torsdag 1 oktober 2009

Fredagstema – Show and Tell – Tre saker jag skulle ta med mig till en öde ö

Den ö där jag har blivit dumpad, är en tropisk ö, där dagarna är varma och nätterna lagom ljumma. Man behöver alltså inte ta med sig några kläder, eftersom man är helt ensam på denna ö.

Det växer också kokospalmer där och bananer, vindruvor och många andra frukter, så jag behöver inte bekymra mig för maten heller…

Mitt på ön finns en källa med kallt och klart vatten så jag slipper törsta ihjäl…

Jag funderade först på att ta med mig en stor, rejäl båt, fulltankad både med bensin och proviant och med GPS och autopilot – men det var lite fuskigt, tyckte jag. Då hade det ju också räckt med EN sak…

Alltså:

Det första jag skulle tagit med mig i så fall var MM:s verktygslåda. I den finns ALLT! Knivar, stämjärn, tänger, saxar, skruvmejslar, hylsnycklar (som man säkert kan använda till någonting) små sågar, borrar, en slägga, en jättelik skiftnyckel, ståltråd, hammare, skruvar, muttrar, spikar, lagsaker till cyklar om det skulle flyta iland någon sådan etc.etc. etc.



Jag skulle då snarast förfärdiga ett metspö – det finns mängder med bambu och hampa på min ö, så det vore en enkel match…

Det andra jag skulle ta med mig var en tändsticksask, så jag kunde göra upp eld och steka fisken som jag fick upp. Jag skulle också göra upp en eld högst uppe på den lilla kullen på ön och fixa röksignaler så att någon förbipasserande båt kunde observera att det fanns någon på ön som kanske ville därifrån…


Det tredje jag skulle ta med mig var min tjocka kinesiska nybörjarbok.


Av två skäl: det ena att jag ÄNTLIGEN skulle ta itu med studierna som jag försummat så länge och lära mig detta ädla, men svåra språk.

- God dag, Zhongtao, trevligt att träffas.
- Detsamma, Lao Wang, vart är du på väg
- Jag ska träffa min son, Tang Ping.
- Hälsa honom från mig!
- Det ska jag.
- Adjö.
- Adjö.

Det andra skälet till detta är att sannolikheten att en båt med kinesisktalande besättning skulle komma förbi – om det överhuvudtaget skulle komma förbi någon båt – är ganska stor och då vore det ju kul att kunna prata med dem…

Erica står får oktobers fredagsteman:

Här är övriga fredagsbloggare:
Nilla, Simone, Anna, Desiree, Annika, Anne, Petra , Anna-Saltis, Millan, Anki, Marianne (har uppehåll), Victoria, Lia, Cecilia, Leopardia, Marina, Marie, Strandmamman, Jemaya, MiaD, Ingabritt, Jennie, Erica, Maisoui, Taina, Christel, Sparkling, Moster Mjölgumpa, Emmama, Marskatten, Musikanta, Sara, Under ytan, Lena, Västmanländskan, Norrsken och stjärnfall, Saras land, I am Annika, Birgitta, Curieux, Minerva, Ebba, Lotta, Lullun

23 kommentarer:

Eleonora sa...

Oj vad fiffiga saker du kommer att ta med dig till den öde ö du ska bebo ett tag! Men tändstift - vore inte det bättre än tändstickor?

Det var en kul och roande läsning!!
Kram från mig

Bloggblad sa...

Fast jag tror att du nog skulle fläta ihop en bikini tills den där kinesiska båten kom... :)

Marianne sa...

Hahahaha, så roligt!

Du kan ta bort mig från listan, jag är inte med längre.

Kram!

Saltistjejen sa...

Oj vad du är tidig!!!
Vilka smarta saker du tänkt på. Och kinesiska! DET låter verkligen ambitiöst! Du skulle säkert tycka det vore skoj att prata med M´s moster (som förövrigt komme hit och hälsar på nu på fredag). Hon har varit i kina två gånger och älskar landet och lär sig just nu både spel och språk! :-)
Hon har en blogg om du vill titta lite:
http://olgakatt.blogspot.com/
Får se om jag hinner med fredagstemat imorgon.
kramar!!

Erica Pettersson sa...

Jättebra tolkning av temat :D Det var ett riktigt roligt inlägg att läsa. Jättesmarta saker att ta med :)
Hoppas att du får en bra fredag och en trevlig helg!

Annika sa...

Det låter ju som en riktigt behaglig ö att vara strandsatt på, frågan är om man vill åka därifrån :-)

Nilla sa...

Vad trevlig din ö verkar vara! :-) Ta igen pluggandet var en god tanke. Jätteroligt inlägg, kul att läsa. Ha det så fint.

Taina sa...

Underbart! Tror också att det är stor chans att det kommer en kinesisk besättning än en svensk besättning...

Trevlig helg!

Annika sa...

Haha, bra tolkning på dagens tema...
BRA grejjer du tar med dig! Sitter bara och nickar här...
OCH tänk vilken vacker sång det strömmar från din ö, fär du lär väl gå där och sjunga som Lorelei på sin klippa!
OCh vips blir du räddad!!
Kram och ha en fin helg!

Fritt ur hjärtat sa...

HAHAHA! Vi har packat VÄLDIGT lika:-)

Bloggblad sa...

I dag kom det en farbror och ville boka oss båda till våren i Nrkpg... Inget datum, men han ville ha exakt samma som i torsdags!

Så nu blir det turné... :)

Mia sa...

Vad smart att ta med verktygslådan, där finns ju allt man kan tänkas behöva för att snickra ihop ett litet hus! =) En bra bok är inte heller fel.

Christel sa...

Bra grejer! När du gjort upp en eld kommer jag och hämtar dig med Finlandsfärjan, så kan vi sitta på din verktygslåda och läsa den tjocka boken och bli lite bättre på kinesiska. Jag har en italiensk språkkurs på mp3-spelaren, men kommer inte längre än till "bonjiornio"... ha en bra söndag, kram!

Anonym sa...

Haha mycket bra!

Musikanta sa...

Eleonora:
Du menar kanske en sån där tändare till ljus - för det var väl inte tändstift till bilen, antar jag...
Kram!

Bloggblad:
Lite bananblad här och där hade väl räckt...

Marianne:
Kul att du fick dig ett skratt! Jag har tagit bort dig från MIN lista i alla fall...
Varm kram!

Saltistjejen:
Har gått en termin och läst kinesiska. Kommer fortfarande bara ihåg "goddag" och "adjö" och "tack så mycket". (Det kunde jag innan jag började läsa!)

Jag ska verkligen in och läsa hos din moster. Vi verkar vara besläktade själar...
Många kramar!

Musikanta sa...

Erica:
Om det var så smart att ta med en kinesisk lärobok vet jag inte - men verktygslådan var ett bra alternativ, i synnerhet när jag tittade efter vad som fanns i, haha!

Annika, Life as I see it:
Det hade naturligtvis varit roligare med lite sällskap - men det kanske finns någon liten apa som jag kunde tämja och ha som kompis. I så fall kan jag ju stanna där ett litet tag i alla fall...

Nilla:
Tack för den rara kommentaren och ha det gott själv!

Taina:
Ja, eftersom var fjärde människa på jorden är kines - har jag för mig - så är det väl ganska sannolikt. Dessutom är det bra att kunna språket om man ska pruta...
God fortsättning på söndagen!

Musikanta sa...

Marianne:
Jag har försökt att redigera inlägget och där är du borttagen. Sen när jag trycker på "Visa blogg" är du där igen. Får ta bort dig innan jag publicerar nästa inlägg.
Kram!

Musikanta sa...

Annika:
Ja, det vore ju en bra idé - att träna upp sångrösten. Och hålla små framföranden för att öva sig att hålla tall, haha! Där uppe på klippan, menar jag.
Många kramar!

Fritt ur hjärtat:
Jag funderade också först på att ta med mig Bibeln, eftersom jag har läst den så dåligt - men då blev inlägget lite väl allvarligt, och det kanske inte var meningen.
Du skojade ju till det i alla fall...
Men kniv och tändstickor - det har vi gemensamt ...

Bloggblad:
Tänk vad många fina muddar jag kommer att få...

Musikanta sa...

Mia:
Du anar inte vad det finns i MM:s vertygslåda. Jag hade all möda i världen att lyfta den. Fick sätta den på en matta och dra den när jag skulle ställa tillbaka den...

Christel:
Så bra att du kommer och håller mig sällskap! Det är ju roligare om man har någon som man kan konversera med när man ska lära sig språk! Jag läste också italienska i ett år (studiecirkel) och kom ungefär lika långt som du...

Jag har ledigt nu efter mässan i förmiddags, så nu ska jag koppla av med "The great Gatsby" som den snälla MM har spelat in och klippt bort reklaminslagen på...
Varm kram!

Maisoui:
Alltid roligt när någon uppskattar vad man skriver och talar om det!
Ha det gott!

Norrsken och stjärnfall sa...

SÅ smart med en hel verktygslåda! Vi har nog hamnat på liknande ö men min ö saknar spindlar, ormar och ödlor för det är inte kul att dela boende med dem... :-)
Ha det bra

Musikanta sa...

Norrsken och stjärnfall:
Spindlar och ormar finns heller inte på min ö, möjligen en och annan liten ödla...

Jag tror förresten att det fanns en ficklampa i MM:s verktygslåda också. Utmärkt att skicka SOS med på natten uppe på min klippa...
Ha det gott själv!

Anna, Fair and True sa...

Smart med en HEL verktygslåda! Och smart med kinesiskan, både för att det nog tar ett tag att lära sig och för att jag håller med om sannolikheten att det är kineser som plockar upp dig är ganska hög med tanke på hur många de är!

Musikanta sa...

Anna, fair and True:
Verktygslådan är faktiskt EN sak om man är lite generös...
Jag tänkte att man kanske skulle lära sig kinesiska om man inte hade någonting annat att läsa...
Har börjat så många gånger med att försöka repetera nybörjarboken, men lagt av ganska snart...
Ha en bra dag!