fredag 18 januari 2019

1638 Gems Weekly Photo Challenge vecka 3 2019 - VÄRME

Det är SannaGems Weekly Photo Challenge som hittar på ett ord varje vecka för oss att skriva om och visa en eller flera bilder på som illustration. Vecka 3 2019 är ordet VÄRME.  Fler som antagit utmaningen hittar man på hemsidan.


Bilderna går att klicka större.

Fotot är taget i Limoux i Frankrike i våras när jag stretar efter äldsta dottern och svärsonen uppför backen på väg till antikaffären. Det var väldigt varmt trots att det bara var i början av april.

Men det kan också vara varmt i Sverige som förra sommaren visade. Så het att min sidentunika, som jag lät sy upp i Peking för 20 år sen åkte fram ur byrålådan där den legat sen dess. Den här promenaden i Söderköping minns jag som olidligt varm.


 I skuggan

Här kan man läsa några inlägg från Limoux.


22 kommentarer:

Ditte sa...

Värme fick vi ju i somras rejält av här hemma. Verkligen. Skönt då med sidentunikan från Peking. Jag lät sy upp mängder av sidenplagg och de används flitigt året om men några lämpar sig allra bäst just sommartid. Så svala och sköna. Roligt att du har kvar tunikan och att den kom till användning.

BP sa...

Riktigt bra irl-bilder till temat. Visst hade vi en ovanligt varm och lång sommar/höst här hemma ifjol. Jag älskade värmen. Vill gärna ladda batterierna inför vintern. Har dock märkt att jag uppenbarligen har laddat ur vid det här laget, då jag fryser som en hund i 5-8 minusgrader.

Musikanta sa...

Ditte:
Jag sydde också upp en hel del sidenkläder men har sällan använt dem. Jag är ganska frusen av mig så de är inte varma nog för min smak. Men, som sagt, i somras hade jag nytta av både den här tunikan och andra plagg. Tur att jag sparat alla, vem vet hur varm nästa sommar blir?
Kram från Ingrid

Musikanta sa...

BP:
Jag är också väldigt frusen av mig - spelar inte någon större roll om det är fem eller femton minusgrader. Men jag trivs bäst när det är lagom varmt - högst 20 grader. Då mår jag bra. Den här sommaren led jag en hel del av värmen.
Ingrid

"LillaSyster" sa...

Vilken fin tunika. Mmmm det var en omställning att komma hem. Sommaren var varm och skön, men det passade bäst att ligga i hängmattan eller äta glass i Söderköping �� Ha en trevlig helg!

Paula sa...

Man kan faktiskt se på fotot att du tycker det är väl varmt! Förra sommaren satt jag i skuggan, hela långa dagarna, på baksidan av huset. Vidrigt var bara förnamnet, annars förknippar man ju värme med något positivt! Kul att blusen kom till användning!

Violen sa...

Uppförsbackar är bra värmealstrare, man blir både svettig och trött! Sidenplagg är toppen, kyler lite när det är varmt och värmer lite när det är kallt! Jag har sidenkalsonger som jag använder ofta vintertid, smidiga och värmande.

Svar: Vi reste utefter Sidenvägen i Uzbekistan och besökte de gamla fina städerna Tashkent, Khiva, Bukhara och Samarkand. I resan ingick besök i ett nomadläger med övernattning i en jurta, en kylig upplevelse. Uzbekistan ligger i Asien, söder om Aralsjön.

Herr Nilssons Fru sa...

Vad häftigt att spara ett klädesplagg så länge o plötsligt få nytta av det. Ja sommaren som gick behövde man inte speciellt mycket på sig. En redigt varm o go sommar. Upp för backar i hetta, nja de känns i kroppen, varm o ansträngande. Fina bilder och bra tolkning.

Kramiz

byblixtra sa...

Skönt med svalkan i skuggan. Det kan bli rejält hett i stadsmiljö med all sten, betong och asfalt som värms upp.

Musikanta sa...

"LillaSyster":
Kan förstå det. Ja, förra sommaren inbjöd inte till något hårt arbete :-). Hoppas det blir lite svalare nästa sommar.
Önskar dig en skön fortsättning på helgen.
Ingrid

Musikanta sa...

Paula:
Skönt att höra att det är någon mer än jag som tyckte sommaren var jobbig. På vintern kan man ju i alla fall klä sig varmt om man fryser. Nej, jag trivs bäst när det är lagom varmt - helst inte mer än 20 grader.
Ingrid

Musikanta sa...

Violen:
Tack för informationen om din resa. Förstår att det måste ha varit en fantastik upplevelse och väldigt spännande. Ska kika på kartan på Uzbekistan. Att landet låg i Asien visste jag nog, men inte var någonstans.
Ingrid

Musikanta sa...

Herr Nilssons Fru:
Tack för din rara kommentar. För mig var sommaren väldigt jobbig - som kvinna kan man ju inte ta av sig så mycket :-). Jag var glad att jag sparat sidenplaggen - de var nästan de enda som man kunde ha på sig i hettan. Som väl var har vi AC inomhus, så jag tillbringade mesta tiden där.
Ingrid

Musikanta sa...

byblixtra:
Ja, det blev inte många utflykter till vår lilla stad i somras. Mest för att handla eftersom vi bor på landet och har en mil till närmaste affär. Jag tillbringade största delen av sommaren inomhus där vi har AC. Kvällarna var förstås väldigt sköna så då passade jag på att vara utomhus.
Ingrid

Helén sa...

Förra sommaren var verkligen varm, faktiskt lite för varm för min smak fast just nu blir vi istället nerkylda av den svala utetemperaturen :-). Jag har faktiskt funderat på att köpa en fläkt eller något liknande inför sommaren innan de tar slut i alla affärer som de gjorde i fjol.

Beppan sa...

Törstar efter värme just nu då kvicksilvret håller sig mellan 20 och 30 minusgrader utomhus. Men t o m jag kan tycka att skuggan är perfekt under varma sommardagar. Sydfrankrike kan ju verkligen bjuda på pressande värme...

Vilt og vakkert sa...

Heisann, vi får se da om det blir like varmt til sommeren og om du nok en gang må ta fram silkeblusen ;:OD)

KajsaLisa sa...

Ser jättehärlig ut

Musikanta sa...

Helén:
Det är nog bra att köpa en fläkt redan nu. Glömmer aldrig en hemsk vinter med massor av snö när alla snöskovlar var slut.
Jag föredrar kyla framför den intensiva hettan som det var i somras. Orkade inte göra någonting i hushållet förrän på kvällen.
Ingrid

Musikanta sa...

Beppan:
Oj, så kallt!!! Glömmer aldrig den kylan i min ungdom när jag besökte mina kusiner i Kiruna över nyår. Då höll sig också temperaturen 30-35 grader under noll. Vi kunde inte ha vanliga pjäxor på oss utan fick ha laddor. Jobbigt när man inte kan gå ut. Hoppas det blir lite mildare hos er snart.
Ingrid

Musikanta sa...

Vilt og vakkert:
Några dagar med sådan värme blir det nog så att jag får ta fram blusen och även shortsen som hör till. Hoppas bara att det inte blir lika varmt hela sommaren. Och att det regnar så att jag slipper vattna mina blomsterlådor varje dag.
Ingrid

Musikanta sa...

KajsaLisa:
Fast det var det inte :-)…
Ingrid