lördag 1 oktober 2011

Utflykt till St.Paul-de-Vence

St. Paul de Vence- le village perché - ligger högt över Medelhavet någon mil nordväst om Nice. (Bilderna går att klicka större för detaljer.)

När vi åkte på utflykt till Vence i maj, åkte vi förbi Frankrikes mest kända konstnärsby, St. Paul-de-Vence. Att den var så berömd fick jag inte reda på förrän jag kom hem och googlade på nätet. Alltså bestämde vi att vi inte skulle missa den här lilla bergsbyn denna gång, utan tog bussen dit morgonen efter vi kommit fram till Nice.

St. Paul-de-Vence, ”Le village perché” - den uppflugna byn i fri översättning -  byggdes redan på medeltiden en bit från kusten för att undvika en saracensk attack. Runt hela byn löper en hög stadsmur som skulle skydda befolkningen.

Den imponerande stadsmuren runt byn

St. Paul-de-Vence ”upptäcktes” på 20-talet av bl.a. Pierre Bonnard och Amedeo Modigliani och har sedan dess varit en uppehållsort för kända konstnärer, som t.ex. Marc Chagall, som bodde där i många år och ligger begravd på kyrkogården.

Vi är inte ensamma om att stiga av vid hållplatsen. Redan när vi stiger av bussen möts vi av skulpturer som påminner oss om att ett av Europas förnämsta museer, Fondation Maeght, ligger en bit därifrån. En anledning att återkomma till denna trakt i framtiden, eftersom vi inte hinner med att gå dit nu.
Theo Tobiasse - en nu levande konstnär, hittills okänd för mig - har skapat denna dam

Le chat - katten - av skulptören Giuliano Mancini

MM vid porten i stadsmuren - entrén till byn

Vi tillbringar åtskilliga timmar med att vandra omkring i byn och titta in i de otaliga gallerierna och kläd- och juvelerarbutikerna, som finns överallt i de trånga och skuggiga gränderna.

Gallerier och små boutiquer överallt i de trånga gränderna

Underbar fisk i turkos emalj

Här kan man köpa kryddor och genuina tvättsvampar

Härliga tavlor till dyra priser...

Kanske något att ha i trädgården?

Det kostar ingenting att titta i alla fall...
Det här paret var nog favoriten...

Efter att ha promenerat omkring några timmar i hettan – 27-28 grader i skuggan -  med min tunga kamera har jag full förståelse för att man byggde husen så tätt att mycket litet sol tränger ner mellan dem Även att man under medeltiden anlade små fontäner med rinnande drickbart vatten – l’eau potable -  i många gathörn…

Man blir törstig i värmen...

Här är det säkert två konstnärer som bor...

...och även här.

Inspirerande miljö för konsnärer!

Ett av målen med vår resa till St. Paul är att besöka Marc Chagalls grav. I maj besökte vi Chagallmuseet i Nice, en stor upplevelse. Efter mycket letande på kyrkogården under en obarmhärtigt strålande sol, hittar vi äntligen graven. Men det ska jag berätta om i ett senare inlägg.

olgakatt sa...

Fondation Maeght har jag varit på ett par gånger och blev betagen, fr a av Miros saker.

Litet pinsamt kan det kanske vara att det var i St Paul jag första gången såg något av Gunilla Mann som jag då inte hade hört talas om.

Olgakatt:
En anledning att åka tillbaka till Nice ännu en gång som jag sa, att besöka Fondation Maeght! MM var inte sugen på museer den här gången :-(! Mera för kyrkor och den konst man hittar där...

Gunilla Mann är en ny bekantskap för mig - jag tackar dig för den kunskapen. Helt underbara tavlor, hade gärna köpt några för den där miljonen som jag skulle vunnit!

Bloggblad sa...

Tänk, i konsten är det mest feta damer som är intressanta. Förmodligen bara där!

Grekland nu sa...

Vilken trevlig liten plats (och helt okänd även för mej innan jag nu fick läsa om den)! Ser fram emot fler reseinlägg.

Äventyret framtiden sa...

Tack för härlig konstrunda!
Förstår mycket väl att ni reste dit igen!
Ser framemot flere inlägg om resan!
Karin:D

Mirren sa...

Vilket fint inlägg - blir mer och mer avundsjuk på era resor för varje gång du skriver att det var 28 grader i skuggan. Och för varje bild... Till Nice och St Paul vill jag gärna åka i framtiden. M&P

Bloggblad:
Konstnärerna måste väl gilla dessa damer i alla fall!

Ingabritt:
Jag ska snart skriva ett till om den lilla fina byn, bara jag får redigera bilderna och bestämma vilka som ska vara med. Jag tog ju en hel del som du förstår :-)!
Kram från Ingrid

Karin:
Roligt att du hängde med och gillade det! Fler inlägg kommer, jag kan bara inte låta bli...
Kramar!

Mirren:
Du får vänta tills pojkarna kommit över klätterstadiet! Fanns fina chanser för dem annars att falla ner överallt...

28-29 grader i skuggan mitt på dagen är INTE skönt! Men både du och MM tål ju värme bättre än jag.
M&P

Ingela sa...

Vilken trevlig tur man halkade med på! TACK! Inte utan att man blir sugen på att ge sig ut och resa igen. Kanske ska vi ta och planera någon resa snart... vi gillar ju att gå och suga på karamellen gärna något halvår i förväg...

Hälsningar från ett varmt Åhus

Karin sa...

Vilka härliga bilder från St Paul! Besökte stället för - oj, måste vara minst femton år sedan! Ser i alla fall ungefär likadant ut på bilderna. Kul att få se!

Ingela:
Jag gillar också att planera - läser gärna lite om platserna och googlar innan etc. Fortfarande är det en hel del som jag inte hann med att se på den här resan. Det blir säkert en ny till våren någon gång. Då är det Fondation Maeght som gäller...
Ingrid, som just nu tycker att det är ganska lagom varmt här hemma med 16 grader!

Karin E:
Välkommen till min blogg! Jag förstår att det inte är mycket som är förändrat sen senast du var i St. Paul. Möjligtvis har le chat utanför tillkommit eftersom det stod 2010 på mässingsplattan under konstverket.

Med undantag av vår utflykt till franska rivieran i maj hade jag inte varit i Provence sedan mitten av 50-talet och jag blev glatt överraskad över att Menton, där jag bodde med min familj några somrar hade förändrats så lite. Jag har berättat om det i tidigare inlägg från maj och juni i år!

Jag är inte färdig med St. Paul än, ett nytt inlägg kommer i morgon.
Ingrid, som just nu tycker det är trevligt att vara hemma.

Eleonora sa...

Det var här min ex-man bla hade bostad under de senaste fem åren. Jag har aldrig varit där, så det här var väldigt trevliga bilder för mig att få se.

Ni har haft en underbar resa ser jag och blir så glad att du tar dig tid att resa bort med MM och inte bara jobbar.

Tack för fint inlägg.

Eleonora:
Nu så här efteråt är det roligt att gå igenom sina bilder och uppleva resan igen - utan att bli genomsvett...

Att bo därnere ständigt skulle jag aldrig kunna göra - för varmt och instängt! Vill man köra med bil mellan städerna kan man också få räkna med timmar i bilkö! Men visst var det vackert...