torsdag 26 juli 2012

Fredagstema Show&Tell - Besök

Om Besök ska det sista fredagstemat i juli handla. Det har Englundskan i Livsrummet bestämt. Övriga fredagstemabloggare hittar man på hennes hemsida.

Bra ämne att skriva om – det kan ju både handla om att göra besök eller att få besök. Jag bestämmer mig för det förra och tänker berätta om vårt besök på Öland för några veckor sedan. Där har Mirrfamiljen sitt sommarställe och där har vi en ”egen” gäststuga att sova i när vi kommer dit.

Under hela resan ner hade det regnat, men när vi kom fram mötte oss den här synen. (Bilderna går att klicka större.)

För övrigt är det pensionatsvistelse som gäller. Jag behöver varken laga mat, handla, diska eller städa när jag är där. Bara ställa upp som barnvakt någon enstaka gång. Mirren ordnar också utflykter och bjuder på restaurang titt som tätt. En verklig drömtillvaro!

På promenad med Mirren och Casimir

Tyvärr kunde vi bara tillbringa ett par dagar hos Mirrfamiljen denna sommar eftersom jag var konvalescent hela juni och första veckan i juli. En enda vecka i juli hade jag inga spelningar i kyrkan, och det var då vi passade på att åka iväg. Jag älskar Öland med sitt öppna landskap och sin vackra natur och längtar alltid efter att få komma dit när jag är hemma.

Innan vi gick och la oss måste jag ta ett kort på den vackra solnedgången.

Det blev en stor överraskning när vi återsåg sommarhuset. Grannbonden hade nämligen röjt undan hela snårskogen framför huset.  När Mirrfamiljen köpte sitt sommarhus för tre år sen såg man ingenting alls av havet p.g.a. en i det närmaste ogenomtränglig djungel av enar, sly och buskar framför huset och trädgården.

Casimir framför djungeln av sly och enar.

Mirrmaken röjde med mycken möda en gata redan första året så man kunde se en liten skymt av havet. Men nu hade horisonten öppnat sig och man hade fått en vidunderlig havsutsikt från vardagsrummet och trädgården.

Så här var utsikten från vardagsrumsfönstret då...

...så här är den idag.

Dagen efter vi kommit fram gjorde vi en utflykt till Källa och besökte den gamla kyrkan där, vars äldsta delar är från 1100-talet. Öland har ju många sevärda kyrkor, men den här är unik i sitt slag och mycket intressant. Den används även för gudstjänster och musik på sommaren.

Källa gamla kyrka

Mirren och Caspar framför ingången till kyrkan

Interiör från kyrkan

Lägg märke till låset på den gamla kyrkdörren!

Modeller av kyrkan under århundrandena

Kyrkogården är full av spännande gravstenar som man naturligtvis inte ska kliva på...

Mirren framför en gravsten med en mystisk inskrift på.

Den ursprungliga ingången till kyrkan kanske?

Efter att vi besett och fotgraferat kyrkan både inuti och utanpå åkte vi ner till Källa hamn där treåringen Caspar fick ägna sig åt sin favoritsysselsättning: Kasta stenar i vattnet.

Fredagstemat kommer lite för tidigt eftersom jag har en begravning i morgon och inte hinner sitta vid datorn då.

Det låter ju bara för underbart! Speciellt havsutsikt som jag gärna skulle vilja ha! Impad över allt som din dotter orkar!
Bloggblad

Karin sa...

Öland är speciellt, med sitt ljus och sin öppenhet. Känns lite som något utland. Och vilken present att plötsligt få havsutsikt! Helt underbart.

För länge sedan brukade jag hålla till på södra Öland, besöka Ottenby och Eketorp till exempel. Undrar hur de står sig som besöksmål med barn?

Bloggblad:
Ja, hon är stark, bådefysiskt och psykiskt som väl är! Det har blivit fantastiskt vackert sedan det blev röjt.

Karin E:
Eftersom sommarhuset ligger på norra Öland,blir det mest där familjen håller till med barnen. Det finns lekplatser på en del campingplatser som är fina och även Lådbilslandet, ett eldorado för pojkarna.

Utflykt till Skäfteskärr med sin hinderbana har vi också gjort och även varit så långt söderut som till Ölands djurpark. Annars så tillbringas den mesta tiden runt och i huset, det är ju nära till stranden...

Jag tror nog att Ottenby och Eketorp blir fina utflyktsmål när pojkarna har blivit lite äldre!

Eleonora sa...

Så underbart att familjen har detta underbara ställe på Öland- och skönt att ni har er egen lilla stuga att vara i. Ibland kan det ju bli för jobbigt med alla småbarnen, äen om dom är ens egna och det kan kännas skönt att dra sig undan i fred.

Ha det gott och kram

Eleonora:
Det är nog mest MM som har behov att dra sig tillbaka :-)! Jag passar på att vara så mycket tillsammans med familjen som jag kan de få dagar jag är där. Men visst är det skönt att ha ett eget ställe att sova på!
Kramar från Ingrid

englundskan sa...

Oj, så fint! Nu blev jag ju inspirerad att åka till Öland också, och Åland och Halland och ... sen när jag blir pensionär och får tid. Jaja, jag hör hur protesterna haglar, pensionärer har inte tid.

Jo det här med att publicera blogginlägg, man kan faktiskt göra en tidsinställning. I högerspalten under "etiketter" finns det en funktion där man kan bestämma när inlägget ska bli synligt. Så vi är inte alls så morgonpigga som det kan se ut.

Gnuttan sa...

Tänk vad lite (eller ja, ganska mycket i detta fallet) röjning kan göra. Vilken spännande kyrka dessutom. Jag har faktiskt aldrig varit på Öland - en av få helt obesökta Sverigelandsdelar för min del - men jag borde verkligen se till att komma dit.

Musikanta sa...

Nej, pensionärer har inte så gott om tid som man skulle kunna tro. Själv jobbar jag ju fortfarande ganska mycket i kyrkan, åtminstone nu på sommaren. Och det är ju då som man ska passa på att fara runt och se sig omkring!

Englundskan:
Tack för tipset. Jag har inte tänkt på det sedan nya blogger blev till. Förut fungerade det aldrig.

Gnuttan:
Det är ju inte långt från Danmark, så en tripp dit kanske inte är så omöjligt! Öland är inte likt något annat landskap i Sverige och sen bron kom till är det ju ingen match att ta sig dit heller. Åker man dit i slutet av augusti eller i september har alla turisterna åkt hem och priserna är lägre överallt.
Kramar!

Gnuttan sa...

Tack för tipset! Ja, vi brukar ju boka in våra semestrar så att det passa med lågsäsongen, så vi tar dig kanske på orden en dag.

Äventyret framtiden sa...

Tack för besöket på Öland! En mycket vacker ö, litet karg och vindpinad. Känns nästan som hemma där.
Underbart med ny vacker utsikt mot havet och roligt att du får bo som på pensionat mot att vara tillsammans med de allra käraste små

kram
Karin

Gnuttan:
Kul om ni gjorde det - jag tror inte ni skulle bli besvikna.
Kram!

Musikanta sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

Pettaskarin:
Jag försöker vara till lite hjälp och sällskap i alla fall. Om inte annat än sysselsätta sig med barnen. Mirren är ju en fena på att laga mat och Mirrmaken diskar och städar, så jag har inte så mycket att göra de dagarna jag är där. Nu var det ju inte så många den här gången...
Jag får väl skärpa mig om jag ska få komma tillbaka!
Kramar från Ingrid

olgakatt sa...

Jag gissar att det hjälper din dotter mycket om du sysselsätter dig med barnen.
Öland är trevligt att besöka och jag har en svaghet för ön sedan jag kom dit på en biologisk vecka en sommar när jag gick i realskolan. Jag hade en entusiastisk biologilärare som ordnade resan. Den blev ett minne för livet med många kunskaper jag har glädje av fortfarande.

Olagakatt:
Det är roligt att läsa om hur mycket duktiga och entusiastiska lärare har betytt för många. Själv hade jag en lärare i svenska på gymnasiet som gjorde att jag fick ett livslångt intresse för språk och litteratur. Även poesi på den tiden, ett intresse som dock svalnat med åren.

Cecilia N sa...

Intressant med kyrkan. Det ser ut som att den har haft valv tidigare som har tagits bort.
Om jag förstår modellerna rätt så verkar det som att de har höjt hela kyrkan till i höjd med tornet som en gång byggdes till.

Cecilia N:
Du har alldeles rätt. Vill du veta mer om kyrkan kan googla på "Källa ödekyrka". Det funkar inte med att lägga in länken av någon anledning. Jag borde själv ha läst den intressanta artikeln innan jag skrev inlägget :-)!