söndag 6 maj 2018

1560 Kungsträdgården och Jill Johnson

Söndagen kom med strålande solsken och sommarvärme. På eftermiddagen hade Mirren skaffat biljetter till Chinateatern där Jill Johnson uppträdde med sin show. Det var sista dagen den visades i Stockholm och för mig var det en härlig upplevelse. Med sig hade hon sitt eget storband, Jiill Johnson Big Band, med många gamla fina låtar på repertoaren. Jag känner ju henne mest som countrysångerska men här visade hon upp en repertoar med stor bredd.


Utanför Chinateatern. (Bilderna går att klicka större.)

Caspar och jag åkte ensamma till Chinateatern eftersom Casimir hade en orgellektion innan som Mirren var med på. Vi steg av bussen vid Kungsträdgården och hade lite tid på oss att se oss omkring. Jag har aldrig någonsin sett så mycket folk där - inte i Stockholm överhuvudtaget. Körsbärsträden blommade fortfarande och blev ivrigt fotograferade både av mig och alla andra.


Kungsträdgården i Stockholm den 6 maj. Sommaren har kommit direkt. 


Mirren och Casimir tillstötte vid teatern och vi hade tid att föreviga detta speciella tillfälle innan föreställningen började. 


Caspar i väntan på Mirren och Casimir.


Jag flankerad av mina barnbarnspojkar i Berzelii park.

Showen var mycket påkostad och speciellt ljussättningen var fantastisk. Det var högt tempo och tiden gick fort även utan paus. Två cirkusartister uppträdde också då och då under föreställningens gång. Den kvinnliga akrobaten var otroligt skicklig, tyckte jag. Och vilken röst hon har, Jill Johnson. Den överröstade t.o.m. storbandet som drog på för fullt.


Suggestiv ljussättning.




Jill sjunger medan Karin Odermatt gör konster i trapetsen.

Efter showen tog vi bussen vid Kungsträdgården till Odenplan, där vi gick av. Där finns en liten thairestaurang som serverar underbar och riklig thaimat. Två rätter räckte till fyra personer. Det var bara att be att få två tallrikar till. Mätta och belåtna promenerade Mirren och pojkarna från Odenplan till huset där de bor - ca en kilometer. Jag däremot hoppade på tvåans buss och åkte fyra hållplatser. Vi kom hem ungefär samtidigt.

2 kommentarer:

Gunnel sa...

Jag gillar också Jill Johnson. Hon har en fantastisk röst och är dessutom, fastän hon är så känd, väldigt jordnära. Kram

Musikanta sa...

Gunnel:
Håller helt med dig. Hon var strålande.
Kram från Ingrid som önskar dig en skön Kristi Himmelsfärdshelg.