torsdag 30 augusti 2012

Utrensning

Jag blev inspirerad av Mirrens inlägg Ny garderob för att konstatera att någon sådan behöver jag inte! Funderar på att sälla mig till de personer som har bestämt sig för att leva ett år utan att handla något onödigt.

För onödigt måste väl allt i kläd/väsk/skoväg med tanke på allt jag fått ihop idag som jag ska åka in till Söderköping med. Där finns nämligen ett ställe som heter Återvinningen där allt som inte säljs i butiken går med lastbilar till vänorten Talsi i Lettland.


Hela flyttkartongen är full med "För små kläder" som jag sparat de senaste åren. (Bilderna går att klicka större.)

Jag skäms när jag ser allting som jag köpt utan att egentligen behöva det. Mycket har varit reafynd förstås och inköpt bara för att jag har kunnat…

En hel flyttkartong är full med kläder som jag växt ur, men sparat utifall att jag skulle gå ner 10 kg. Nu har jag lyssnat på Mirren som sagt att OM jag någonsin går ner så mycket vill jag nog gärna köpa nya, fräscha kläder. Tyvärr finns det nästan lika mycket kvar som borde gås igenom – men det här får räcka för en tid åtminstone.
Skorna är ett kapitel för sig. Det var nu många år sen jag köpte skor som var snygga, men inte bekväma. Eftersom jag inte använde dem särskilt ofta blev de kvar – svåra att slänga tyckte jag. Alla dessa skor har också åkt ner i en plastkasse, liksom alla piratkopior av Gucciväskor som jag köpt i Kina och nästan aldrig använt. Inte är det roligt att gå omkring i en Gucciväska med plasthandtag…


16 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Det är en befriande känsla när man väl har talat förstånd med sig själv och plockat ut det som bara ligger där. Jag har också kläder som jag kanske kan ha igen om jag går ner i vikt:). Får nog höra på Mirren jag också och inser att om och när det sker så vill jag ha nya kläder. Fram med säckarna här också. Litet pö om pö och Emmaus tar villigt emot

kramar!

em sa...

Är det tråkigare att gå omkring med en Gucciväska med plasthandtag, än vad det är att nyttja andra väskor med plasthandtag?
Margaretha som
nog får erkänna
att hon inte
vet vad en
Gucciväska är

Annika sa...

Det är skönt att rensa ur, och rensa bort.
Håller med!
Jag skänker bort rätt mkt jag också, och det är känns bra.
Håller helt med dig om fake-Gucci och andra piratkopior. Bort!!
Kram!!

Musikanta sa...

Pettaskarin:
Det är rätt kul, bara man har börjat så - iväg med det. Vet man också att det kan komma till användning är det så mycket lättare. Det sista plagg jag slängde ner var en ganska nykemad duffel som jag VET att jag inte kommer att använda i år i alla fall eftersom jag köpte en ny vinterjacka/kappa förra året som jag älskar.
Kramar!

Musikanta sa...

Margaretha:
Kulatt ha dig här på bloggen igen! Gucci är ett italienskt märke som bl.a. tillhandahåller väskor som kostar omkring 10 000 kr (och uppåt) styck. Sådana som våra prinsessor köper ibland när de är ute och shoppar. Det är den typiska loggan som syns på spännet och övrigt på väskan.

Riktiga Gucciväskor har naturligtvis handtag och övriga detaljer av läder. En conaisseur märker meddetssamma om inte väskan är äkta. De flesta av mina väskor har f.ö. inte bara handtagen av plast utan är även av plast raktigenom...
Ingrid, som dock måste erkänna att hon är svag för handväskor i läder.

Musikanta sa...

Annika:
Det märks inte mycket av i hemmet eller för den skull också i garderoberna att jag har gjort mig av med så mycket kläder och annat idag. Tyvärr. Det är lättare att ge bort/slänga kläder än böcker. Men det måste jag också ta itu med en vacker dag.

Det var svårt att låta bli att handla "Gucciväskor" när de kostade 150 kr. Jag tycker fortfarande den på bilden är söt...
Kramar!

Karin sa...

"...utifall att jag skulle gå ner 10 kg." Ack, varför ser de orden så märkligt välbekanta ut?

Marianne sa...

Du har varit duktig! Håller med om det där med plasthandtag. Just Gucci kan jag inte, men man ser ju direkt att det är en kopia när det är plast på sådana väskor. I Istanbul kryllade det av Vuitton-kopior, men det lös om dem att de var kopior eftersom lädret (om det var någorlunda finare kopior) var för vitt. Jag vet egentligen bara en affär där som hade bra kopior av olika väskor : ) Men säg inget till nån. : D

Kram!

Västmanländskan sa...

Det kan vara så befriande att rensa ut. Toppen att du har hittat en så bra hjälporganisation så att dina saker kommer till nytta. Det är ju alltid det där dåliga samvetet man har över att göra sig av med saker som det inte är något fel på.

En som också är väldigt förtjust i handväskor ...

Musikanta sa...

Karin E:
Vet inte om jag har lust att gå ner så mycket - då kommer rynkorna i stället. Jag går nämligen aldrig ner på ställen där jag helst vill att kilona ska trilla. Det är mest för hälsans skull i så fall och inte för klädernas...
Ingrid

Musikanta sa...

Marianne:
Det är ju fånigt överhuvudtaget att samla på sig väskor som man inte använder även om de inte är utslitna. Jag har just nu samma väska jämt eftersom den röda färgen passar nästan till allt och den är perfekt stor för mina behov. Jag har också en svart om det skulle behövas.

Kram från Ingrid som aldrig mer ska köpa piratkopior av väskor.

Musikanta sa...

Västmanländskan:
Det tråkiga är bara att det märks så lite att man har gjort sig av med så mycket. Jag tycker det är lika fullt i garderoberna som förut. Nej här ska det skärpas till och inte köpas någonting nytt på länge!
Lycka till med nya jobbet också!
Kram från Ingrid

englundskan sa...

Det där med att gå ner i vikt, det går inte, men garderoben är full med en storlek för liten ifall att... Ack om det hände. Men det får gå på nästa klädbytarparty, det är kul tillställningar.

Musikanta sa...

Englundskan:
Jag har slutligen förlikat mig med att jag nog kommer att behålla mina kilon inom överskådlig tid. MM bryr sig inte och det är ju huvudsaken! Några mer kläder behöver jag egentligen ALDRIG så det var därför de här som jag vuxit ur gick till återvinningen. Jag saknar dem inte.
Klädbytardagar verkar bra och spännande!

Eleonora sa...

Du har all min beundran för det idoga arbete du utfört när du rensat i din garderob. Mirren har ju också rätt - skulle du gå ner de 10 kilona, så vill du festa med att köpa nytt - inte ta på något gammalt antikt. Bra även att du rensat ut kopior av märkesväskor. Är det något som verkligen syns så är det just när man kopierat väskor!

Idag gör jag samma sak - garderoberna och hela övriga sovrummet skall få en omgång. Skönt att det inte regnar, för då kan jag svepa av fönstren också. Sedan kan jag glad och nöjd koppla av. Garderoberna är ju det som tar mest tid, men jag började i går em, så inte så mycket återstår nu.

Ha det gott min sköna - hoppas du har tid "till övers" vid nästa Sthllm-besök så att vi kan träffas. Kramisar!!

Musikanta sa...

Eleonora:
Jag räknar med att få träffa dig nästa gång jag kommer upp - kanske vecka 38 om du är hemma då. Nästa vecka ska jag återigen på röntgen (de håller koll på mig) så den blir för kort.
Håller med dig om att det är helt underbart att ha fått garderoberna i ordning - har haft ständigt dåligt samvete för dem en tid.
Kramar från Ingrid