onsdag 3 april 2024

1997 Påsklov i Mogata

I måndags, Annandag Påsk,  kom Mirren och hälsade på. Med sig hade hon barnbarnen Casimir och Caspar och Melody, Casimirs flickvän. Hon visade sig var en förtjusande och väldigt söt ung dam som genast smälte in i vår något stökiga familj. 


Melody och Casimir på promenad i Söderköping. Sankt Laurentii kyrka i bakgrunden. (Bilderna går att klicka större.)

Jag har inte träffat Mirrfamiljen sedan i julas när jag spelade önskepsalmer i Sankt Laurentii kyrka. Så Caspar hade växt ytterligare sen sist. Åren går fort, jag minns fortfarande när han tog sina första steg. Nu ska han konfirmeras i juni och fyller 15 i juli. 

Efter att ha promenerat i Söderköping och bestigit Ramunderberget kom alla hem till Mogata lagom till kvällsmaten. Som vanligt bestod denna av lasagne. Det är en rätt som alla kan äta, även vegetarianerna. Jag har ju vegofärs i tomatsåsen i stället för köttfärs 

Hela gänget på bild utom Mirren som tog fotot. 

Caspar och Kent. 

Casimir, Melody och Åsa. 

Det skulle bara bli ett kort besök och efter lunch på tisdagen skulle familjen åka tillbaka till Stockholm eftersom Mirren skulle jobba på onsdagen. Vi tog ett kärt farväl av alla och Mirren åkte iväg med sin bil som barnens pappa Christian just hade bytt om till sommardäck. Det hade börjat snöa men det var väl inte så allvarligt tyckte vi...

Efter några timmar kom det SOS från en skärrad Mirr som tvingats att åka av E-fyran vid Getå. Det var drivsnö på motorvägen och omöjligt att ta sig fram utan vinterdäck. Hon lyckades ta sig tillbaka till Söderköping där hon ställde bilen på Stinsens parkering. Vägen till Mogata var också igensnöad så hon kunde inte åka från Söderköping. Som väl var hade Kent inte bytt däck på vår bil så han åkte och hämtade hem alla till Mogata igen. 

Köttbullarna som jag hade gjort veckan innan kom väl till pass för hälften av oss och som vanligt fanns det mycket vegetarisk mat i frysen så alla blev mätta. Alla var glada  över att ha kommit relativt lindrigt undan. 

Ovädret fortsatte under natten och Mirren förstod att hon var tvungen att stanna ytterligare någon dag innan hon kunde ta sig hem. Men i morse ringde Christian och meddelade att han var på väg ner till Söderköping för att sätta på vinterdäcken igen. Han hade hyrt en extra stor bil för ändamålet ifall Mirren inte skulle kunna åka tillbaka med sin bil. 

Det blev en lunch till med kyckling och currysås - vegeschnitzel för vegetarianerna. Efter lunchen åkte Christian och Mirren in till Söderköping där det blev däckbyte igen på parkeringen. Tillbaka till Mogata igen för att hämta resten av gänget. Melody och Casimir åkte med Christian och Caspar åkte med Mirren eftersom han inte tyckte hon skulle köra ensam. (Han är alltid lika omtänksam och snäll.) 

Nu är alla hemma välbehållna och Mirren kunde gå på balettföreställningen på Operan  som hon hade köpt biljett till. 

Här kommer några bilder från idag. 






13 kommentarer:

Ingrid sa...

Det blev en äventyrlig färd för många den här påskveckan, men tur att Mirren inte råkade ut för något allvarligt i alla fall. Här har det också varit besvärligt och här på ön har två bussar åkt i diket.
Annars låter det ju som om ni haft en fin helg med familjen samlad runt bordet med god påskmat
Ha en fin fortsättning på påskveckan!
Kram, Ingrid

Birgitta Malmstedt sa...

Så skönt att det ordnade sig. Tur att ni är en familj som kan hjälpas åt. Här i Stockholm har det varit besvärligt väder senaste dygnet också, men tack och lov behöver jag inte ge mig ut på några motorvägar.
Hälsningar
Birgitta

Äventyret framtiden sa...

Vädrets makter är som de är. Tur att det fanns mat och stjärterum tills allt ordnade sig igen.
Ha det gott Ingrid.
Karin-kram

Musikanta sa...

Ingrid:
Bor man som vi på landet med en mil till närmaste affär måste man ha proviant i kyl och frys för någon vecka framåt. Och det var ju tur den här gången. Inte så ofta som man är 6-7 personer vid matbordet.
Det blev verkligen en minnesvärd avslutning på påsken. Nu snöar det igen, brrr.
Ha det gott och kram tillbaka från Ingrid.

Musikanta sa...

Birgitta Malmstedt:
Tack för din kommentar, kul att se dig här igen. Här händer vanligtvis inte särskilt mycket så jag skriver inte så mycket på bloggen längre. Har också svårt med balansen vilket gör att jag inte har lust att ge mig ut på äventyr längre.
Men den här avslutningen på påskhelgen kunde jag ju inte låta bli att skriva om :-). Jag drog en suck av lättnad när alla var välbehållna hemma. Nu snöar det igen men som väl är behöver vi inte ge oss ut igen på vägarna.
En glad hälsning från
Ingrid

Musikanta sa...

Äventyret framtiden:
Roligt att du tittar in ibland. Tyvärr tar det emot både att skriva i bloggen och att läsa andra bloggar och kommentera. Jag ska försöka bättra mig - det är väl åldern som gör att just allting just nu känns besvärligt - fyller ju 88 i juni.
Det snöar utanför fönstret och det gör ju inte livet roligare...

Men jag ska komma till din blogg och hälsa på och se hur ni har det nere i värmen när jag får ändan ur vagnen.
Tills dess önskar jag er allt gott!
Kramar från Ingrid

Bloggblad sa...

Vilket elände med så mycket extra bök pga snön! Tur att allt gick bra ändå. Vi har dubbdäcken på, men mest för att Per inte hade så bråttom att byta … och när han hörde väderprognosen var det ju tur.

Jag har nästan helt tappat bloggarlusten. Någon enstaka besökare i veckan får jag, och då är det inte kul att hålla på. Snabbare respons på facebook- det är ju kommunikationen som är roligt.

Monica sa...

Tittade in hos Bloggblad och hittade hit. Blev alldeles matt av läsningen men så duktiga ni var och så ansvarsfulla och hjälpsamma med varandra. Skönt att läsa att hemresan gick bra för även med dubbdäck var den dagen inte rolig att köra i. Det blev förskräckligt med snö här runt Stockholm. Och många måste ta sig till arbeten och annat som kräver att de är på plats.
Och det ser trevligt ut med firandet hos er, skönt det med.

Monica sa...

Och vilket sammanträffande, precis när jag nämner Bloggblad så skriver du😊ha det så bra du med och i snön, här har det snöat mycket igen igår på kvällen och under dagen.

BP sa...

Vilken pärs!!! Vad gäller vädret verkar vi nollåttor har kommit undan lindrigt jämfört hur ni hade det.
Skoj med Melody! Jag menar tjejen kunde ju inte ha ett mera passande namn i er musikaliska familj. Riktigt skoj! Och Caspar har verkligen vuxit till sig. Han och Clarissa är väldigt lika varandra tycker jag. De brås på sin mor eller;-)
Nu hoppas vi på liiiiite värme och sol, eller hur!!!!?

Musikanta sa...

Bloggblad:
Kent väntar i det längsta med att byta däck - pessimist som han är. Och det var ju väldigt tursamt nu.

Jag har inte heller samma lust att skriva något på bloggen längre - tänker att vem kan vara intresserad av vad jag gör, äter eller har för mig. Men så får jag upp statistiken och det var 747 igår och 440 idag som hade varit inne och tittat så då får jag väl hålla på ett tag till.

Musikanta sa...

Monica:
Ingen människa kan väl tro att det ska bli snöstorm i början på april efter all oro för uppvärmningen av jordens klimat. Tur bara att vi hade bunkrat upp med mat så det räckte och blev över. Att barnens pappa kom ner och hade med sig vinterdäck till Mirren var ju en fin överraskning.
Ha det gott önskar Ingrid

Musikanta sa...

BP:
Melody är en underbar tjej som verkligen gör skäl för namnet. Hon och Casimir går i samma klass på Nordiska Musikgymnasiet så de har mycket gemensamt.

Caspar, min gosepojke (som jag bara kallar M.G.P. numera), har växt om mig och är snart lika lång som sin bror.

Alla barnen är väldigt lika sin far också - i vissa lägen syns det så tydligt. Bra mix i alla fall.

Förhoppningsvis blir det lite varmare nästa vecka.
Kram från Ingrid