fredag 7 december 2018

1624 Litet julquiz

Medan andra julpysslar har jag istället roat mig med att sätta ihop ett litet quiz. Man måste nog ha uppnått s.k. mogen ålder för att lösa det eftersom det innehåller idel gamla kändisar från film- och musikvärlden. Sådana personer som var idoler när jag växte upp. Och det var ju ett tag sen. Lätt som en plätt. Det gäller bara att para ihop rätt person med rätt bild. Något pris blir det inte heller, bara äran.  












Och så till bilderna.












                                       


Layoten har sina uppenbara brister - men det går väl att få ihop rätt person med rätt bild trots det.


Uppdatering:
Det gick snabbt att få en vinnare till quizet - GUNNEL - som prickade in alla personerna med rätt bilder. Gå gärna in och kika hos Gunnel, hon har en blogg med adventskalender där man lär sig en hel massa om julen.
Andra "pris" går till Karin på Åland, som också har en fin blogg med adventskalender. Där kan man lära sig allt möjligt - gå gärna in och kika där också. 

Så här är lösningen:
1. Judy Garland - G. trollkarl                          filmen Trollkarlen från Oz 
2. Bing Crosby - E. julgran                             White Christmas evergreen
3. Esther Williams - H. swimmingpool           massa filmer där hon simmade på 50-talet
4. Grace Kelly -  A. vita handskar                   hade nästan alltid vita handskar på sig
5. Frank Sinatra - D. New York                       schlagern New York, New York
6. Clark Gable - F. Tara                                   "the mansion" i Borta med Vinden
7. Audrey Hepburn - vespa                               åkte vespa i Prinsessa på vift
8. Victor Borge - flygel                                     känd humoristisk konserpianist

Ska nu ägna mig åt att baka lussekatter istället för att sitta och roa mig vid datorn. Tack alla ni som kikat in här och kanske försökt att lösa quizet. Hade varit så roligt att veta om det var fler som kunde pussla ihop personerna och bilderna. Ni kan väl bara skriva "Löst rätt" i en kommentar så jag vet om det var svårt eller lätt. Kan bara nämna att en till mig närstående person bara kunde namnet på EN enda av bilderna :-). (Men så är hen också nio år yngre...)



11 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Det här är inte någon lätt match alls Ingrid.
Men någon ska väl börja så får vi ser var det slutar.

Så här tror jag:
Nr 8 Viktor Borge och bild 8.
Nr 7, Audrey Hepburn åkte ju vespa så det blir C.
Nr 6 Clark Gable och F. Borta med vinden
Nr 5, Frank Sinatra och D
Nr 4, Grace Kelly o A
Nr 2. Bing Crosby o E, han hör ihop med julen
Nr 3 . Rita Hayworth...kanske nr 4
Nr 1. Kommer inte på namnet och G.

Nu väntar jag med spänning på svaret.
hälsar Karin

Äventyret framtiden sa...

Polletten föll ner.
Nr 1 Judy Garland och Trollkarlen i Oz G.

Så tror jag att det ska vara. :)

Gunnel sa...

Jag gissar på 1-G, 2-E, 3-H, 4-A, 5-D; 6-F, 7-C, 8-B

Musikanta sa...

PettasKarin:

Vi lite närmare läsning såg jag att du hade rätt på alla personerna utom nr 3. Men sen var det inte heller Victor Borge som skulle förknippas med H-bilden utan just 3:an. Kul om du har listat ut nu vem som är nr 3, hon som simmade sig igenom en massa filmer på 50-talet. Roligt att du tog itu med quizet! Och bra att du skrev varför du gissade så också.
Ingrid

Musikanta sa...

Gunnel:
Alldeles perfekt rad. Jag uppdaterar och talar om att du vunnit tävlingen.
Kram från Ingrid

Äventyret framtiden sa...

Tack för andrapriset och grattis till Gunnel som visste att Ester Williams var Ester Williams. Där gick jag bet. Sedan visste jag nog att Victor Borge hörde ihop med flygeln men hade skrivit fel. Roligt med sådana här pussel, Ingrid. Tack!

Musikanta sa...

PettasKarin:
Det är klart att du visste att flygeln tillhörde Victor Borge som du ju kände igen. Kan tala om att det tog lika lång tid för mig att få ihop till rätt rad och person som det tog att göra själva quizet. Jag ville ju inte att person och bild skulle vara samma. Sen var det ju vissa bilder som KUNDE kombineras ihop med andra än dem jag hade tänkt mig.
Ingrid som önskar dig och Uffe en skön helg.

Gunnel sa...

Karin är alldeles för ung för att komma ihåg Ester Williams. Ibland är det en fördel att ha några år på nacken. Kul tävling! Kram

Eleonora sa...

Kul
Hittade detta för sent men hade klarat alla perfekt
Som gammal filmstjärne entusiast!
Kram

Musikanta sa...

Gunnel:
Jag skrev faktiskt på FB att quizet bara var för dem som hade uppnått mogen ålder. Men Karin hakade på i alla fall :-). Men det var ju duktigt av dig att känna igen alla, du är ju ganska mycket yngre än jag i alla fall.
Kram tillbaka från Ingrid

Musikanta sa...

Eleonora:
Haha, det är jag alldeles säker på. Clark Gables fotografi hade jag i många år uppsatt på väggen i mitt rum.
Kram tillbaka från Ingrid