tisdag 5 februari 2008

Söndagsutflykt till Gryt 3 februari 2008

Gryts skärgård på ostkusten är vida berömd för sin skönhet. Förr i världen livnärde sig skärgårdsbefolkningen på fiske och sjöfart, numer är det turismen som dominerar. Det är också många pensionärer som flyttar hitut för gott. Kyrkan har här en ganska stor betydelse fortfarande - på vinterhalvåret är den en träffpunkt för de åretruntboende, på sommarhalvåret är det ofta musikgudstjänster där med mer eller mindre kända solister och grupper.

Denna söndag är det först gudstjänst i St. Olofs kapell som man använder under vinterhalvåret för att slippa värma upp den stora kyrkan mittemot. Här låg under medeltiden en gammal kyrka, och kapellet är medeltidskyrkans om- och tillbyggda sakristia. Lokalen är liten och mysig och vackert inredd. Just idag är det Gryts hembygdsförening som ordnar kyrkkaffe i församlingshemmet och därför är det ett 40-tal gudstjänstbesökare som har kommit till gudstjänsten. Det är fastlagssöndagen och gudstjänsten inleds därför som alltid med psalmen "Så går vi upp till Jerusalem". En annan välkänd psalm är Lina Sandells "Jesus för världen givit sitt liv" - en psalm som jag minns väl från skolan. I fonden på lokalen är den tegelvägg med levande ljus som ni kan se på bilden.




När gudstjänsten är slut samlas alla i församlingshemmet för kyrkkaffe. Styrelsen i Hembygdsföreningen har gjort ett jättearbete med att samla en mängd tidningsurklipp om Gryt och skärgården och klistra in dem i 5 pärmar som är utlagda på ett bord för beskådan. Vid kaffebordet får jag en trevligt diskussion med en av lärarna på Gryts skola, en av eldsjälarna i föreningen, som liksom jag är speciallärare (jag f.d. sådan). Hon vidareutbildar sig på distans och berättar om hur roligt det är att studera trots att hon är 57. Jag håller med. Man blir aldrig för gammal för att lära sig något nytt. Hennes man håller på med något projekt om sjöfart och segelfartyg och jag passar på att rekommendera en fantatisk bok som jag just läser. "Vi de drunknade" av Carsten Jensen. Här är länken till recensionen : http://www.svd.se/kulturnoje/litteratur/artikel_748301.svd Jag garanterar en läsupplevelse långt utöver det vanliga.


I församlingshemmet finns också denna underbara flamskvävnad av Anna Béve. Den är stor, säkert ca. 1 * 2 m.

2 kommentarer:

Bloggblad sa...

Jag uppmärksammade inte att du skrev om Gryt... jag brukar titta hit så fort du uppdaterat.
Det är mååååånga år sen jag var i det kapellet.

Fin vävnad!

Musikanta sa...

Bloggblad: Kapellet används till allt: begravning, bröllop, gudstjänster. Synd bara att där inte finns en digitalorgel utan ett gammalt digitalpiano. Inte så kul att spela bröllopsmarscher på.