tisdag 7 december 2010

En tant


Bilden från Gunilla Dahlgrens "Ingen ålder för en domkyrka". (Bilderna går att klicka större om man har svårt att läsa vad det står.)

Ett förslag på vår nygamla damkör var Kantanterna. Tyvärr var det redan upptaget av en damkör i Stockholmstrakten. Lika bra var det, för nu vet jag precis vad som menas med en tant och till dessa varelser räknas INTE jag eller Mina Damer i min kör!

Anledningen till att jag först nu fått reda på vad det egentligen innebär att vara en tant är att MM fick ordet som lösning på en fråga i sitt korsord. Vi var därför tvungna att slå upp ordet för att se om det möjligen hade någon annan betydelse än det vi kände till. Frågan i korsordet stämde inte alls med svaret tyckte vi.

Det fanns ingen annan betydelse än den gängse, så MM måste ha löst fel någonstans. Men nu vet vi i alla fall vad en tant är. Så här förklaras företeelsen i Norstedts Svenska Ordbok:

Det påminner mig om när Mirren som sextonåring jobbade på EU-fakta i Linköping på kvällarna med att telemarketinga om fördelarna med att vara med i EU. En gång frågade jag henne vem som var chef där.
- Jo, det är en tant, sa hon.
- Hur gammal är hon då? frågade jag.
- Hon är väl ungefär tjugofem år, sa Mirren.

Allting är relativt som bekant. Nu tar jag bloggpaus på några dagar för att hälsa på Mirrfamiljen uppe i Mälarhöjden. Och även träffa bloggvännen Eleonora, om inget oförutsett inträffar. Det ser jag fram emot!
Även denna bild är skapad av Gunilla Dahlgren

14 kommentarer:

em sa...

Minns när jag var 13 år och en liten parvel frågade "vet tant vad klockan är?" Jag visste inte om jag skulle bli smickrad eller förolämpad.
Ha' det riktigt trevligt i Mälarhöjden!
Tant Margaretha

Musikanta sa...

Margaretha:
Haha! Glömmer aldrig när jag var i Prag och MM vikarierade på ambassaden där och en av de anställda trettioåringarna NEG för mig som då var nyss fyllda femtio...
Kram från tant Ingrid

Äventyret framtiden sa...

Ha det riktigt bra!
önskar
tant Karin!:D

em sa...

Kan inte minnas när jag såg någon niga senast - och att göra det som vuxen (30 är väl relativt vuxet) för en något äldre person verkar en aning överdrivet.
Margaretha
som slutade niga när hon var 12 år

Marianne sa...

Äsch, det finns goa tanter, prilliga tanter, sura tanter, snälla tanter, arga tanter, gamla tanter, mossiga tanter, allvarliga tanter, kulturtanter, sextanter : ) och hur många andra tanter som helst, så jag tycker att vi ska ge tanten en renässans och uppgradera henne till någonting positivt.

Ha det så roligt i Stockholm!
Kram!

Musikanta sa...

Karin:
Haha!

Margaretha:
Då kände jag mig riktigt gammal! Men det var en lokalanställd och kanske hon bara visade sig artig mot MM:s fru. Jag tröstade mig med det då, minns jag.

Marianne:
Du är rolig du! Håller helt med dig. Och Gunilla Dahlgrens tanter är allt det där du räknar upp. Det finns både de som dricker vin, dansar tryckare och åker motorcykel - några av de bilderna ska jag lägg in någon annan gång som illustration till din kommentar!
Kramar!

olgakatt sa...

Allting är relativt!Även tantfaktorn. Tänker på hur barn ser saker ur sitt perspektiv. Vuxna som ser en kattmamma med ungar tänker ju så, "kattmamma med ungar". En dansk kompis barn sa istället "den sorte, den stripede og deres mor".

Musikanta sa...

Olgakatt:
Det är väl ofta så, att vi människor ser saker ur totalt olika synvinklar ibland! Det här tyckte jag var ett roligt exempel med katterna!

Miss Gillette sa...

marianne: Jag håller med dig! -- I vanliga fall är jag inte särskilt svag för betydelseglidningar, men "tant" är i sin lexikaliska betydelse så tarvligt att man gott kan kapa det och ge det en trevligare betydelse. Och visst har tanten fått upprättelse? "Den svenska tanten" talas det om med stor ömhet. Och själv har jag kallat mig för tant sen jag skaffade min första handväska i 23-årsåldern. Jag använder verkligen ordet på ett sätt som väl retar gallfeber på språkpuritaner (barnen, 4 och 7, blir ofta tanter de med). Men som du visar är det ju bättre att bilda en ordsammansättning om man pratar om en tant som har negativa egenskaper av ena eller andra slaget.

margaretha: Det händer att jag får nigreflexer så att jag i alla fall knixar lite för vissa personer. Mestadels är det vördnadsvärda äldre som ger mig den impulsen. Det händer inte ofta -- vart femte år eller så kanske -- och jag tillhör ingen nigande generation (jag är 43) men tydligen är gestens innebörd hårdkodad i mig i alla fall. Kanske läste jagför många föråldrade flickböcker som liten ... :-)

Musikanta sa...

Miss Gillette:
Jag älskar när det blir diskussion mellan mina kommentatorer!

Jag blev bara så förvånad när jag läste den lexikaliska betydelsen, har aldrig tänkt på tanten som något så negativt. Min mamma kallade alltid min farmor för "tant" så ordet har aldrig haft den nedsättande betydelse som jag läste i Norsteds och reagerade för.

Mamma sa aldrig förnamn heller utan bara tant och farbror. Man duade ju inte varandra när jag växte upp. Jag började inte säga du till mina föräldrar förrän jag gifte mig och min yngsta bror sa aldrig du till dem någonsin...

Jag niger ibland för krucifixet när jag har tagit nattvarden mest för att alla andra gamla tanter (!) gör det. Men det känns jättelarvigt...

Musikanta sa...

Miss Gillette:
Som väl är har Google en förklaring på "tant" som inte är full av nedvärderingar. Bara inom en liten parentes...

em sa...

Jag ser nog tant som ett neutralt ord, som jag kan lägga in olika betydelser i. Det händer att jag använder det negativt, som tantig. Men jag använder det också om äldre kvinnliga släktingar.
Har nog ett halvfärdigt inlägg om tanter någonstans, får väl rota fram det.
Margaretha
som är präglad av flickböcker från 1800-talet

Bloggblad sa...

Här anser jag att det är av avgörande betydelse vilken polis man blir tagen av.

Musikanta sa...

Bloggblad:
Hahahaha... Det påminner mig om finnen som inte riktigt hade kläm på de svenska prepositionerna utan förklarade att "han hade blivit tagen i sängen..."