torsdag 27 december 2018

1631 Blixtvisit på Nationalmuseet

Före Lilla Akademiens julavslutning i Gustav Vasa kyrka - rapport kommer senare - hann Mirren och jag med att göra en blixtvisit på Nationalmuseet. Jag var väldigt nyfiken på hur det skulle se ut efter den långa renoveringstiden, jag hade ju hört hur fantastiskt det har blivit av alla vänner och bekanta som varit där.


 Nytvättat Nationalmuseum. (Bilderna går att klicka större.)


Gustav Vasas intåg i Stockholm 1523 målad av Carl Larsson finns fortfarande på plats.


Den nya och imponerande entréhallen.

Eftersom lilla Clarissa skulle komma hem direkt efter skolan hade vi inte mer än en timme på oss. Tiden räckte bara till att gå igenom galleriet med 1800-talsmålningar. Men det var en fröjd bara att se hur fint museet har blivit och hur vackert målade väggarna är, olika färg för olika tidsepoker. Jag konstaterade att man inte behöver vitkalkade väggar för att få tavlorna att framträda i all sin glans.

Helt ny var den långa, ljusa entréhallen där det var plats för separata utställningar och museibutiken. Den gamla restauranglokalen har blivit ett vackert rum för skulpturer.


Genialt drag att göra om restauranglokalen till en skulpturhall. 

Gallerierna för konsten under 1800- och 1900-talet ligger på första våningen och var som sagt det enda vi hann med att se. Det är inte bara tavlor som visas där numera utan även möbler, porslin och prydnadssaker som urnor och vaser enligt den tidens stilriktning.


Den första tavlan som mötte mig var det imponerande porträttet av Karl XIV Johan målat av den franske konstnären Émil Mascré. Det var en verklig färgexplosion som framhävdes av den vackra gula färgen på väggen. På spiselkransen står en vas av porfyr. Jag läser på nätet att Karl XIV Johan köpte det konkurshotade Porfyrverket i Älvdalen 1818. Alltså precis för 200 år sedan.


Karl XIV Johan i paraduniform.

Tavlan innehåller många spännande detaljer som skulle ha varit roligt att få förklarade för sig. Bara bordet är helt fantastiskt.


Brorsdöttrarna Sigrid och Anna Mazér från 1858 målade av Carl Peter Mazér. Intressant är att konstnären också verkade som fotograf. Kanske han målade tavlan från ett foto?

Under 1800-talet blommade romantiken och även konstnärerna målade i tidens anda. Naturscenerier med dis och dimma, höga berg och stormande hav var omtyckta motiv. Gärna med inslag av skräck och mystik. Den tyske konstnären Christian Ezdorf, 1801-1851 tycker jag är en god representant för denna riktning men hade säkert tagit intryck av sin äldre landsman Caspar David Friedrich.


Strandparti från Island 1828. Målning av Christian Ezdorf.

Även syrenlila väggar passar bra ihop med både tavlor och möbler. Det är kanske dags för alla heminredare som vitkalkat alla väggar de senaste åren att tänka om? Det blir bra mycket hemtrevligare i alla fall.


Gottfrid Virgin, 1831-1876.

Den här tavlan tyckte jag var spännande eftersom en visar hur en salong enligt den tidens smak skulle se ut. Det är Constantin och Maria Berggrens salong med blommig heltäckningsmatta, nygjord rokokosoffa och en elfenbensskulptur på piedestal, Korsnedtagningen av 16oo-talskonstnären David Hechler.

Tavlan som hänger på väggen har samtidskonstnären Nils Andersson målat. Titeln är Skogslandskap med herdegossar och boskap. Tavlan finns till och med i museets samlingar! Här kan man läsa mer om Gottfrid Virgin.

Det här är bara ett mycket litet urval av alla de tavlor och föremål som fanns i 1800-talsgalleriet. Mirren ville helst se renässansmålningarna på översta våningen men det får bli nästa gång jag kommer upp. Jag ser fram emot en ny upplevelse.

8 kommentarer:

Ingrid sa...

Så mycket fint det finns att titta på!
Jag känner att det snart måste bli ett stockholmsbesök.
Ha en fin fortsättning på julhelgen!
Kram, Ingrid

Birgitta Malmstedt sa...

Så roligt att du fick möjlighet att titta in på Nationalmuseum. Jag är så glad att de öppnat igen, just då jag avslutat min kurs i konsthistoria på Senioruniversitetet.Jag har själv bara tittat in som hastigast en gång och sedan varit där på två korta visningar, men räknar med att gå dit fler gånger under nästa år. Hoppas att du får fler tillfällen du också. Du hann ju med en del i alla fall.

Musikanta sa...

Ingrid:
Du måste absolut gå dit nästa gång du kommer till Stockholm. Det är en upplevelse. Du får passa på så länge det är gratis :-). Avgift i april.
Kram tillbaka från Ingrid som också önskar dig en god fortsättning!

Musikanta sa...

Birgitta:
Roligt att du också är intresserad av konsthistoria. Framför allt var det ju en upplevelse att se hur fantastiskt fint det har blivit. Har varit där många gånger tidigare med barnbarnen eftersom de har haft speciella visningar för barn. Hoppas på att få komma dit nästa gång jag kommer upp.
Ingrid

Äventyret framtiden sa...

Jag blir alltid lika imponerad av hur mycket fin kultur som Sverige har förmågan att lyfta fram, om det är sång, musik eller annan konstform.
Tack för blixtvisiten Ingrid! Jag är sällan till Stockholm nu för tiden, men känner att jag bara måste ta mig tid några dagar längre fram under våren...kanske, kanske jag får till det tillsammans med mitt yngsta barnbarn när jag ändå ska vara tillsammans med honom .
God fortsättning på mellandagarna!

Musikanta sa...

PettasKarin:
Om du kommer till Stockholm måste du bara gå till Nationalmuseum och titta. Fast du kanske ska ha mer än en timme på dig. Man kan ju äta lunch där mellan besöken i gallerierna :-). Det var en upplevelse att bara se alla färger på väggarna. Turkos och rosa i de närmaste rummen.
Önskar dig också en god fortsättning på det gamla året och Gott Nytt när det nya kommer!

Lena i Wales sa...

Oh, vad intressant att du varit där och är positiv.
Måste dit när jag kommer till Stockholm.
Gott Nytt År!

Musikanta sa...

Lena:
Det är absolut värt ett besök, men man ska helst inte ha bråttom. Stora nya och fina hissar har också installerats så man slipper att kliva upp för alla branta trappor. Färgerna är fantastiska som inramning av tavlorna. Man ser dessa i ett helt nytt ljus.
Jag önskar dig också ett Gott Nytt År!
Kram från Ingrid