fredag 5 december 2008

Fredagstema kokböcker


Bilden går att klicka på större

Vid en genomgång av mitt kokboksförråd har jag gett mig själv ett högtidligt löfte: jag ska aldrig mer inhandla en kokbok! Nästa gång det är rea ska jag raskt gå förbi kokboksavdelningen utan en blick. Inga läckra bokomslag i härliga färger på olika sorters mat, bröd eller chokladbakelser ska någonsin mera få fresta mig.

Förutom böckerna på bordet har jag minst tio kokböcker till i mina bokhyllor. När jag gifte mig med MM för 32 år sedan slutade jag definitivt att laga krånglig mat – han är laktovegetarian och hur man gör gratänger och stuvningar, kokar brysselkål och broccoli och gräddar pannkakor visste jag förut.

Den enda boken jag använder numera är den slitna gröna - ”Vår Kokbok” längst upp till höger. Men jag använder den nästan bara när jag bakar muffins. Den har hängt med sen jag gifte mig första gången 1958. Och så ”Sju sorters kakor” som jag fick av min mamma vid samma tillfälle. Där är det mandelbottnarna och den sjudna smörkrämen som gäller.

Trots min arsenal av kokböcker kan jag inte avhålla mig från att dra ut recept från nätet. Det senaste var ett recept i förrgår på lussebullar med Kesella från en av kvällsdrakarna. Eftersom Eleonora hade gjort så fina lussebullar just med Kesella, så prövade jag faktiskt receptet för ovanlighetens skull.



Lussebullarna blev ovanligt goda och inte alls så torra och hårda som de brukar. Kanske hjälpte det också att jag lydde Mirrens råd att ta så lite mjöl som möjligt. Mirren är – i motsats till mig – road av matlagning och är mycket påhittig med nya rätter, också hon vegetarian som sin far.

7 kommentarer:

Bloggblad sa...

Aha... kokboksinventering... Den gröna i hörnet har jag faktiskt, ganska sliten, för jag har inte alltid varit så modig som nu...

Och några till står det på en hylla (jag kallar mitt soffrum för biblioteket - en hylla med kokböcker...) men jag läser aldrig i dem. Recept på nätet läser jag - men sen glömmer jag alltid 1) att ta med receptet så jag vet vad jag ska handla. 2) att jag ens har några recept i en mapp...

Nu ska jag lägga mig - och i morgon ska jag på julbord.

Musikanta sa...

Jag brukar ta fram någon kokbok ibland och titta på de vackra bilderna, särskilt under de ofta återkommande bantningsperioderna...

Skönt att slippa julborden haha! (Surt sa räven...)

Eleonora sa...

Vilka gulliga lussekatter - där ser du att dom blev bra med Kesella! Mycket saftigare än utan!

Bilden med dina kokböcker var fin tycker jag. Jag tror jag ska härma efter dig och visa mina också vid tillfälle. Nu har jag ett gratis uppslag till inlägg, då jag febrilt letar ett ämne.

Skön, fin och god Andra Advent och kram söta du

Grekland nu sa...

"Vår kokbok" i olika upplagor verkar finnas i varje hem. Kanske inte så rolig alla gånger, men trofast och säker.

Musikanta sa...

Eleonora:
Jag nästan skäms över att jag har så många kokböcker som jag aldrig använder. Tack för tipset med Kesella - det verkar vara inne nu...

Jag önskar dig också en skön och trevlig helg. Varm kram/Musikanta

Musikanta sa...

Ingabritt:
Fastän jag har "Vår Kokbok" i ny upplaga använder jag alltid den gamla i alla fall.

Där finns t.ex. inga färgbilder som i den nya. Men i den gamla har jag diverse anteckningar om dubbel eller halvannan sats som är bra ibland.

Marianne sa...

Nu har jag kokböcker och smycken att ta igen i fredagstemat. Men det gör ju inte så mycket, jag säger som Eleonora, det blir bra uppslag en vacker dag när man har tid men kanske inte så mycket att skriva om.

Vår kokbok har jag nog aldrig haft, däremot har jag Rutiga kokboken som husgud till just basmat som sockerkaka, vaniljsås, hovmästarsås, potatisbullar osv. Här kan man ju inte gå och köpa sig en burk hovmästarsås eller vad det kan vara, så det blir till att göra hemgjort. Väldans bra för hushållskassan och smaklökarna - jag har haft enorm användning av just den kokboken med andra ord. Jag borde nog inte heller köpa fler kokböcker med tanke på att jag har en hel hylla full. Men det är ju rätt kul att ha. Dessutom ska diplomatdamerna här i stan göra en internationell kokbok, och den blir ju svår att låta bli.

Mums med lussekatter. Hoppas vi får det på lördag på ambassaden när vi ska fira Lucia.

Kram!