tisdag 24 juli 2018

1585 Lotta Källström och Roland Engdahl i Skällviks kyrka

Så var det åter dags för Farledskyrkan i Skällvik vid Stegeborg - en vecka som återkommer varje år med fem konserter med början på måndagen. Som förra året inleddes veckan med radarparet Lotta Källström och Roland Engdahl. Lotta sjunger, spelar gitarr och sköter mellansnacket och Roland kompar på sin synt när han inte spelar trombon. Kent tog alla bilderna i inlägget och även videofilmerna i slutet.


Många hade kommit till Skällviks kyrka på måndagskvällen för att lyssna till Lotta Källström och Roland Engdahl. (Bilderna går att klicka större.)

När klockorna har tonat ut är det nästan full i kyrkan och publiken är med på noterna från allra första början. Repertoaren är blandad med många folkkära låtar som Peter Lundblads Ta mig till havet och Robert Brobergs Båtlåt. Lotta presenterar låtarna och skojar med publiken och stämningen är gemytlig och glad.


 Lotta och Roland i en av sina sånger.

Även i år ville Roland att jag skulle kompa till Amazing Grace som han spelar på sin trombon. Jag hoppade ju in förra året men jag var faktiskt inte beredd på att han skulle spela låten även i år. Men det är ju alltid roligt att spela tillsammans med duktiga musiker så det behövdes ingen större övertalningsförmåga för att jag skulle ställa upp.


 Lotta är en duktig sångerska som dessutom kompar sig själv på gitarren.

Jag tackar min lyckliga stjärna för att jag är gehörsspelare och kan transponera enklare sånger direkt om det skulle behöva ändras tonart. Inte heller behöver jag några noter till sådana. Roland ville ha Amazing Grace i Ass-dur och jag brukar själv spela den i F. Men det var inga problem. Roligt den här gången var att Lotta också var med och kompade på gitarren.


Lotta, Roland och jag i Amazing Grace.

Även i andakten där alla sjöng med i psalmen Bred dina vida vingar var Roland med och kompade på trombon. Den psalmen spelade jag också på synten. Musikgudstjänsten avslutades med ett extranummer som Lotta framförde på sitt briljanta sätt - Sakta vi går genom stan. Den låten hör till mina favoriter.


Alla medverkande avtackades med var sin bukett blommor.

Eva Strand hade som vanligt fixat fika som serverades vid dopfunten längst bak i kyrkan och väldigt många lät sig väl smaka. En fin sommarkväll med mycket glädje och med härliga gamla favoriter ringande i öronen när man åkte hem.


Farledskyrkan firade 30 år detta år (egentligen 31) om man ska vara noga. Under de första åren invigdes veckan med inmarsch av Stenbocks Karoliner. Evas Strands son John var med i många år och till honom sydde Eva den fina kostymen till höger.


På videofilmen nedan sjunger Lotta Gamle Svarten till ackompanjemang av Roland. Det blev ett av de mest uppskattade inslagen i konserten.



Det är ju Kent som också spelat in videosnuttarna. Han gjorde en fin inspelning under konserten av Amazing Grace som jag sabbade på Youtube genom att avbryta laddningen innan den var klar. Jag hade stavat fel på ett efternamn. Men när jag försökte ladda upp den igen så gick det inte eftersom Youtube tyckte att det var en kopia denna gång. "Originalet" hittar jag inte trots att jag försökte länge.  



Inga kommentarer: