tisdag 5 mars 2019

1652 Gems Weekly Photo Challenge vecka 10 2019 - BRONS

Det är SannaGems Weekly Photo Challenge som hittar på ett ord varje vecka för oss att skriva om och visa en eller flera bilder på som illustration. Vecka 10 2019 är ordet BRONS.  Fler som antagit utmaningen hittar man på hemsidan.

Prylar av mässing har jag många men bronsföremål hör väl mest hemma på museerna eller i parkerna. Jag äger i alla fall inte något som är av brons. Mässing är ju inte samma sak även om det ser nästan likadant ut. 

Men man tager vad man haver. Så här kommer en bild på min underlagskräm från Max Factor. Det står tydligt bronze både på lilla flaskan och tuben, precis som ett av de ord Sanna har skrivit på sitt hjärta. Sjalen som jag ställt respektive lagt dem på är en pashminasjal - ett minne från en resa till Kina.




Bilden går att klicka större. 

37 kommentarer:

"LillaSyster" sa...

Exakt man tager vad man haver och se så bra det blev! Skönt med en värmande sjal idag när vinter kom tillbaka.

Musikanta sa...

LillaSyster:
Tack för rar kommentar! Ja, sjalen är jättebred och jag har haft väldigt god användning för den eftersom den inte tar mycket plats.
Ingrid

Geddfish ♥ sa...

Jag har heller inget föremål i brons här hemma. Men man kan fixa till det.
Jättefin tolkning av temat hos dig! Kram!

Ingrid sa...

Vi trodde att vi hade en liten staty som var av brons och hade med den när Antikrundan var i Visby häromåret, men det visade sig att den inte var av bra kvalité, och i stort sett värdelös.
Kram

Musikanta sa...

Gerd:
Tack Gerd! :-)
Kram tillbaka från Ingrid

Musikanta sa...

Ingrid:
Jag såg dig inte på TV :-). Saker och ting som man tror har ett relativt högt värde visar sig ofta inte ha det. Min erfarenhet. Men det är ju bra att få reda på det. Gillar man en sak så har ju värdet inte så stor betydelse.
Kram tillbaka från Ingrid

Violen sa...

Det är inte utan att mitt bleka vinterface skulle behöva lite bronze nu när vårsolen tittar fram! Bra tolkning av bronstemat!
Ha det gott!

Vilt og vakkert sa...

Heisann, kom til å tenke på at kanskje mine pagoder er lagd av messing, skitt au! Jeg lar dem stå.....
Kom på at jeg også har en type ansiktspudder som har bronsefarve, får aldri brukt det opp! Takk for oppklaringen ;:OD)

Musikanta sa...

Violen:
Jag brukar blanda upp den med en lite ljusare nyans, då blir det lagom. Har bara på när jag ska gå ut och träffa folk. De kan ju få för sig att jag är sjuk annars...
Ingrid

Musikanta sa...

Vilt og vakkert:
Vad gör det i så fall? De är ju jättefina som ljusstakar. Samma färg som brons i alla fall.
Ingrid

Klimakteriehäxan sa...

Ha! Genial lösning!!!

Stare Ström sa...

Ingen tvekan om att det är brons det handlar om! Fyndigt!

Musikanta sa...

Aina:
Ja, vad gör man när man bor på landet och inte har några bronsstatyer att gå ut och fota?
Ingrid

Musikanta sa...

Stare Ström:
Tack. Sen om färgen påminner om brons vill jag vara osagt. Lite gult i den är det i alla fall.
Ingrid

Anki sa...

Så smart lösning på temat Ingrid! En ljuvlig sjal i vacker färg som underlag och det blev såå fint tillsammans!
Kram

Musikanta sa...

Anki:
Tack Anki för din rara kommentar! Den värmer likaväl som sjalen :-).
Kram från Ingrid

amo sin blogg sa...

Bra tolkning.
Figurer i bronse har ikkje eg heller.

Musikanta sa...

Anne-Mari:
Tack!
Ingrid

BP sa...

Man tager vad man haver och du har tänkt precis som jag. Tycker din och min lösning är väldigt kreativa. Jag har heller inget av brons hemma, inget av mässing heller för den delen.
Det här gjorde vi riktigt bra:-)

Musikanta sa...

BP:
Jag har just kommenterat på din blogg att jag tycker att både du och jag har varit väldigt kreativa som du skriver. Som sagt, hade tänkt att hoppa över temat denna vecka eftersom jag inte hade något bronsaktigt tillgängligt förrän jag såg lösningen mitt framför näsan när jag skulle bättra på mig lite. :-)
Ingrid

Lena i Wales sa...

Brons är nog inget vanligt hemmamaterial. Jag tror heller inte jag har något i brons.
Ha det bra!

Musikanta sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Musikanta sa...

Lena:
Mässing har jag en del prylar av men brons, nej ingenting. Men många som är med på temat har löst det på lite olika sätt. Det roligaste hittills är av Gerd som har med ordet "brons" i sitt inlägg, alltså genitivformen av "bro".
Ingrid som önskar dig en skön askonsdag.

Ditte sa...

Jag tyckte också det var svårt först att hitta bilder och tolka ordet brons. Men så föll det hela på plats. Visserligen en vecka för tidigt men nu blev det en ny tolkning.
Tycker du fick till det bra med din tolkning.
kram!

Lillian "sognafaret" sa...

Det er utrolig hva man finner om man leter litt i skap og skuffer når en trenger små ting for å illustrere

Musikanta sa...

Ditte:
Jag ska gå in och kika på ditt nya inlägg.
Kram tillbaka

Musikanta sa...

Lillian:
Haha, jag behövde inte leta så länge. Men visst hittar man saker när man letar som man inte hade en aning om att man ägde...
Ingrid

Mias Mix sa...

Tänk man kan hitta brons lite överallt. Det blev ju bra :)

Musikanta sa...

Mias Mix:
Det fick duga :-).
Ingrid

byblixtra sa...

Se där! Det fanns något i brons trots allt. :-)

Paula sa...

Mycket finurlig tolkning, skulle behöva lite bronze till min vintervita hud...Trevlig helg

Helén sa...

Perfekt och snyggt fotat mot den vackra sjalen. Jag har inte löst temat än men har några timmar på mig än :-)

Musikanta sa...

bublixtra:
Och mitt framför ögonen också :-).
Ingrid

Musikanta sa...

Paula:
Ja, lite grann av den varan gör susen :-).
Ingrid

Musikanta sa...

Helén:
Ska gå in och kika när du har kommit på något.
Ingrid

Ama de casa sa...

Åh! Den där bronze letade jag efter, och sen fann jag den här nu :-)

Härlig tolkning!

Musikanta sa...

Ama de casa:
Tack för rar kommentar!
Ingrid