söndag 29 juli 2018

1587 - Gems Weekly Photo Challenge vecka 31 - Blå.

Det är SannaGems Weekly Photo Challenge som hittar på ett ord varje vecka för oss att skriva om och visa en eller flera bilder på som illustration. Vecka 31 är ordet BLÅ. Fler som antagit utmaningen hittar man på hemsidan.

Jag roar mig emellanåt av att måla i akryl och använder gärna och i stor utsträckning blå färg. Det beror bland annat på att jag gillar blått hav och blå himmel. Här kommer några av mina tavlor där jag använt mycket blått.

Den här tavlan från Byxelkrok på Öland målade jag när jag var där på en veckas målarkurs. Uppgiften var att måla en tavla med bara tre färger och vitt. Alltså gult, blått och rött och vitt. Det blev en hel massa färger ändå.



Till den här fantasistaden har jag använt mycket blå färg också som synes. 

Det var för sex år sedan som jag tog upp målningen som legat i träda sedan ungdomsåren. Då fanns inte akrylfärgerna - åtminstone inte i Sverige - och jag tyckte det var jobbigt att måla i olja eftersom färgen aldrig torkade. Så jag anmälde mig 2012 till en kurs i akrylmåleri i Norrköping och fick lära mig hur man använde de här färgerna.

Min duktiga och trevliga lärare Jaqui visade oss hur man kunde limma fast olika material på canvasen och sedan måla över dem. Här kan man läsa om hur jag upplevde den första dagen på kursen på konstnärshandeln Gredelin. Jaqui är själv konstnär och de flesta av tavlorna som finns på väggarna i det gamla inlägget som jag skrivit har hon målat.




En av mina allra första tavlor i akryl. Bitar av silkespapper och wellpapp som jag sedan målade över med akrylfärg. Mycket blått här också. 


29 kommentarer:

"LillaSyster" sa...

Duktig du är! Jag gillar både fantasi staden och stranden från Byxelkrok - men så gillar jag ju blått och lila! Ha nu en ny fin vecka! Kram

Musikanta sa...

"LillaSyster":
Tack för rar kommentar! Önskar dig också en ny och skön vecka. Jag, för min del, önskar mig en något svalare sådan.
Ingrid

Ama de casa sa...

Vilka läckra konstverk du har åstadkommit! Hur fina som helst :-)

Tidigt ute med utmaningen också - som vanligt. Själv inväntar jag sista dan :-)

Ha en bra start på veckan!

Violen sa...

Vackra konstverk och här har du använt akrylfärgerna på bästa sätt!

Klimakteriehäxan sa...

Härliga blåa bilder, jag gillar (förstås) också den färgen!

byblixtra sa...

Så härliga och fina tavlor i blått! Fantasistaden är underbar!
Tack för tipset med att limma fast wellpapp på canvasduk. Det ska jag testa. :-)

Musikanta sa...

Ama de casa:
Det beror ju på vad jag har för foton. Här var det ju väldigt lätt tyckte jag eftersom det bara var att lägga in några foton från tavelarkivet. Jag brukar dock inte hinna läsa alla inlägg förrän de sista dagarna i veckan.
Ingrid

Musikanta sa...

Violen:
Tack för rar kommentar!
Ingrid

Musikanta sa...

Aina:
Man kan ju få fram så många olika blå nyanser som är vackra. Tänk bara på det turkosa inlägget för ett tag sen.
Ingrid

Ditte sa...

Roligt att få se fler av dina fina målningar. Och blått är ju i mångt och mycket min färg också. Härligt med många olika nyandser av blått. Fastnade allra mest för den sista tavlan. Den talade verkligen till mig.
kram!

BP sa...

WOW! Du är ju fantastiskt duktig! Nu förstår jag att du har skapat dina headers själv. Helt suveränt ju!
Den andra tavlan i inlägget är min klara favo, även den tredje är otroligt spännande. Olika tekniker - olika resultat. Love it!

Musikanta sa...

Ditte:
Kul att du gillade den sista tavlan. Du är ganska ensam om det - åtminstone bland mina närmaste, haha. Visst är blått en härlig färg!
Kram tillbaka

Musikanta sa...

BP:
Tack för din uppmuntrande och värmande kommentar! Det är kul att experimentera lite. Men jag har nog övergett det där med att pytsa ut silkespapper och andra grejor på duken innan jag målar. Just nu har målandet gått i stå eftersom det har varit för varmt att vistas i "ateljén" som också har använts som gästrum några dagar. Men förhoppningsvis blir det snart svalare så jag kan ta in alla grejor från garaget igen.
Ingrid

Karin sa...

Otroligt vackra tavlor i en underbara färger!
Kram Karin

Gunnel sa...

Jag blev väldigt förtjust i tavlan där du limmat på wellpapp och silkespapper. Du är mycket skicklig! Kram

Musikanta sa...

Karin:
Tack för din rara och uppmuntrande kommentar! Den värmer.
Kram tillbaka från Ingrid

Musikanta sa...

Gunnel:
Roligt att det är någon mer som gillar den. Själv tycker jag om färgerna i den.
Kram tillbaka

Stare Ström sa...

Blått och fint!

Helén sa...

Så fina tavlor du har gjort! Jag förstår att du använder mycket blå färg för det är en härligt uppfriskande färg. Har själv också kladdat en del med akryl på senare tid och det är verkligen roligt.

Paula sa...

Fina tavlor i blå toner! Jag målar också i acryl, även om jag föredrar olja. Men de är mycket bökigare att hålla på med, akrylen torkar ju direkt.

Sara Pepparkaka sa...

Härligt att ha en sån hobby. Blå är en favoritfärg för mig.

Musikanta sa...

Karin:
Så glad jag blir över att du gillar mina tavlor. Jag får kanske börja på och måla igen...
Kram

Musikanta sa...

Gunnel:
Ja den kanske inte var så dum i alla fall, haha. Jag kanske kan fixa till någon ny i samma stil.
Kram tillbaka

Musikanta sa...

Stare Ström:
Tack!
Ingrid

Musikanta sa...

Helén:
Du får visa vad du har målat någon gång. Skulle vara spännande att se.
Ingrid

Musikanta sa...

Paula:
Det blir vackrare med olja, men jag har inte tålamod. Man får ha flera tavlor på gång i så fall. Akrylfärgerna mörknar ju också när de torkar och det är ett streck i räkningen. Vore kul att också se dina tavlor.
Ingrid

Musikanta sa...

Sara Pepparkaka:
Visst är det en rolig hobby men kan bli frustrerande när det aldrig blir som man har tänkt.
Ingrid

amo sin blogg sa...

Rett og slett nydeleg !

Musikanta sa...

amo sin blog:
Tack för rar kommentar!
Ingrid