måndag 18 november 2019

1708 Gems Weekly Photo Challenge vecka 47 2019 - TRÅD

Det är SannaGems Weekly Photo Challenge som hittar på ett ord varje vecka för oss att skriva om och visa en eller flera bilder på som illustration. Vecka 47 2019 är ordet TRÅD. Fler som antagit  utmaningen hittar man på hemsidan.

Här kommer ett litet bevis på vad man kan göra med nål och tråd. Det är Mirren - yngsta dottern - som skapat det här lilla konstverket på fri hand utan vare sig mönster eller bild utom den hon ritat själv. Den här fick jag i present för 26 år sen när hon gick i nian.


Självporträtt antar jag. Som avslutningsbetyg i textilslöjd fick hon bara en trea vilket jag tycker var lite orättvist...







22 kommentarer:

Violen sa...

Helt underbart konstverk förfärdigat av nål och tråd! Vilken liten skatt du har!

Musikanta sa...

Violen:
Ja, jag är glad att jag fick den, annars hade den väl kommit bort.
Ha det gott önskar Ingrid

BP sa...

Bara en trea!!!!???? Där skulle jag gärna velat se bidragen som fick bättre betyg. Tycker hennes konstverk är helt enastående. Jag skulle aldrig kunna tillverka något sådant. Ingen tålamod och ingen talang.

Bloggblad sa...

Jättefint broderi! Ser verkligen ut som ett självporträtt, hon står ju ofta så också.
Betyget gäller för hela årets produktion, hon kanske inte fullgjorde alla grejer? Jag vill minnas att vår son fick trea i träslöjd, lite ikea-stuk över hyllan han gjorde till julklapp... pappan fick skruva ihop hyllplanen själv...

Klara Ovidia sa...

Jättefint, helt på eget bevåg, det är toppen!Härliga färger :-)
Skaparglädjen har lätt för att dö då det ska betygsättas, helt onödigt enligt mig på all form av skapande vare sig slöjd eller annat! Kreatvitet ska vårdas.
Hoppas allt väl med dig!

Mizi Margueron sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Äventyret framtiden sa...

Vilken tur att du fick det fina konstverket av Mirren, för om någon kan uppskatta det på det sätt det förtjänar så är det ju du i all synnerhet. Mycket fint gjort och i sig en klenod om något.
Grattis till det fina arbetet med oerhört många trådar i.

Musikanta sa...

BP:
Inte jag heller. Har aldrig broderat något på egen hand. Som Bloggblad skriver här nedan, betyget grundade väl sig på hela terminens resultat. Och det kanske var magert, det kommer jag inte ihåg. :-)
Ingrid

Musikanta sa...

Bloggblad:
Jag vill minnas att de inte gillade varandra, textilfröken och hon. Det hjälpte väl inte upp betyget. Hon är numera duktig på att sy i alla fall, måste sy alla möjliga utklädeskläder till barnen.
Jag försökte också göra en bokhylla en gång men gjorde "taket" lika stort som hyllplanen. (Innan jag träffade K.)



Musikanta sa...

Tove:
Håller helt med dig om att kreativitet ska vårdas. Tror att lärarna har blivit mycket bättre på det numera.
Kram från Ingrid

Musikanta sa...

PettasKarin:
Ja, det är roligt att ha broderiet som minne. Tyckte ju det passade bra till veckans tema. Många trådar i som sagt :-).
Ingrid

Mia Halvarsson sa...

Jättefint gjort av henne! Det vore då värt en 5:a tycker jag!

Tomtan sa...

Så vackert. Dåligt betyg

Musikanta sa...

Mia Halvorsen:
Välkommen till bloggen - kul att du kommenterade! Just det här broderiet kanske var värt det men jag vet ju inte vad hon hade sytt under terminen för övrigt som en kommentator ovan antydde :-).
Ingrid

Musikanta sa...

Tomtan:
Roligt att du uppskattade broderiet. Du får läsa vad jag skrev till Mia ovan. Iofs är ju en trea inte något dåligt betyg - det är ju klart godkänt i alla fall :-).
Ha det gott önskar Ingrid

Paula sa...

Vilken begåvning din dotter har! Fantastisk skapelse i tråd!

"LillaSyster" sa...

Ja du betygsättningen är så orättvis. Undrar om det har blivit bättre eller om det är lika illa som förr? En femma för broderiet!

Ditte sa...

Vilken fin present! Och så fint broderad!Härliga färger.Kan tänka mig att du blev glad när du fick tavlan och fortfarande gläds när du ser den.
Kram

Helén sa...

Vilken jättefin tavla hon broderade och utan mönster!! Jättefin present som jag förstår att du uppskattar. Konstigt att hon bara fick en 3:a i betyg?!

byblixtra sa...

Ett sånt fint broderi och imponerande att hon har ritat mönstret själv.

Mirren sa...

Det är inte riktigt sant, ärligt talat. Jag fick faktiskt inget betyg i syslöjd alls. Syfröken avskydde mig och jag föraktade henne för att hon inte sa till pojkarna som plågade oss ordentliga elever. Första och enda gången jag gått ifrån en lektion var under den tiden, jag hade glömt just det broderiet hemma och då sa fröken (som jag tror hette Lena) att jag lika gärna kunde gå min väg. Vilket jag också gjorde. Tydligen var det inte menat att jag skulle tolka det bokstavligt. När jag ser broderiet tänker jag på den fröken och de där förfärliga lektionerna. Tyvärr finns det fortfarande sådana lärare, som silar mygg och sväljer kameler. En mycket snäll, duktig och ambitiös pojke blev uppskriven av en fröken på skolan för att han glömt en läxa, som han gjort men missat att ta med sig. När han kom hem skar han sig i handlederna. Samma fröken gav Casimir tre minuters ogiltig frånvaro för att han gick och snöt sig på toaletten under lektionen. Detta trots att han hade bett om lov.

Men tillbaka till syslöjdsfröken då. Efter terminen sa hon att jag inte fick något syslöjdsbetyg utan att hon överlät till träslöjdslärare att sätta betyg i hela slöjdämnet. I slöjd fick jag sedan en fyra. Någon trea i slöjd har jag aldrig fått. M&P

KajsaLisa sa...

Fantastiskt jobb hon lagt ned.