj!
Ha en bra helg!
Kram

Musikanta sa...

Västmanländskan:
Ja, man blir faktiskt deprimerad av att se dessa byggnader, som var så ståliga en gång, falla sönder och samman. Jag åker ju ofta förbi dem på väg till Gusums kyrka eller gravkapell.

Som jag sa till Fritt ur hjärtat. Jag blev jätteglad över att du tyckte om mina teman för maj. Jag var faktiskt riktigt nervös innan jag publicerade.

Innan man själv hade ansvaret så tänkte man ju aldrig på att det faktiskt är ganska jobbigt att försöka tänka ut ämnen som skulle kunna intressera de flesta av oss bloggare.

Jag tyckte mycket om dina teman. Det sista fick man anstränga sig lite för att skriva om. Sen var det spännande att träffa på den här tjusiga killen, som skriver böcker om övergivna platser, på bloggen.
Varm kram och en trevlig helg önskar jag dig/M

den 24 april 2009 10:53

Musikanta sa...

Kristallena:
Är du med i fredagstemat? Jag hittar dig inte bland fredagsbloggarna. Säg till i så fall så ska jag länka till dig!
Jag önskar dig också en skön helg!
Kramar/M

Musikanta sa...

Kristallena;
Jag ser att du står med hos Västmanländskan. Jag ska kopiera hennes lista och lägga in i min blogg så småningom. Hinner inte just nu...
Kram/M

Nilla sa...

Vilket bra inlägg du har gjort.
Spännande teman i maj också!
Ha en fin helg.

Mia sa...

Jättebra inlägg med fina bilder. Övergivna bilar och hus är sorgliga eftersom de nästan aldrig återfår sin forna glans. Vilka spänannde teman du valt för nästa månad! Trevlig helg!

Annika sa...

Visst är det så sorligt med gamla övergivna platser, som bruket.
Fin tolkning.
Spännande teman du har valt för maj också! Det ska bli spännande att bita tag i den utmaningen!!
Kram!

Grekland nu sa...

Vi fick visst samma idé, även jag skriver om övergivna fabriksbyggnader (fast du har finare bilder...). Det är nåt tragiskt över nedlagda fabriker, för i spåren av en nedläggning är det ju också många människor som är drabbade. Ser fram emot dina maj-teman!

Musikanta sa...

Nilla, Mia, Annika,Grekland nu:

Tack för era snälla och uppmuntrande kommentarer. Så skönt att ni tror att det kommer att bli bra inlägg med mina teman! Det är ju jättesvårt att veta vad som kan intressera andra bloggare att skriva om...

Själv ser jag fram med spänning emot "Förnamnen" - de är ju en källa till en aldrig sinande diskussion...
En riktigt skön helg önskar jag er alla. Kramar/M

Marianne sa...

Om man sanerade skulle det väl kunna bli jättefina bostäder? Eller varför inte ett kulturens hus? En plats för hantverkare och konstnärer att ha sina lokaler. Det finns ju hur mycket som helst man skulle kunna göra med så fina byggnader.

Musikanta sa...

Marianne:
Jag tror att Gusum ligger lite för långt från allfarvägen för att det skulle kunna bli något sorts centrum för konstnärer etc. Och det är ju fråga om enorma fabriksytor som måste repareras i så fall...

Gusum tillhör även avfolkningsbygderna. Det finns många tomma lägenheter i samhället. Där bor för närvarande många afrikanska unga män, så jag tror tyvärr inte heller det vore någon idé att göra om byggnaderna till bostäder.

Om du går in på länken till killen som skriver böcker om övergivna platser, så kan du ju se hur det ser ut inne i lokalerna.

Där är det inte bara frågan om att fräscha upp utan man måste säkert bygga om helt och hållet. Och det kostar pengar...

Taina sa...

Förfärligt med dessa gamla bruk. Älskar att titta på gamla bilder från gamla tuffande stål-och valsverk! De ger så mycket liv. Sedan blir det bara skal kvar av allt. Sorgligt.
Ser framemot att få skriva på "dina" teman ;)
Ha en fin helg!
Kram från ett SOLigt Connecticut

Musikanta sa...

Taina:
Ska bli kul att se vad du kommer att göra åt "mina" teman - jag tror det blir väldigt varierande inlägg. Det är naturligtvis extra spännande för den som hittat på dem...
Ha en fin helg själv!

Själv ska jag ta med mig kameran till Mogata Marken - det finns alltid roliga saker att fota. Sen ska jag spela på två dop - och det det är också ett sant nöje!
Varm kram/M

Bloggblad sa...

Marianne: Bostäder... hm... om du frågar mig, skulle jag inte bosätta mig där om jag så finge gratis skjuts till "stan" (=Sörping)varje dag. Det är dessutom mycket förorenad mark där i trakten.

Bloggblad sa...

Musikanta: Bra jobbat!

Musikanta sa...

Bloggblad:
Tackar allra ödmjukast. :-D Har du korkat upp champagnen än?

Minerva sa...

Jag kommer också att hoppa på fredagstemat!

Musikanta sa...

Hej Minerva och välkommen till min blogg!
Jag ska strax länka in dig.
Ha en skön helg!

tant lila sa...

Usch, det ser ju ut som ett riktigt spökhus!

Musikanta sa...

Tant Lila:
Javisst gör det! Jag blir alltid lika deprimerad när jag åker förbi. Tänker på alla som jobbade där och som blev arbetslösa 1988...

Ha en skön helg! På mig väntar två dop idag och en gudstjänst i morgon. Och Mogata Marken som jag strax ska bege mig till - inte för att handla utan för att fota!

Emmama sa...

Vad kul att du tar över - vilka fina teman!!! Blev jättekul att se vad vi ska skriva om nästa månad och ser redan fram emot det. Kram!

Eleonora sa...

Det var trevligt att läsa om Gusum. Jag får gratulera till den nya kameran. Fina bilder blir det ju bara skyddet kom väck! Tack för din rara kommentar hos mig. Stor kram

Musikanta sa...

Emmama:
Roligt att du tyckte om mina teman för maj! Det ska bli kul att se hur bloggvännerna kommer att tackla det hela. Säkert mycket olika i alla fall...
Varm kram/M

Musikanta sa...

Eleonora:
Välkommen tillbaka efter bloggpausen! Jag har verkligen saknat dig. Jag bara ÄLSKAR den nya kameran. Den tar jättefina bilder alldeles av sig själv! Bara inte linsskyddet är på, som sagt...
:-)
Många kramar/M

Eleonora sa...

Tack för din långa kommentar. Jag blev så glad att höra att man faktiskt var saknad.

Ja varför det var billigare att åka 1:a klass??? Ingen aning. Något av SJ:s drive antar jag. Jag kollar alltid priserna och jämför 1 och 2 klass och det har visat sig att 1 klass ofta är billigare. Lustigt är det minsta man kan kalla det.

Visst har det gått fort med vårsprickningen! Man ser från ena dagen till den andra hur mycket grönare allting blir och det är en härlig känsla. Nu är även en del tulpaner utslagna, det är dom tidigare sorterna. Jag njuter verkligen av alla vårblommor som poppar upp. Ha det gott söta Ingrid och ta du och festa på en hummer du också - du kanske kan dela en med någon? annars blir det nästan för mycket. Kram på dig

Musikanta sa...

Eleonora:
Kanske ska önska mig en hummer till födelsedagen. Men eftersom Mirren också är vegetarian och Mirrmaken inte är särskilt förtjust i skaldjur får jag nog äta upp den själv. Men man kanske kan köpa en halv...

Eftersom jag just bestämt mig för att gå ner i vikt är det ju bra mat. Bara 2 points för en halv enligt Viktväktarna!
Varm kram/M

Anonym sa...

Jag är lite sen med att kommentera, tittade in som hastigast i fredags men glömde att skriva något. Det är alltid sorgligt med nedlagda fabriker och jag önskar att man kunde ta hand om dem - rusta upp dem och göra till bostäder t.ex. Eller skapa nya företag som kunde sysselsätta folk...
Roliga ämnen för maj-månad! Tack!

Musikanta sa...

Petchie:
Så glad jag blir över att du gillar ämnena för maj. De är ju ganska allmänt hållna, utom det första som det kanske är svårt för er expats att skriva något om. Men ni har väl alltid några minnen från förr...
En skön helg önskar jag dig därborta i Puerto Rico!
Kram/M

Musikanta sa...

Petchie:
Jag såg inte ditt namn i fredagsbloggarlistan så jag la till det.
Kram/M