torsdag 4 augusti 2011

Ny blogg

Jag har just lagt upp en ny blogg - bantamedmusikanta - som bara ska handla om vikten och problemen för många av oss att hålla den. Fotot nedan är just nu incitamentet för mig till att börja banta, men det finns naturligtvis andra orsaker också.

Jag hoppas få igång en diskussion om betydelsen (eller om det kanske inte har någon betydelse alls) av övervikt eller få lite tips och stöd när det gäller försöka gå ner i vikt. Jag välkomnar alla synpunkter, även från Mirren som jag vet bara vidhåller att problemet är kosmetiskt...


Fotot från grönsaksmarknaden i Marseille i slutet av maj 2011 som gjorde att jag bestämde mig för att börja ett nytt liv för 275:e gången...

15 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Lycka till Musikanta!:D
Jag säger som Mirren, det är bara kosmetiskt! Du är päronformad och det är inte farligt, värre är att vara ett äppel.

hälsar Karin

Musikanta sa...

Karin:
Päronformad är ett milt uttryck. Tänk om man ändå vore det! Jag ser mer ut som en lagårdsdörr bakifrån...
Kram!

olgakatt sa...

Det finns bara ett sätt att gå ned i vikt: Att utgifterna är större än inkomsterna. Det är jättebra med träning och motion men det går åt mycket mindre kalorier än man tror. Således är det bäst att minska inkomsterna. Mitt tips är att räkna kalorierna, VARENDA EN, som passerar ens läppar. På det viset gjorde jag av med drygt 15 överflödiga kilon för ca 6 år sedan.

Musikanta sa...

Olgakatt:
Ingen kan tro att du vägde 15 kg mer en gång i tiden när man ser de tjusiga fotona på dig när du mannekängar.

Du har precis rätt! Det är bra att motionera, men man går inte ner i vikt av det. (Om man inte är tävlingscyklist eller dito. Pernilla W. är ju ett bra exempel på att man inte blir trådsmal av att motionera...)

Jag VET att man ska räkna varenda kalori eller point, som i mitt fall, men det är ju det som är svårt...

✿Ewa sa...

Lycka till!!! Jag vet att det är svårt framförallt innan man ser resultat.En av mina döttrar har gått ner 18 kg genom viktväktarna, bra kost och långa promenader var hennes steg ett. Hon skriver blogg åt viktväktarna sen ca 1 år tillbaka. Vill du titta in på hennes sida så kan du göra det här
http://community.viktvaktarna.se/Blogs/UserBlog.aspx?blogid=1000003

Återigen Lycka till!

Ailas sa...

Hej! Vi får försöka komma ihåg att vissa bilder faktiskt ser värre ut än verkligheten! Så tror jag att det var med din bild här... :)
Det finns väl fler som inte skulle må dåligt av att lätta några kilon, men jag håller ändå lite med Mirren: Oftast handlar det enbart om kosmetika och vi som är lite äldre ska nog inte se ut som benrangel. Då blir vi mycket rynkigare och surare.
Kram!

Bloggblad sa...

Äsch, så där ser du inte ut - men du har hamnat längst ut i vidvinkeln och då blir man dubbelt så bred. Tänkte på det igår när jag såg dig, att du är så slank och fin.

Min kompis Bibi kommenterade när hon hade hälsat att du såg så ung ut, "men det gör man ju om man har snyggt hår och smal kropp"... och det hade ingen bett henne säga.

Det räcker helt och hållet med att du lever sunt!

(Säger hon som drar på några fler kilon)

Musikanta sa...

Ailas:
Du har alldeles rätt att man inte ska banta för mycket när man är äldre. Jag vet att med att kilona försvinner kommer det nya rynkor. Men det är jobbigt när man har svårt att ta på sig skorna för att magen är i vägen t.ex.
Du säger precis samma sak som Mirren alltid framhåller!
Kram tillbaka!

Musikanta sa...

Bloggblad:
Jag undrar om fotot är så fel egentligen - tycker att jag ser ut så bakifrån när jag provar kläder i provhytten...

Jag ser mig verkligen inte som smal, hon kanske är lite närsynt, Bibi? Jag försöker leva sunt, men problemet är att jag tycker kakor är mycket godare än tomater...

Bloggblad sa...

Det är nog mest i dina egna ögon - i mina ser du väldigt normal ut. Och jag vidhåller att fotot är fel. Hade han hållit kameran på andra ledden hade det varit stor skillnad.

Jag håller mest igång och igen för att orka och för att inte stelna till och bli så tung att jag inte kan gå eller resa mig om jag ramlar. Utseendet är det redan kört med.

Bloggblad sa...

Jag skrev en kommentar i den nya bloggen, men det gick inte in. Jag fick ideligen logga in på nytt - och halkade tydligen ur.

Västmanländskan sa...

Fyndigt namn på bloggen :)

Musikanta sa...

Bloggblad:
Jag avundas dig din energi när det gäller att promenera och motionera - jag var mycket bättre på det när jag bodde i Söderköping. Här är så tråkiga vägar (samma jämt) att promenera och cykla är nästan otänkbart på den smala landsvägen.

Men vadå - det är väl inget fel på ditt utseende - tvärtom. Jag tycker du får många bevis på det av dina bloggare.

När det gäller kommentarerna på nya bloggen kan inte heller jag svara på kommentarerna. Har skrivit till Olgakatt och undrat hur hon bar sig åt för att kommentera...

Musikanta sa...

Västmanländskan:
:-)!
Kram!

Marianne sa...

Lycka till! Men om jag kan sluta röka kan nog du gå ner i vikt. Jag tror inte att jag läser den bloggen, för själv har jag liksom inte det problemet. Inte ens nu när jag inte längre röker! Fortfarande 1,5 kg UNDER min normala vikt. : (

Testa att jobba som sjutton i trädgården, det ger många utgifter : D

KRamar!