onsdag 24 augusti 2011

Prästens lilla kråka på Kråkholmen


Kråkholmen i Motala Ström. (Bilderna går att klicka större.)

Kråkholmen är en oas i Motala Ström, öppen numera för allmänheten. Vet inte om pappersarbetarna på Holmens bruk använde den lilla holmen för att inta sin medhavda lunch – vore intressant om någon kunde upplysa mig om det.

Idag finns där en uteservering i anslutning till De Geerhallen Konsert & Kongress, där man kan äta eller dricka kaffe under sommaren. Varje år uppför man också en revy, som i år heter Prästens lilla kråka. I år firades dessutom Kråkholmsrevyn tioårsjubileum. MM och jag var där på tisdagskvällen tillsammans med övriga medlemmar i Dagsbergs Dragspelsgäng för att avnjuta säsongens absolut sista föreställning.


Marie och Leif på väg till Kråkholmen med delar av Industrilandskapet i Norrköping i bakgrunden.

För mig som är uppvuxen i Norrköping räcker det med att några av showartisterna bara visar sig och talar min hemstads vilda tungomål för att mascaran ska rinna. Den som tittar på TV4 kände säkert igen Carina Perencranz som utgör reklamen i Com Hem. Hon var helt obetalbart rolig som stå-uppkomiker i några nummer. Fattar bara inte hur man kan stå och säga gravallvarliga repliker när publiken ligger dubbel av skratt.


Hela showensemblen in öppningsnumret. Bilden från nätet.

Jag blev också imponerad av Pontus Helanders bravurnummer – en travestering av Jussis Till Havs. Ackompanjerade honom på ett bröllop för ett antal år sen, men kom inte ihåg att han sjöng så bra. Förresten var alla tre killarna, som var med fullfjädrade varietéartister som både sjöng, dansade och agerade. Jag blev speciellt svag för Johan Klarbrant, en fenomenal dansare, som bl.a. sjöng Smile, en av mina favoriter. Han gjorde också ett bejublat nummer tillsammans med Carina i Svansjön.


Johan Klarbrant och Carina Perencranz i Svansjön. "Dödslyftet" slutade naturligtvis i en hög på golvet.


Här är Carina som Anonym Nykterist, som berättar hur svårt det är för de bägge medlemmarna i föreningen att anpassa sig till samhället.

MM:s favorit, Lotta Källström, en annan känd lokalartist svarade för den kvinnliga skönheten i revyn och sjöng och agerade utmärkt även hon. Sammantaget var det en mycket rolig och trevlig kväll och vädret var det bästa tänkbara så här års.


Lotta som statisten Gun.


Lotta som Dolly Parton flankerad av Carina och Johan.

Här är en intervju med Lotta Källström och Denny Lekström, som kan vara kul att titta på om man inte har något annat för sig...

4 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Det finns inte någonting så befriande som när man skrattar hejdlöst åt roligheter man förstår sig på. Och det hör mycket samman med dialekt och kulturella igenkänningstecken.

Jag har inte skrattat så gott på länge och riktigt längtar efter det.

Karinkram!

Liselotte sa...

Jag tycker så mycket om din blogg! Tack!
Liselotte <3

Musikanta sa...

Karin:
Att hör norrköpingska så överdrivet som här är vansinnigt roligt bara det - vet inte om du hört hur det låter, men det är INTE vackert i alla fall...

Det är ju mycket som drivs med på det lokala planet och det kan ju ofta vara roligare än det man hör på riksdito.
Kramar tillbaka!

Musikanta sa...

Liselotte:
Jag blir riktigt rörd av dina vänliga ord! Det gör ju att man får inspiration att skriva mer...

Jag har försökt hitta till din blogg men får bara upp en blank sida med kommentarer från 8 augusti.
Kram från Ingrid