torsdag 12 november 2015

1196 Lunchträff med Sankt Ragnhildskören

Har just kommit hem från en trevlig lunchträff i Drothems församlingshem i Söderköping där Sankt Ragnhildskören stod för underhållningen. Vi sjöng vårt höstprogram som bland annat innehåller så fina sånger som Höstvisan av Tove Jansson och Minns i november. Vi varvade programmet med ett par allsånger, Sjung och le och Man ska leva för varandra. 


En glad kör vid repetitionen före. (Bilderna kan klickas större.)

Sträck ut din hand av Lasse Berghagen passade också bra att sjunga i dessa orostider. Här kommer ett videoklipp på den. Tyvärr hade jag ingen som filmade oss idag - synd eftersom kören lät väldigt bra i lokalen med sin fina akustik. Han är suverän, Lasse Berghagen!




Redan en halvtimme innan det var dags för lunchen klockan 12 var lokalen nästan full med lunchgäster. Här på "landet" kommer alltid folk i god tid - vid SPF- träffarna är det ofta en timme tidigare som gäller. Man vill ju försäkra sig om en bra plats.


Drothems församlingshem är ljus och trevlig och försedd med en flygel, som jag hade äran att inviga med Sommarsång av Peterson-Berger för ett antal år sen. 


Här sitter kören och väntar på att lunchen ska serveras. 

Lunchen bestod av ostgratinerad falukorv i någon god och kryddstark tomatsås. För mig som aldrig köper falukorv eftersom jag i så fall får äta upp den själv - Kent är ju vegetarian - var det en festmåltid. Jag tycker inte korven blir god om man fryser in den och man kan ju aldrig köpa den i små bitar. Potatismos till korven och en god kaka efteråt till kaffet.


Här är tjejerna som lagade den goda maten och som fixade att allt löpte smidigt vid lunchen och som tog hand om disken efteråt. Kan tilläggas att diskmaskinen var trasig! Från vänster Susanne, Naemi och Britt-Marie.

16 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Det är bara att konstatera att ni alltid tycks ha roligt på era möten. Härligt! Musik ska byggas utav glädje hör ihop med dig!

Kram

Ditte sa...

ännu en fin och trevlig dag med mycket musik. Och alla mina favoriter också! Jag har ett särskilt förhållande just till Höstvisan och för mig är dte inte bara en visa om hösten utan om livet i sig.
Lasse Berghagen tycker jag så mycket om, både musik och texter och det hade varit roligt att få höra körens version av "Sträck Ut Din Hand".
Kram och tack för musikstunden, om än på avstånd.

Klimakteriehäxan sa...

"Höstvisa" och "Minns i november" är två klara favoriter så här års!

Krönikören sa...

Falukorv som fest, inte illa!

Undrar om det där med att vara tidig bara gäller på landet. Jag tänker att om man har mycket tid, som många pensionärer har, är det lätt att komma i förtid. Och så för att få bästa platsen förstås :)

God morgon!

Veiken sa...

Jag skriver verkligen under på att Lasse Berghagen är helt fantastisk. Han har gjort mycket bra, men jag undrar om inte Sträck ut din hand är min favorit!
Så trevligt du har med all musik runt omkring dig! Kramar

Musikanta sa...

PettasKarin:
Jag tycker att kören är just exempel på den låten! Tiden bara rinner iväg när vi träffas och det är ju ett tecken på att vi har roligt, både kören och jag.
Kram tillbaka

Musikanta sa...

Ditte:
Jag blev så glad när jag upptäckte Lars Berghagens video på youtube. Hade jag lyssnat på den tidigare hade jag nog hottat upp den lite. Men det får bli till nästa gång.
Roligt att du gillade inlägget.
Kramar tillbaka

Musikanta sa...

Aina:
Bara så synd att vi inte kan sjunga dem längre. Nu är det bara julsånger som gäller...
Ingrid

Musikanta sa...

Lotta:
Får man det aldrig hemma så blir det en fest, även med falukorv. Och det är ju inte precis det som serveras när man någon gång är ute på restaurang. Den här rätten var ju ovanligt god och vällagad också.
Det är inte bara pensionärer som är tidiga här på landet. När vi beställer en båt första gången ut till skärgården på våren är det en kvart tidigare än överenskommet klockslag som gäller.
God morgon själv förresten om man nu kan säga så när klockan är över halv elva på förmiddagen?
Ingrid

Musikanta sa...

Veiken:
Den här melodin sjunger han på ett fantastiskt sätt och så är han ju så uppbackad av publiken också. Den slår verkligen an en sträng i dessa tider!
Mer musik blir det nästa vecka när jag dels ska på en konsert på Riddarhuset igen och dels ska gå och se den skandalomsusade La Traviata. Den främsta anledningen till det är att Caspars oboefröken är ensam oboist i orkestern :-).
Kram tillbaka från Ingrid

Annika sa...

Vad trevligt, Ingrid.
Säger som Karin, ni har verkar alltid ha så roligt på era sammankomster.
Kram och trevlig helg!!

Bloggblad sa...

Fina bilder! Ni sjöng så fint i Skönberga kyrka i söndags. Jag saknar förstås stämsång, du har ju flera duktiga körsångare med, nog skulle de fixa det?

Musikanta sa...

Annika:
Ja, vi har aldrig långtråkigt!
Kram från Ingrid

Musikanta sa...

Bloggblad:
Orkar inte hålla på och öva stämmor. Det räcker med överstämma ibland. Och eftersom jag alltid ackompanjerar så hörs inte stämmorna heller särskilt väl. Fördelen är också att vi har massor av sånger att välja på.

Marie i Skrifvarstugan sa...

Det ser trevligt ut på mötena och med härlig samvaro. Lasse Berghagen är en skön artist.
Önskar dig en fin helg !

Musikanta sa...

marie:
Såg inte din kommentar förrän nu. Den här visan av LB tycker jag väldigt mycket om. Önskar dig en skön fortsättning på veckan.
Kram